• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4637 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۴ ارديبهشت

پاسخ به 7 سوال درباره سهام‌عدالت و معاملات آن در بورس

سهام عدالت آزاد شد و مشمولان مي‌توانند با انتخاب روش سهامداري مستقيم، بعد از دو ماه سهام‌شان را در بورس بفروشند. براساس اين روش تعدادي از سهام ۳۵ شركت بورسي به شما تخصيص پيدا مي‌كند و به‌ازاي سهام شركت‌هاي غيربورسي سرمايه‌پذير سهام عدالت، سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني را نيز دريافت خواهيد كرد.

 

سهام عدالت به چه كساني تعلق مي‌گيرد؟

سامانه سهام عدالت به نشاني samanese.ir مي‌تواند شما را راهنمايي كند تا ببينيد مشمول سهام عدالت هستيد يا نه. كار با آن چندان سخت نيست. كد ملي را وارد مي‌كنيد و نتيجه در همان لحظه به شما اعلام مي‌شود. اگر مشمول باشيد، مي‌توانيد با پاسخ به چند سوال امنيتي مثل تاريخ تولد و نام پدر، به حساب سهام عدالت خود دسترسي پيدا كنيد. در اين سامانه مي‌توانيد ارزش سهام عدالت و گزارش پرداخت سود سالانه را مشاهده كنيد.

 

آزادسازي سهام عدالت يعني چه؟

سهام عدالت از سال ۸۶ به نام مشمولان، اما دراختيار دولت است. پيش از اين مشمولان سهام عدالت صرفا مي‌توانستند از سود سالانه سهام‌شان استفاده كنند، اما زماني كه آزادسازي سهام عدالت اتفاق بيفتد، مشمولان مي‌توانند كل سهام‌شان را در بورس بفروشند تا بتوانند از سرمايه‌شان كه سال‌هاست دراختيار دولت است، استفاده كنند.

 

چگونه سهام عدالت را بفروشيم؟

شما با ورود به اين سامانه مي‌توانيد مديريت سهام‌تان را برعهده بگيريد. دو روش پيش روي شماست؛ روش اول استفاده از روش سهامداري مستقيم است كه براساس آن تعدادي از سهام
۳۵ شركت بورسي به شما تخصيص پيدا مي‌كند و به‌ازاي سهام شركت‌هاي غيربورسي سرمايه‌پذير سهام عدالت، سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني را نيز دريافت خواهيد كرد. در چنين حالتي سهام عدالت بعد از دو ماه از تاريخ درخواست، در سامانه سجام قابل مشاهده خواهد بود و مي‌توانيد آن را از طريق كارگزاري‌ها بفروشيد يا نزد خودتان نگه داريد. در اين مدت مي‌توانيد براي دريافت كد بورسي اقدام كنيد تا امكان فروش سهام‌تان را در بورس داشته باشيد. روش دوم سهامداري غيرمستقيم است، طوري‌كه شما سهام عدالت‌تان را دراختيار شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني قرار مي‌دهيد. در چنين حالتي امكان انتقال سهام عدالت به شخص ديگري وجود نخواهد داشت و شما همچنان صرفا بايد به سود سالانه سهام‌تان اكتفا كنيد. بايد توجه داشته باشيد، آن‌طور كه در سامانه سهام عدالت اعلام شده، شما صرفا يك‌بار امكان انتخاب يكي از اين دو روش را داريد و در صورتي كه روش دوم را انتخاب كنيد، ديگر نمي‌توانيد سهام‌تان را بفروشيد.

 

سهام عدالت را تحويل بگيريم يا نه؟

اگر كد بورسي داريد و با بازار سرمايه آشنا هستيد، به نظر مي‌رسد بهتر باشد از روش اول آزادسازي سهام عدالت يعني سهامداري مستقيم استفاده كنيد. در غير اين صورت، اگر كد بورسي نداريد و با خريد و فروش سهام در بورس آشنا نيستيد، مي‌توانيد از روش دوم يعني سهامداري غيرمستقيم از طريق شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استفاده كنيد. البته در اين شرايط بايد قيد ۹ ميليون تومان سهام عدالت را بزنيد و صرفا روي سود سالانه آن حساب باز كنيد. همچنين اگر به پول سهام عدالت احتياج داريد و سود سالانه آن براي‌تان اهميتي ندارد، مي‌توانيد درخواست خود را براي سهامداري مستقيم ثبت كنيد و در دو ماه آينده براي دريافت كد بورسي اقدام كنيد.

 

سهام عدالت هر نفر چقدر است؟

ارزش سهام عدالت براي اغلب مشمولان ۵۰۰ هزار تومان است. البته اين صرفا ارزش اسمي در زمان اجراي طرح سهام عدالت است و حالا اين رقم تقريبا ۹ برابر شده و به 4 ميليون تا
4 ميليون و ۵۰۰ هزار تومان رسيده است.

 

كساني كه سهام عدالت ندارند چه كنند؟

سامانه سهام عدالت سال‌هاست كه ديگر از مشمولان جديد ثبت‌نام نمي‌كند. با اين حساب حتي اگر در بين اقشار آسيب‌پذير يا دهك‌هاي پايين جامعه باشيد، نمي‌توانيد براي دريافت سهام عدالت ثبت‌نام كنيد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون