• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5442 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۵ اسفند

سرگرداني و نگراني والدين ادامه دارد

اوضاع‌دانش‌آموزان درگير با مسموميت‌هاي سريالي

در كمتر از 24 ساعت بيش از ۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس استان خوزستان دچار مسموميت شده‌اند

گروه اجتماعي

هر روز مدارس بيشتري گرفتار مسموميت‌هاي سريالي مي‌شوند و عدد دانش‌آموزان درگير پس از 95 روز تاكنون به بيش از دو هزار نفر مي‌رسد. از ابتداي آذر تا 11 اسفند حدود 91 مدرسه درگير مسموميت‌ها بودند ولي روز شنبه 34 مدرسه ديگر در شهرهاي مختلف ايران به اين آمار اضافه شد و تعداد دانش‌آموزان دچار مسموميت به رقمي بيش از ۱۵۰۰ نفر رسيد. اين عدد با مسموميت‌هاي جديد روز يكشنبه به بيش از 2 هزار نفر دانش‌آموز هم مي‌رسد.
تنها در كمتر از 24 ساعت بيش از ۷۰۰ دانش‌آموز در مدارس استان خوزستان دچار مسموميت شده‌اند، در يك هنرستان دخترانه‌ در شيراز گزارش انتشار بوي نامطبوع و مسموميت حدود 20 دانش‌آموز گزارش شده، در تبريز 60 دانش‌آموز، در خراسان‌شمالي ۴۶ دانش‌آموز، در بندرعباس 11 دانش‌آموز، در گنبد كاووس 15 دانش‌آموز، حدود ۱۰ دانش‌آموز اسفرايني دچار مسموميت شده‌اند. ايرنا هم گزارش داد كه برخي دانشجويان دختر ساكن در يك خوابگاه شهر اروميه از مسموميت خود در بامداد يكشنبه بر اثر مواردي نامعلوم خبر داده‌اند. به گفته آنها، در اين خوابگاه دخترانه ۴۵۰ دانشجو اسكان دارند كه تعداد زيادي از آنان مسموم شده ولي تنها ۲۹ نفر از آنان در بيمارستان بستري شدند.حسن اسمخاني، مدير روابط‌عمومي دانشگاه علوم پزشكي زنجان نيز از وقوع مسموميت ديگر در دو مدرسه ابتدايي و دبيرستان در شهرهاي زنجان و ابهر خبر داد. شوشتري، مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوي هم صبح ديروز گفت كه خبري مبني بر مسموميت دانش‌آموزان در دبيرستان دخترانه صداقت مشهد به دست ما رسيد و در حال پيگيري موضوع هستيم. روز چهارشنبه شهريار حيدري، عضو كميسيون امنيت ملي مجلس اعلام كرده بود كه «تا الان (11 اسفند) قريب به ۹۰۰ دانش‌آموز از استان‌هاي مختلف كشور مسموم شدند.» او همچنين تاكيد كرده بود كه «درباره تعداد كشته‌شدگان اين حادثه آماري ندارم و بايد وزارت آموزش و پرورش اين موضوع را بررسي كند.» سلام نو به نقل از ركنا هم روز شنبه با انتشار ليست 34 مدرسه تعداد دانش‌آموزاني كه دچار مسموميت شده‌اند را بيش از ۱۵۰۰ نفر اعلام كرد. روز يكشنبه با اضافه شدن دست كم 869 دانش‌آموز در آمارهاي استخراج شده از رسانه‌ها اين رقم به بيش از دو هزار نفر رسيد. 

روايت‌هاي سرگرداني و نگراني 
پدر يك دختر دانش‌آموز ۷ ساله هم ديروز به اعتماد گفت: «ما اصلا اخبار را دنبال نمي‌كنيم و در خانه هم تلويزيون و خبر نداريم. ديروز كه دختر 7 ساله‌ام را مدرسه بردم ديدم چقدر همه جا خلوت است. در كانال پيام گذاشتند كه قرار است لباس شخصي اطراف مدارس بگذارند و قرار نيست شما حتما فردي با لباس نظامي ببينيد. گفتند كه همه مسوولان مدرسه توجيه شده و در جريان هستند كه مراقبت و كنترل لازم انجام مي‌شود. ديروز هم مدرسه خلوت بود و با توجه با اينك شنبه و يكشنبه هم اين ماجرا ادامه پيدا كرد ديگر ترجيح دادم اصلا بچه‌ام را مدرسه نفرستم. حتي اگر ادامه پيدا كند من از درس‌خواندن فرزندم مي‌گذرم. مي‌گويند به ما دستور دادن كه اجازه مجازي‌كردن كلاس‌ها را نداريم. اوايل همين اعتراضات و حتي مواقع آلودگي بلافاصله مدارس را تعطيل يا مجازي مي‌كنند اما الان مي‌گويند هيچ راهي وجود ندارد. الان حتي اگر يك سال اين روند ادامه پيدا كند من بچه‌ام را مدرسه نمي‌فرستم. در شرايطي كه هيچ‌كس پاسخگو نيست و مساله اينقدر مبهم است، صلاح نيست كه بچه‌ ۷ساله را مدرسه بفرستيم.ما اصلا به دخترمان چيزي نگفتيم و گفتيم احتمالا دوشنبه مدرسه تعطيل است و نياز نيست بروي. ولي بلافاصله بچه‌مان گفت من خودم خبرها را دارم و شنيدم كه در مدارس سم مي‌زنند و خيلي خطرناك است.»
در روزهاي گذشته بحث‌هاي زيادي در ميان والدين دانش‌آموزان و حتي معلمان به وجود آمد و برخي معتقد بودند كه در اين شرايط كودكان به مدرسه نروند. در مقابل برخي ديگر ايده ديگري را مطرح كردند؛ اينكه والدين در نوبت‌هاي مختلف در اطراف مدارس كشيك بدهند تا بچه‌ها از مدارس باز نمانند. حالا ديگر كار از تویيتر به فضاي رسمي جامعه و مدارس كشيده شده و انجمن‌هاي اوليا و مربيان در برخي نقاط شهر تهران و ديگر شهرها جلساتي در اين باره تشكيل داده‌اند. بر اساس گزارش‌هاي رسيده به اعتماد؛ ديروز مادران نگران در حوالي ميدان منيريه، مقابل مدرسه مجاور كلانتري جمع شده بودند. منابع خبري اعتماد مي‌گويند كه ادارات آموزش و پرورش مناطق در جلساتي با مديران مدارس از آنها خواسته‌اند از پخش كردن شيريني در مدرسه ممانعت كنند، در صورت وقوع مسموميت موضوع را به اورژانس اطلاع دهند، تا جاي ممكن، از انتشار خبر آن در رسانه‌ها جلوگيري كنند و كسي از مدرسه بيرون نرود. 
ديروز يك مدرسه پسرانه ديگر هم درگير مسموميت‌ها شد و ابوالحسن معظمي، مدير آموزش و پرورش شهرستان فرديس از مسموميت هفت دانش‌آموز در دو مدرسه فرديس و انتقال آنان به بيمارستان خبر داد. نمايندگان مجلس هم اين روزها درگير تصويب بودجه سال آينده هستند. به گفته ملك فاضلي، عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس، جلسات كميسيون از يك ماه پيش تشكيل نشده است و گزارش در اين باره ندارند. سرانجام اما محمد باقر قاليباف، رييس مجلس كارگروهي براي پيگيري و شناسايي عوامل پشت پرده مسموميت‌ها تشكيل داد و چهار رييس كميسيون آموزش، تحقيقات و فناوري، كميسيون امنيت ملي، كميسيون امور داخلي و شورا‌ها و كميسيون بهداشت و درمان به منظور انتخاب اعضاي اين كارگروه، به زودي جلسه تشكيل خواهند داد. اواخر هفته گذشته نيز در كميسیون شوراها و امور داخلي مجلس جلسه‌اي با حضور ماموران امنيتي برگزار شد كه هنوز خروجي آن مشخص نيست.
در قم مدارس براي روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه غير حضوري شده و عليرضا رحيمي، مديركل آموزش و پرورش استان قم دليل آن را جشن‌هاي نيمه شعبان و حضور گسترده زائران و ميهمانان در اين شهر اعلام كرده است. يوسف نوري، وزير آموزش و پرورش از وقايع پيش آمده درباره مسموميت‌ها عذرخواهي كرد و گفت كه «نگراني والدين دانش‌آموزان را درك و بابت اين اتفاقات عذرخواهي مي‌كنيم. منتظر اعلام نتايج آزمايش‌ها هستيم.در استان‌هاي مختلف به‌طور جد پيگير ماجرا هستيم و كميته فوريت‌ها در ادارات مختلف آموزش و پرورش استان‌ها تشكيل شده است.»
احمد وحيدي، وزير كشور هم روز شنبه با صدور بيانيه‌اي اطمينان خاطر داد موضوع مسموميت دانش‌آموزان با جديت در حال پيگيري است و تاكيد كرد: سلامت دانش‌آموزان در اولويت اصلي همه مسوولان است و براي ايجاد آرامش و تامين آسايش آنان از هيچ تلاشي فروگذار نخواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون