• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4087 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت

كليد « بهشت» به افشاني سپرده شد با 19 راي موافق، يك مخالف و يك راي سفيد

اجماع اصلاح‌طلبان

حميدرضا خالدي

 

 

بالاخره سريال و ماراتن انتخاب شهردار جديد تهران ديروز پايان يافت و محمدعلي افشاني با راي قاطع اعضاي شوراي شهر به عنوان هفدهمين شهردار پايتخت انتخاب شد. ديروز انتخاب شهردار جديد تهران در حالي با حضور جمع كثيري از خبرنگاران و چهره‌هايي از شهرداري به راي اعضاي شورا گذاشته شد كه هنوز شايعات فراواني در اين زمينه به گوش مي‌رسيد اخباري كه يكي از مهم‌ترين آنها تصميم اعضاي يكي از حزب‌هاي غالب در شوراي شهر براي دادن راي سفيد در انتخاب شهردار بود. اما با اين حال راي‌گيري در فضايي آرام و به عنوان نخستين دستور جلسه شورا درهمان ساعت‌هاي اوليه آغاز جلسه انجام شد تا پس از اعلام نتيجه شمارش آرا و با اعلام الهام فخاري، عضو هيات رييسه شورا «سيدمحمدعلي افشاني» با 19 راي موافق و يك راي مخالف، گوي سبقت را از سميع‌الله حسيني‌مكارم بربايد و رسما عنوان هفدهمين شهردارتهران را از آن خود كند. آماري كه ناشي از يكپارچگي و همدلي و خرد جمعي اعضاي شوراي پنجم بود. بعد از اين انتخاب چند تن از اعضاي شورا در وصف اتحاد و يكپارچگي اعضا در اين رخداد و البته حمايت از شهردار جديد تهران سخنراني كردند كه از آنها مي‌توان به عنوان نخستين واكنش‌هاي مطرح شده به انتخاب «افشاني» ياد كرد. محسن هاشمي، رييس شوراي شهر تهران در جلسه علني ديروز شوراي شهر تهران گفت: اعضاي شوراي شهر تهران در فرآيندي شفاف و دموكراتيك از ميان بيش از ۲۰ گزينه به انتخاب گزينه مورد پذيرش اكثريت اقدام مي‌كنند و اين انتخاب نه به معناي فقدان صلاحيت ساير گزينه‌ها و نه به منزله اعمال فشار بر اعضا براي انتخاب گزينه خاصي است.

رييس شوراي شهر تهران گفت: هر دو گزينه نهايي از چهره‌هاي محترم و داراي سوابق مديريتي و مورد تاييد اكثريت نسبي شوراي شهر بودند و مطالب منتشر شده در فضاي مجازي كه اين كانديداها را به رجال سياسي منتسب يا مدعي اعمال نفوذ و فشار بر اعضاي شورا است به دور از واقعيت بوده و كسي كه امروز راي بيشتري از اعضاي شورا كسب كرد و انتخاب شد، مانند دكتر نجفي مورد حمايت شوراي پنجم خواهند بود. از اصحاب رسانه مي‌خواهم در حوزه مديريت شهري نيز مانند سياست خارجي، رويكرد همگرايي و كاهش اختلافات را تقويت كنند.

سيد حسن رسولي، نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران، نيز در همين جلسه در تشريح شرايطي كه انتخاب شهردار در آن رخ داد گفت: هيچ كدام از احزاب و شخصيت‌هاي تاثيرگذار اصلاح‌طلب به دنبال ديكته كردن نظرات‌شان به ما نبودند و شورا با استقلال كامل به شهردار راي داد.

 

شورا با استقلال كامل راي داد

وي پس از انتخاب شهردار تهران، ضمن تبريك به سيدمحمدعلي افشاني، گفت: ما با شهروندان تهراني عهد بستيم كه در تمام تصميمات شفاف عمل كنيم، فرآيند تعيين شهردار بدون هيچ گونه مخفي كاري صورت گرفت و امروز شهردار با راي نمايندگان شما انتخاب شد. 21عضو شوراي شهر برخاسته از پايگاه اجتماعي اصلاحات هستند كه شخصيت‌هايي همچون دكتر عارف در حضور اعضا در اين جايگاه موثر بودند. گواهي مي‌دهم كه هيچ كدام از احزاب و شخصيت‌هاي تاثيرگذار اصلاح‌طلب به دنبال ديكته كردن نظرات‌شان به ما نبودند و شورا با استقلال كامل به شهردار راي داد.

خزانه‌دار شوراي شهر تهران همچنين تصريح كرد: از تمام دوستان در جامعه اصلاح‌طلب كه كانديداي ديگري داشتند و توصيه‌هايي به شورا كردند نيز عذرخواهي مي‌كنم. به هر حال ما يك شهردار بيشتر نياز نداشتيم. تقاضا مي‌كنم اين دوستان كمك كنند تا شوراي شهر با شهردار فعلي بتوانند با تابلوي اصلاحات در مقطع فعلي موفق عمل كنند.

نايب رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه زمزمه‌هايي در بيرون از شورا مطرح بود و از ما مي‌خواستند تا انتخاب شهردار را به تعويق بيندازيم، تاكيد كرد: شوراي شهر تصميم گرفت تا فرصت خدمت، غنيمت شمرده شود و اميدوارم با خدمت صادقانه به مردم و باتلاش براي كاستن مشكلات عميق مبتلا به شهرداري گام‌برداريم، تدوين برنامه سوم درجلسات آينده شوراي شهر در دستور كار قرار خواهد گرفت. همچنين اميدواريم تا پايان دوره انتخاب شهردار تكرار ناشدني باشد و به فراموشي سپرده شود و تمام رقابت‌هاي دورن جرياني اصلاحات به رفاقت تبديل شود تا دستاورد بيشتري داشته باشيم. رسولي از «سيد محمدعلي افشاني» تقاضا كرد تا از تمام برنامه‌هاي ارايه شده توسط نامزدها استفاده كنند، بدون اغراق نكات ارزنده‌اي در اين برنامه‌ها وجود داشت و خواهش مي‌كنم دكتر افشاني، نسبت به ساير معاوناني كه كانديدا بودند، فصل رقابت را پايان دهند تا مجموعه يكدست با حفظ استقلال و اختيارات طرفين، منسجم در خدمت مردم شريف تهران گام بردارد. محمود ميرلوحي؛ رييس كميته اقتصادي شورا هم در همين خصوص با ذكر اينكه فضاي رقابتي چند وقت اخير و تلاش رقباي سياسي شورا و نيز تلاش وافر رسانه‌ها در فرآيند انتخاب شهردار جاي تشكر دارد، گفت: از رقباي اين شورا و جرياني كه در اين شورا جمع است تشكر مي‌كنم. اگرچه در جاهايي مطالبي گفته شد كه ادعا كردند شورا اقدامي درخور انجام نداده اما از اينكه فضاي رقابتي در اين ايام پا برجا بود از آنها هم تشكر مي‌كنم.

سيد ابراهيم اميني؛ نايب رييس شوراي اسلامي شهر تهران هم همدلي را مهم‌ترين شاخصه اين انتخابات دانسته و گفت: مهم اين است كه اعضاي شورا كه از ليست واحدي از سوي شهروندان انتخاب شدند با يك راي اجماعي به شهردار منتخب خود راي دادند و اميدواريم با همدلي هم بتوانيم كارنامه درخشاني به شهروندان ارايه دهيم.

 

در حاشيه انتخاب شهردار

در حاشيه اين جلسه نيز محسن هاشمي در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به سوالات آنها پاسخ دهد. وي در پاسخ به سوالي در خصوص اخذ ميثاقنامه از شهردار جديد افزود: بحثي در مورد گرفتن ميثاقنامه از شهردار جديد مطرح نشده و فكر نمي‌كنم اعضا نسبت به اين موضوع حساس باشند.

هاشمي در خصوص پروسه تاييد و شروع به كار شهردار جديد تهران تصريح كرد: نامه و پرونده انتخاب افشاني به عنوان شهردار منتخب شورا با امضاي من براي شخص وزير كشور ارسال شد و طبق قانون وزارت كشور، تاييد صلاحيت شهردار منتخب را طي ۲۰ روز انجام داده و نتيجه را به شورا اعلام مي‌كند.

وي با ابراز اميدواري از اينكه تاييد شهردار جديد زودتر از اين پروسه انجام شود، افزود: به نظر نمي‌رسد باتوجه به اينكه افشاني معاون وزير بوده است، كار تاييد صلاحيت ايشان با مشكلي روبه‌رو شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه درست است؛ همه متحد هستند و بحث اصلاح‌طلبي است اما گرايش‌هاي متعددي وجود دارد، چگونه در انتخاب يك شهردار به اجماع رسيديد، خاطرنشان كرد: ما از ۲۸ نفر براي انتخاب شهردار شروع كرديم كه هشت نفر انصراف دادند و ۲۰ نفر باقي ماندند. شورا روي ۲۰ نفر برنامه‌ريزي كرد. از اين ۲۰ نفر به تعداد هفت نفر رسيديم و از اين هفت نفر سه نفر انصراف دادند و در نهايت دو نفر باقي ماندند. طبيعي است كه يك نفر از اين افراد نيز به عنوان شهردار تهران راي مي‌آورد و اين روال كاملا طبيعي است.

هاشمي در پاسخ به اين سوال كه چرا افشاني در جلسه حضور نداشت، گفت: قرار هم نبود بيايند و دعوت هم نشده بودند و لازم نيست كه اينجا باشند ان‌شاءالله زماني كه حكم را از وزير كشور گرفتند ما ايشان را به شورا دعوت مي‌كنيم.

 

هفدهمين شهردار پايتخت كيست؟

مهندس افشاني متولد 1338 در خوزستان است و داراي كارشناسي مهندسي راه و ساختمان از دانشگاه شيراز و كارشناسي‏ ارشد مديريت اجرايي (MBA) از دانشگاه صنعتي شريف. وي بابيش از 30 سال سابقه كارشناسي و مديريتي، كارنامه پرباري را در بخش‌هاي مختلف اجرايي و مديريت كلان كشور برعهده دارد. معاونت استانداري در سه استان خوزستان، سمنان، كهگيلويه و بويراحمد، قائم مقامي سازمان جهاد سازندگي استان كهگيلويه و بويراحمد، عضو شوراي راهبردي مناطق زلزله‌زده با حكم وزير كشور تنها بخشي از كارنامه كاري اين چهره شناخته شده حزب اعتماد ملي است. اما از ديگر پست‌هاي وي مي‌توان به:

مدير پروژه آبياري و زهكشي شهيد رجايي خوزستان، رييس دستگاه نظارت پروژه آبياري و زهكشي شهيد رجايي خوزستان

رييس هيات‌مديره سازمان همياري شهرداري‌هاي استان خوزستان، رييس هيات‌مديره سازمان همياري شهرداري‌هاي استان سمنان

رييس هيات‌مديره شركت عمران و توسعه استان سمنان، معاونت ساخت و اجراي شركت سرمايه‌گذاري بانك پارسيان

رييس هيات‌مديره شركت مهر پتروكيميا، عضو هيات‌مديره شركت توسعه ساختماني پارسيان، عضو هيات‌مديره شركت گسترش هتل‌هاي لوتوس پارسيان، مدير تدوين ضوابط و معيارهاي فني ساختمان‌هاي آموزشي كشور، مدير سيستم مديريت پروژه سازمان نوسازي مدارس كشور، مدير طرح مقاوم‌سازي مدارس كشورو... اشاره كرد.

 


محسن هاشمي: هر دو گزينه نهايي از چهره‌هاي محترم و داراي سوابق مديريتي و مورد تاييد اكثريت نسبي شوراي شهر بودند و مطالب منتشر شده در فضاي مجازي كه اين كانديداها را به رجال سياسي منتسب يا مدعي اعمال نفوذ و فشار بر اعضاي شورا است به دور از واقعيت بوده و كسي كه امروز راي بيشتري از اعضاي شورا كسب كرد و انتخاب شد، مانند دكتر نجفي مورد حمايت شوراي پنجم خواهند بود.

سيدحسن رسولي: ما با شهروندان تهراني عهد بستيم كه در تمام تصميمات شفاف عمل كنيم، فرآيند تعيين شهردار بدون هيچ گونه مخفي كاري صورت گرفت و امروز شهردار با راي نمايندگان شما انتخاب شد. 21عضو شوراي شهر برخاسته از پايگاه اجتماعي اصلاحات هستند كه شخصيت‌هايي همچون دكتر عارف در حضور اعضا در اين جايگاه موثر بودند. گواهي مي‌دهم كه هيچ كدام از احزاب و شخصيت‌هاي تاثيرگذار اصلاح‌طلب به دنبال ديكته كردن نظرات‌شان به ما نبودند و شورا با استقلال كامل به شهردار راي داد.


افشاني برنامه‌هاي خود را در قالب ۱۴فصل با شعار «شهر زيست‌پذير، شهروند مشاركت‌پذير» به شوراي شهر ارايه كرده بود.

ارتقاي سطح فرهنگ شهرنشيني و دادن اولويت به آسيب‌هاي اجتماعي از برنامه‌هاي اصلي شهرداري تهران، مشاركت شهروندان در اداره شهر، نوسازي بافت‌هاي فرسوده، جلوگيري از تخريب باغات تهران، صدور شناسنامه فني ساختمان‌ها، افزايش سرانه فضاي سبز، توسعه حمل و نقل بر پايه حمل و نقل عمومي ريلي، استفاده از پساب‌هاي شهري براي جبران كمبود آب پايتخت، ساماندهي نيروي انساني در شهرداري، ضرورت تعامل شهرداري با دولت و اصلاح سازماني مجموعه شهرداري و تاكيد بركسب درآمدهاي پايدار در شهرداري از مهم‌ترين محورهاي برنامه شهردار جديد تهران بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون