• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4083 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

مصايب جمنا

چمران: جمنا از ابتدا با كمك‌هاي مردمي اداره مي‌شد

آرزو فرشيد|اعضاي جبهه مردمي نيروهاي انقلاب شايعات موجود درباره توقف عنقريب فعاليت‌هاي اين تشكل را رد مي‌كنند و اصرار دارند كه شهر در امن و امان است. مشكلات مالي‌شان اما جدي است. آنقدر كه حداد عادل از لنگيدن جمنا در تامين مالي سخن گفته و آل اسحاق بگويد «حالا افتادن به جان اعضا پولي جمع كنند تا با پول اعضا بتوانند تشكيلات را اداره كنند». حتي مهدي چمران، نايب‌رييس جمنا نيز چندان مطمئن نيست كه حق‌عضويت‌ها براي تامين هزينه‌ها كفايت كند. او در پاسخ به سوال «اعتماد» در مورد كافي بودن حق‌عضويت‌ها، گفت: «نمي‌دانم كافي است يا نه، خدا مي‌داند.»مشكل مالي، دومين چالش جدي اين تشكل نوپا است. جمنا بعد از شكل‌گيري در دي ماه سال 95 با مشكلات بسياري براي همراه كردن همه طيف‌هاي اصولگرا مواجه بود و در نهايت نيز چندان موفق نبود.

چالشي كه رفع نشد

راديكال‌ها از اول سر همراهي نداشتند و هنوز هم ندارد. شاهد آنكه سيد محمد حسيني، سخنگوي جمنا همين چند روز پيش گفت پايداري‌ها هنوز با جمنا همراه نشده‌اند. به اين ترتيب چالش اول جمنا يعني تبديل شدن به يك چتر بزرگ روي سر همه اصولگرايان هنوز رفع نشده است. مشكل جمنا اما پايداري و رهپويان و ايثارگران نيست. سنتي‌ها نيز سابقه خوبي در حمايت از جمنا ندارند. موتلفه در انتخابات كاري رفيق نيمه‌راه شد و با فرستادن كانديداي خود پشت جمنا را خالي كرد. جمنايي‌ها روي حمايت جامعتين نيز چندان نمي‌توانند حساب كنند. شايد خيال‌شان از همراهي محمدعلي موحدي كرماني، دبيركل جامعه روحانيت مبارز كه هميشه پاي ثابت جلسات جمنا بوده، راحت باشد اما بايد به نكاتي مثل كهولت سن آيت‌الله محمد يزدي، دبيركل جامعه مدرسين حوزه علميه قم و كاهش فعاليت‌هايش نيز توجه كنند. برخي از بازاريان سياسي اما هنوز آرمان جمنا يعني ايجاد وحدت در جريان اصولگرايي را مي‌استايند و از آن حمايت مي‌كنند. مثلا يحيي‌ آل اسحاق در گفت‌وگو با «اعتماد» تاكيد مي‌كند: «اگر جمنا از تجربيات قبلي خود استفاده و روحيه جمع‌نگري خود را اعمال كند مي‌تواند نقش هماهنگ‌كننده را ايفا كرده و همه كساني كه در ظرف انقلاب جاي مي‌گيرند را متحد كنند.»آل‌اسحاق مي‌گويد: «جمنا ظرفيت اين كار را دارد. همه طيف‌ها بايد با جمنا همراه شوند. آرزوي من در فعاليت‌هاي اين دوره جمنا اين است كه وحدت لازم شكل بگيرد.»

بحران مالي

خوشبيني آل‌اسحاق اما سبب نمي‌شود كه چالش دوم يعني مشكلات مالي را ناديده بگيرد. او هم مثل حداد عادل و چمران تاييد مي‌كند كه جمنا بحران مالي دارد و براي رفع آن به دريافت حق عضويت روي آورده است. او در گفت‌وگويي در مورد اين مشكل گفته است: «اتفاق افتاده چون جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي اسپانسري ندارد كه كمك كند. حالا افتادند به جان اعضا پولي جمع كنند تا با پول اعضا بتوانند تشكيلات را اداره كنند.»سوال اينجاست كه جمنا ظرف يك سال و نيم گذشته از كدام منبع مالي تغذيه كرده كه امروز با نبودن آن گرفتار مشكل شده است؟ آل اسحاق اما ترجيح مي‌دهد به اين سوال «اعتماد» پاسخ ندهد و مي‌گويد: «من نمي‌دانم. اينها را از آقاي چمران بپرسيد». چمران هم از پاسخ به پرسش طفره مي‌رود. او مي‌گويد: «جمنا از ابتداي كار از طريق كمك‌هاي مردمي اداره مي‌شد. دوستان حسابي براي جمع‌آوري كمك‌ها باز كرده و خودشان هم ارقامي را گذاشتند. اكنون هم مي‌توان از همين طريق منابع مالي لازم را تامين كرد اما براي اينكه يك روش مستمر داشته باشيم تصميم گرفتيم كه به جاي كمك‌هاي مردم از حق عضويت‌ اعضا استفاده كنيم.» نايب‌رييس جمنا ضمن ابراز رضايت از اينكه «الان مساله حق عضويت جا افتاده و اعضا اين را مي‌پردازند» مي‌گويد: «باز هم اگر كم بيايد از كمك‌هاي مردمي استفاده مي‌كنيم.»او مبلغ مشخص شده به عنوان حق عضويت را اعلام نكرده و مي‌گويد: «مبلغ‌ ديگر مهم نيست. يك كف مشخص شده و هر كس بخواهد بيشتر مي‌پردازد.» نكته قابل تامل اما اين است كه جمنا حزب نيست و دريافت حق عضويت‌هاي بدون سقف يا كمك‌هاي مردمي در سازوكار كه قرار است كانديداي واحد يك جريان سياسي را معرفي كند، شائبه آفرين است. چمران اما چنين اعتقادي ندارد و مي‌گويد: «يك مسوول كمك‌ها را جمع مي‌كند و گروه ديگر هم كارهاي ديگر را مي‌كند. اصلا ارتباطي با هم ندارد. اينطور نيست كه بگوييم هر كس كانديدا است مثلا 2 ميليارد تومان بدهد.»او در پاسخ به اينكه آيا فردي كه 2 ميليارد به جمنا كمك مالي كرده باشد در فرآيند انتخاب كانديداي نهايي صاحب‌نظرتر مي‌شود يا خير، مي‌گويد: «به اين دليل تصميم گرفتيم كه كمك نگيريم.»به نظر نمي‌رسد جمع‌آوري حق عضويت‌هايي كه سقف آن نامحدود است اين مشكل را حل كند اما چمران اصرار دارد كه «ربطي ندارد و مشكلي نيست. نه يك كف مشخص شده و هر كس ماهيانه مبلغي كه تعهده كرده را مي‌پردازد.»وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا حق عضويت‌ها براي تامين هزينه‌هاي جمنا كافي است، مي‌گويد: «نمي‌دانم كافي است يا نه. خدا مي‌داند. بايد تجربه كنيم. اين خود يك كار نو و خوب است كه اعضا، خود مجموعه را اداره كنند. حتي اعضاي ساده هم اين حق عضويت را مي‌پردازند.»

 


نايب‌رييس جمنا: باز هم اگر كم بيايد از كمك‌هاي مردمي استفاده مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون