• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4099 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۷ خرداد

كلمبيا به ناتو مي‌پيوندد

گروه جهان| رييس‌جمهور كلمبيا رسما اعلام كرد كه هفته آينده به طور رسمي به سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) خواهد پيوست و تنها كشوري از امريكاي لاتين خواهد بود كه در اين اتحاد حضور پيدا مي‌كند. خوان مانوئل سانتوس گفت كه كلمبيا به عنوان يك «شريك جهاني» به اين اتحاديه خواهد پيوست و اين به آن معنا نيست كه لزوما بايد در عمليات‌هاي نظامي شركت كند و به شكل آكروديته (غير مقيم) در بروكسل حضور پيدا مي‌كند.

پس از آنكه در ماه مه ‌2017 خوزه مانوئل سانتوس رييس‌جمهوري كلمبيا به يك توافق صلح با نيروهاي مسلح فارك رسيد و جايزه صلح نوبل را نيز دريافت كرد، توافقي ميان ناتو و سانتوس براي پيوستن كلمبيا به اين سازمان به امضا رسيد. سانتوس در يك سخنراني تلويزيوني گفت: كلمبيا به شكلي فعال در جامعه جهاني حضور دارد و مشكلات ما به شكل فزاينده‌اي جهاني هستند و نياز به همكاري و حمايت ديگر كشورها براي رسيدن به راه‌حل آن وجود دارد.

گفتني است ساير شركاي جهاني اتحاد ناتو افغانستان، استراليا، عراق، ژاپن، كره جنوبي، مغولستان، نيوزيلند و پاكستان هستند. بر اساس اطلاعيه‌اي كه وب سايت ناتو منتشر كرده همكاري با كلمبيا در زمينه‌هاي امنيت جهاني مانند امنيت سايبري، دريايي، تروريسم و جرايم سازمان يافته است. اين خبر تنها چند ساعت پس از آن اعلام شد كه سازمان همكاري و توسعه اقتصادي (OECD) كلمبيا را به عنوان يك عضو جديد به رسميت شناخت. سانتوس گفت: عضويت داشتن كلمبيا در OECD و ناتو تصوير كلمبيا در صحنه بين‌المللي را بهبود مي‌بخشد و اجازه مي‌دهد تا ما در بازي‌هاي بين‌المللي بيشتر نقش داشته باشيم. گفتني است روز گذشته انتخابات رياست‌جمهوري در كلمبيا برگزار شد و اين در حالي است كه سانتوس نمي‌تواند بيش از دو دوره در مسند رياست‌جمهوري قرار بگيرد از همين رو در اين دوره از رقابت‌ها حضور پيدا نكرده است و عملا دستاوردهاي خود را براي رييس‌جمهور آينده به ميراث مي‌گذارد كه مشخص نيست تا چه حد با آنها موافق يا مخالف باشد و ممكن است به ناگاه فردي رييس‌جمهور شود كه تمام اين توافق‌ها را برهم زند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون