• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4087 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

خبر

دختر و داماد ترامپ وارد سرزمين‌هاي اشغالي شدند

هيات اعزامي دونالد ترامپ براي انتقال سفارت امريكا در رژيم صهيونيستي از تل‌آويو به قدس، وارد فرودگاه بن‌گوريون در سرزمين‌هاي اشغالي شد؛ به گزارش فارس، هياتي كه رياست آن را قائم‌مقام وزير خارجه امريكا بر عهده دارد. اين هيات يك روز مانده به مراسم انتقال رسمي سفارت امريكا در سرزمين‌هاي اشغالي از تل‌آويو به بيت‌المقدس كه قرار است امروز برگزار شود به سرزمين‌هاي اشغالي سفر كردند. «جان سوليوان» قائم مقام وزير خارجه امريكا رياست اين هيات را برعهده دارد و «استيون منوچين» وزير خزانه‌داري، «ايوانكا ترامپ» دختر رييس‌جمهور و شوهر او «جرد كوشنر» از ديگر اعضاي اين هيات هستند. امروز دوشنبه در سايه تدابير شديد امنيتي در بيت‌المقدس، مراسم انتقال سفارت امريكا به قدس برگزار مي‌شود. دو روز پيش هم، يك هيات كنگره امريكا هم به رياست «ليندسي گراهام» سناتور ارشد جمهوريخواه اين كشور براي شركت در اين مراسم خود را به اراضي اشغالي رسانده بود.

همزمان در آستانه هفتادمين سالگرد فاجعه اشغال فلسطين، با صدور بيانيه‌اي از مردم خواست به صورت گسترده در راهپيمايي‌هاي بازگشت شركت كنند. سه‌شنبه (فردا) برابر با 15 ماه مه، هفتادهمين سالروز اشغال فلسطين معروف به «يوم النكبه» است و حماس به همين مناسبت بيانيه‌اي صادر كرد. بر اساس گزارش خبرگزاري «صفا»، در بيانيه حماس آمده است: ملت فلسطين در قدس، كرانه باختري، غزه، اراضي اشغالي 1948 را به مشاركت در تظاهرات بازگشت در‌راستاي تاكيد بر حق بازگشت فرامي‌خوانيم. اين جنبش در ادامه هرگونه طرحي در راستاي تسويه مساله فلسطين مانند «معامله قرن» (طرح پيشنهادي امريكا) را رد و اعلام كرد: طرح و برنامه‌هاي سياسي در اين راستا بايد به حقوق فلسطيني‌ها ضربه‌اي نزند و متناقض با اين حقوق نباشد. حماس همچنين ادامه محاصره ظالمانه 11‌ساله نوار غزه را مردود دانست و خواستار رفع اين محاصره شد. اين جنبش فلسطيني از همه كشورهاي عربي، اسلامي و تمام آزادگان جهان درخواست كرد در كنار ملت فلسطين بايستند و اين ملت را در راستاي دستيابي به حقوقش ياري كنند. امريكا قصد دارد امروز سفارت خود را از تل‌آويو به قدس منتقل كند و انتظار مي‌رود امروز و فردا (دوشنبه و سه شنبه) نوار غزه، قدس و كرانه باختري شاهد تظاهرات گسترده ضدصهيونيستي باشد.

 

داعش مسووليت حمله با چاقو در پاريس را بر عهده گرفت

بر اثر حمله يك مرد مسلح به چاقو در مركز شهر پاريس در شامگاه شنبه (۱۲ مه/۲۲ ارديبهشت) يك نفر كشته و چهار نفر زخمي شدند. فرد مهاجم هم به ضرب گلوله پليس فرانسه كشته شد. در اين حادثه يك مرد ۳۰ ساله كشته و چهار تن زخمي شدند. حال دو مجروح ۳۴ و ۵۴ ساله وخيم اعلام شده است. اما وزير كشور فرانسه گفته كه خطر مرگ جان مجروحان را تهديد نمي‌كند. محل حادثه در نزديكي اپراي پاريس بوده كه بسياري از بارها و رستوران‌هاي پاريس در آنجا واقع شده‌اند. به گفته مقامات قضايي فرانسه فرد مهاجم در حمله شامگاه شنبه زمينه‌هاي گرايش به تروريست‌هاي داعش را داشته است. دادستان ضد ترور فرانسه تحقيق پيرامون حمله پاريس را آغاز كرده است. دادستان گفته كه فرد مهاجم شعار «الله اكبر» سر داده است. همچنين به گزارش مقامات فرانسوي مهاجم حمله شب گذشته در پاريس متولد سال ۱۹۹۷ ميلادي در چچن بوده است. والدين مهاجم براي بازجويي بازداشت شده‌اند. امانوئل مكرون، رييس‌جمهور فرانسه، بلافاصله بعد از اين حمله از يك اقدام تروريستي صحبت كرد. مكرون در واكنش به اين حادثه از اقدام پليس پاريس در كشتن فرد مهاجم تمجيد كرد. او در صفحه توييتر خود نوشت كه فرانسه بار ديگر با خون هزينه داده اما در مقابل دشمنان آزادي سر فرود نمي‌آورد. وزير كشور فرانسه هم از «واكنش خوب» پليس تمجيد كرده است. تروريست‌هاي داعش با صدور اطلاعيه‌اي در وب‌سايت خود «اعماق» مسووليت حمله در پاريس را برعهده گرفت. اين گروه از فرد حمله‌كننده به عنوان «سرباز داعش» ياد كرده است. گفتني است كه پاريس بارها شاهد اقدامات تروريستي بوده و از سال ۲۰۱۵ تاكنون بر اثر عمليات تروريستي۲۴۰ نفر كشته شده‌اند.

 

دست‌كم ۹ كشته بر اثر چند انفجار در اندونزي

در اندونزي بر اثر انفجارهايي كه تقريبا به صورت همزمان صورت گرفت چند نفر جان‌شان را از دست دادند. در شهر سورابايا در جزيره جاوه مواد منفجره در نزديكي چند كليسا منفجر شدند. پليس اندونزي از «سوءقصد انتحاري» سخن مي‌گويد. بر اثر سه انفجار دست‌كم ۹ نفر كشته شدند. سخنگوي پليس جاوه شرقي گفت كه هنوز هويت كشته‌شد‌گان مشخص نشده است. مقامات اندونزي نخست تعداد مجروحان را دست‌كم ۱۲ نفر اعلام كرده بودند، اما سپس از دست‌كم ۴۰ زخمي خبر دادند. نخستين انفجار در ساعت ۷ و ۳۰ دقيقه به وقت محلي در نزديكي كليساي «سانتا ماريا» رخ داد. اندك زماني پس از آن انفجارهايي ديگر در يكي از كليساها كه متعلق به پيروان جنبش «پنتاكوستاليسم» (از شاخه‌هاي مذهب پروتستان) است و نيز يك كليساي پروتستان به وقوع پيوست. چندي پيش هم پليس اندونزي به شورش و گروگان‌گيري در زنداني در نزديكي جاكارتا پايان داده بود. طي اين شورش ۵ نفر كشته و ۵ تن ديگر زخمي شدند. سورابايا پس از پايتخت اندونزي جاكارتا بزرگ‌ترين شهر اندونزي است و متشكل از چندين جزيره و با اكثريت جمعيت مسلمان است. اين كشور مدتي است كه با رشد اسلام‌گرايي روبه‌رو است. دولت اندونزي از زمان حملات تروريست‌هاي مرتبط با شبكه القاعده به جزيره بالي در سال ۲۰۰۲ كه منجر به كشته شدن ۲۰۲ نفر شد، هدفمندانه با گروه‌هاي تروريستي مقابله مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون