وزير آموزش و پرورش:
قوانين دست وپاگير فرآيندهاي تربيتي را با كندي مواجه ميكند
مهر: وزير آموزش و پرورش گفت: قوانين دست و پاگير روند تربيتي در مدارس را با كندي مواجه ميكند.
سيد محمد بطحايي ضمن بازديد از بخشهاي مختلف معاونت آموزش ابتدايي گفت: مكان اصلي كه تعليم و تربيت در آن بايد محقق شود، مدرسه است، بنابراين همه مشكلات بايد در كف مدرسه رفع شود، لذا حوزههاي ستادي در سطح منطقه، استان و مركز تنها بايد هماهنگكننده باشند و اجازه دهند تصميمات مربوط به دانشآموز، در مدرسه اتخاذ شود و معلمان مشكلات را بررسي و نسبت به حل آن خود اقدام كنند.
بطحايي، مقررات دستوپاگير را يكي از عوامل اخلالگر در فرآيند تربيتي دانشآموزان برشمرد و عنوان كرد: ايجاد فضاي رقابتي در مدارس امر تربيت را بهشدت با مشكل مواجه ميكند و شور و نشاط دانشآموزان را از بين ميبرد.
وي ادامه داد: مدارس ابتدايي به غلط از مدارس متوسطه الگوبرداري ميكنند و آنها نيز از دانشگاه تاثيرپذيرند و اين موضوع روند تربيتي را با كندي مواجه كرده است. وزير آموزش و پرورش مهمترين مانع تحول در آموزش و پرورش را مقاومت افراد در مقابل تحول دانست و خاطرنشان كرد: بسياري از مقررات براي برخي افراد حالت تقدس و عرف پيدا كرده است، لذا در برابر تغيير آن، افراد بهشدت مقاومت ميكنند.
وي گفت: كارشناسان حوزههاي ستادي نبايد دچار روزمرگي شوند و سعي كنند مشكلات آموزش و پرورش را يكي پس از ديگري رفع كنند و منتظر نباشند از جاي ديگر راهكار ارايه شود. مهر