• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4077 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

تركيب غيرقابل دفاع مجمع نمايندگان صندوق ذخيره فرهنگيان

محمد تقي سبزواري

 

 

انتخاب دو نفر از معلمان براي حضور در هيات امناي صندوق ذخيره فرهنگيان، اقدامي ارزنده است كه با عجله برگزار شد. شتاب اوليه براي برگزاري اين انتخابات مانند شتاب براي ايجاد تغييرات آموزشي در دوره‌هاي پيشين است. اين انتخابات در حالي صورت گرفت كه بعضي از اعضاي هيات امناي از برگزاري آن خبر نداشتند. بعضي بر اين باورند كه وزير واهمه اجرايي نشدن آن را داشته و به عبارتي از نفوذ مافياي ثروت براي جلوگيري از اين انتخابات بيم داشته است. تجربه اخير در مورد تصميم شوراي عالي آموزش و پرورش مبني بر حذف آزمون تيزهوشان و دخالت بيجاي نمايندگان مجلس يا وانمود كردن توييت شخصي يك عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان مصوبه اين شورا و جعل خبر توسط صدا و سيما و توصيه نهاد رياست‌جمهوري بر بازنگري مصوبه و نهايتا امضاي مشروط رييس‌جمهور، شائبه وجود يك ترس و واهمه را در تعجيل اين برنامه تاييد مي‌كند. وزير فعلي برخلاف حذف الزام در اساسنامه، اقدام به برگزاري انتخابات كرد. با توجه به اينكه اجراي اين انتخابات و معرفي اين دو نماينده براي وزير الزام آور نبوده است، براي حضور حداكثري معلمان در هيات امناء، بايد از معلمان بيشتري استفاده كند. يكي از محاسن اين انتخابات، انتخاب افراد فعال و بي‌ادعا در حوزه رفاه و تعاوني‌هاي مصرف و مسكن بوده است كه مي‌توانند تجربيات خود را از طريق هيات امناء در اختيار صندوق ذخيره قرار دهند.

مورد قابل نقد در اين پروژه، نحوه برگزاري انتخابات، نحوه اطلاع‌رساني، متقاعد نبودن و مشاركت حداقلي فرهنگيان، خطاهاي سيستمي و نرم افزاري و مواردي از اين دست است. همين مسائل باعث انتخاب يك جمع تقريبا يك دست شده است. بيش از هشتاد درصد منتخبين از حوزه اداري شامل معاون و مدير مدرسه تا بالاترين سطوح اداري است، در حالي كه اين مجموعه كمتر از بيست درصد جامعه فرهنگي را شامل مي‌شود. هيچ تناسب قابل دفاعي در آن وجود ندارد.

پروسه انتخابات بدين صورت است كه از استان‌هاي مختلف در مجموع ۸۳ نفر انتخاب شدند. در مرحله بعدي قرار است از ميان اين ۸۳ نفر، ۳ نفر به عنوان هيات امناء و بازرس انتخاب شوند. مشكلي كه اكنون ايجاد شده و به عنوان دغدغه اصلي اين جمع ۸۳ نفره مطرح شده است، جايگاه اين افراد پس از ناكامي در مرحله نهايي است. به هر حال اين جمع، منتخب جمعي از فرهنگيان هستند كه با اهداف مختلفي انتخاب شده‌اند. بازگشت اين افراد بدون تعريف جايگاه حقوقي براي آنان شرط عقل نيست. البته تعريف موقعيت حقيقي براي اين افراد در دستگاه عريض و طويل صندوق ذخيره به‌راحتي امكان‌پذير است و مي‌توان از حضور اين ۸۰ نفر در قسمت‌هاي مختلف استفاده كرد ولي شأن منتخبين بالاتر از اعطاي موقعيت حقيقي است. بايد مكانيزمي براي استفاده از معتمدين جامعه فرهنگي ايجاد شود. يكي از مسائلي كه ذهن منتخبين را به خود مشغول كرده است، وجود لابي توسط جريانات و تشكل‌هاست. متاسفانه لابي به شكل صحيح آن مورد استفاده قرار نمي‌گيرد. معمولا منتخبين نيز از توانايي لازم در لابي‌گري بي‌بهره‌اند و چه بسا افراد توانمند كه در اين گردونه حذف شوند. اين مساله تنها به همت ليست‌هاي ائتلافي قابل حل است. بايد در ميان منتخبين يا تشكل‌هاي معلمي اجماع و ائتلاف شكل بگيرد.

فعال صنفي و سياسي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون