• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4087 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

كوتاه از اقتصاد

آمادگي دولت براي مديريت ارزي كشور

اسحاق جهانگيري روز گذشته در جلسه ستاد اقتصادي ساماندهي امور ارزي ضمن بيان اهداف امريكا در جهت وارد كردن آسيب به كشور، گفت: دولت با برنامه‌ريزي و تدوين راهكارهاي مختلف آمادگي لازم براي مديريت كشور در هر شرايطي را دارد.

وي با اشاره به گزارش دست‌اندركاران سامانه نظام يكپارچه معاملات ارزي (نيما) در خصوص عملكرد اين سامانه، استقبال وارد‌كنندگان، صادر‌كنندگان و بانك‌ها از سامانه نيما را اميد بخش توصيف كرد و از دستگاه‌هاي مرتبط خواست تا با هماهنگي يكديگر در جهت روان‌سازي جريان تجارت خارجي و تامين نياز متقاضيان واقعي ارز حركت كنند. در همين رابطه ولي‌الله سيف، رييس كل بانك مركزي نيز گفت: برقراري ارتباط با بانك‌هاي مركزي و بزرگ اروپايي از موضوعات اساسي است كه در مذاكرات وزير امور خارجه با پنج كشور ديگر عضو برجام پيگيري مي‌شود. اكنون مذاكراتي بين ايران با سه كشور اروپايي شامل انگليس، فرانسه و آلمان و نيز چين و روسيه در حال انجام است. وي افزود: با توجه به مقدماتي كه براي اين مذاكرات پيش آمده، قرار شده ايران در شرايطي قرار گيرد كه احساس كند از برجام انتفاع لازم را مي‌برد؛ اگر قرار باشد زمينه‌اي براي حركت مثبت اقتصاد ما در برجام ايجاد نشود، ايران نمي‌تواند به تعهداتش در برجام عمل كند. رييس شوراي پول و اعتبار با بيان اينكه يكي از محورهاي اساسي مذاكرات، ارتباطات بانكي است، گفت: كارشناسان بانك مركزي نيز در اين مذاكرات حضور دارند و اميدواريم شرايطي ايجاد شود كه نظام بانكي بتواند ارتباطات بين‌المللي خود را داشته باشد. سيف درباره انتظار مشخص بانك مركزي از اروپا در اين مذاكرات گفت: برقراري ارتباط با بانك‌هاي مركزي و بزرگ اروپايي براي بانك مركزي و نظام بانكي كشور از بحث‌هاي اساسي است كه دنبال مي‌كنيم.

وي درباره نتايج تصميمات اخير ارزي نيز گفت: يك ماه از اين تصميم مي‌گذرد و با وجودي كه در ابتداي كار هستيم، بالغ بر هفت ميليارد دلار ارزهاي مختلف براي واردات به كشور تخصيص داده شد و همچنين چهار ميليارد دلار تامين ارز كرديم كه نشان مي‌دهد مسير واردات جاري است و هيچگونه وقفه‌اي در آن وجود ندارد. رييس كل بانك مركزي افزود: در رابطه با صادرات با وجود وقفه يك‌هفته‌اي به دليل آشنا نبودن صادركنندگان و راه‌اندازي سامانه نيما، يك ميليارد و 200 ميليون دلار ارز ناشي از صادرات در سامانه نيما عرضه شده است كه بيانگر كارايي اين مدل است و اينكه ايرادي ندارد. سيف ادامه داد: در رابطه با نيازهاي متفرقه‌ ارزي كه وجود دارد، 33 مورد شناسايي شده و كميته فعالي در بانك مركزي با حضور دستگاه‌هاي ديگر تشكيل شده است و هر نوع نيازي كه به عنوان نياز واقعي و منطقي شناسايي شود، تامين ارز خواهد شد. وي با بيان اينكه در منابع و مصارف ارزي كشور تعادل داريم و جاي نگراني نيست، گفت: صحبت‌هايي درباره دلار 6 هزار و 800 يا حتي هفت هزار توماني شنيده مي‌شود اما حجم بسيار كوچكي است كه در پستوها مبادله مي‌شود. قرار نيست ارز كشور را براي قاچاق و تامين نيازهاي انتقال سرمايه تخصيص دهيم زيرا منابع ارزي كشور سرمايه ملي و متعلق به 80 ميليون ايراني است و بايد به نيازهاي واقعي و منطقي تخصيص يابد.

 


هپكو، وزير اقتصاد را به مجلس مي‌برد ؟

يك عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: اگر قول‌‌هاي داده شده محقق و شركت هپكو تعيين تكليف شود ضرورتي به طرح سوال از وزير اقتصاد در مجلس نيست در غير اين‌صورت از تمام ابزارهاي قانوني براي رفع مشكل شركت هپكو استفاده مي‌كنم.


جولان اتباع بيگانه درشغل‌هاي جديد ايراني

علي اصلاني، عضو كانون عالي شوراهاي اسلامي كار خبر داده در سال‌هاي اخير برخي اتباع بيگانه وارد مشاغلي همچون باغداري و پرورش مرغ و طيور شده‌اند. زماني، اتباع بيگانه در مشاغلي كه نيروي كار ايراني در آنها مايل به كار نبود حضور پيدا مي‌كردند ولي امروز با هزينه بسيار نازل به آنها مجوز مي‌دهيم تا از كار ساختماني و مقني‌گري فراتر رفته و به باغداري و مرغداري و پرورش ماهي و شترمرغ روي بياورند.


خاموشي‌هاي 97 كم مي‌شود

حسين صبوري، مديرعامل شركت توزيع برق تهران اظهار كرده كه «مدت زمان خاموشي به ازاي هر مشترك در پايان سال ۱۳۹۵ حدود ۲۵۰ دقيقه در سال بود كه با برنامه‌هاي انجام شده در پايان سال ۱۳۹۶ اين عدد به ۱۶۰ دقيقه رسيد و قرار است در پايان سال ۱۳۹۷ به ۱۳۰ دقيقه در سال برسد. خاموشي‌هاي سال ۱۳۹۶ نسبت به سال ۱۳۹۵ معادل ۲۰ درصد كاهش يافته و ميزان رضايت‌مندي مردم در پايان سال ۱۳۹۶ معادل ۸۸ درصد بوده است.» وي تاكيد كرده كه «وقتي فصل تابستان مي‌رسد، ساعات اوج مصرف برق از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از ۱۹ تا ۲۳ است. اگر بتوان حداقل ۱۰ درصد در اين بازه زماني مديريت مصرف انجام شود و بارهاي حساس و تجهيزات پرمصرف را در اين بازه استفاده نكنيم، بدون هيچ مشكلي از تابستان عبور خواهيم كرد.»


ارز مسافرتي فقط 5000 يورو

تازه‌ترين تغييرات اعمال شده در ضوابط ورود و خروج ارز مسافري نشان مي‌دهد كه، مجموع خروج ارز همراه مسافر تا سقف ۵۰۰۰ يورو تعيين شد. اين رقم نسبت به ۱۰ هزار يوروي قابل خروج قبلي نصف شده است. در تازه‌ترين بازنگري كه در روابط ورود و خروج ارز مسافري انجام شده، مبلغ قابل حمل تا ۵۰ درصد كاهش يافته است و بر اين اساس خروج ارز، اسناد بانكي و اوراق بهادار بي‌نام همراه مسافر مجموعا تا سقف ۵۰۰۰ يورو يا معادل آن به ساير ارزها از مرزهاي هوايي و تا سقف مبلغ ۲۰۰۰ يورو يا معادل آن به ساير ارزها از مرزهاي زميني، ريلي و دريايي مجاز است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون