• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

شوراي امنيت نتوانست قطعنامه در حمايت از مردم فلسطين تصويب كند

«امريكا منزوي» به جاي «امريكا اول»

ميثم سليماني

 

 

شايد اگر تاريخ سياسي امريكا را مرور كنيم، حتي در دوره‌اي كه امريكا قصد داشت به عراق نيز حمله كند تا اين حد در سازمان ملل و شوراي امنيت منزوي نبود. رفتارهاي امريكا به سمتي پيش مي‌رود كه سياست «امريكا اول» در حال تبديل شدن به «امريكا منزوي» است. جمعه شب بار ديگر اين موضوع بيش از هر زماني نمايان شد. چرا كه دو قطعنامه به صحن شوراي امنيت سازمان ملل رفت. نخستين آن براي كويت بود. قطعنامه‌اي كه اقدامات رژيم صهيونيستي را عليه مردم مظلوم فلسطين در نوار غزه محكوم مي‌كرد. مردمي كه هفته‌ها است دست به تظاهرات مسالمت‌آميز مي‌زنند و به آنها با گلوله سربازان اسراييلي پاسخ داده مي‌شود. از زمان آغاز تظاهرات بازگشت در ماه مارس گذشته بيش از 120 فلسطيني جان خود را از دست داده‌اند و هزاران نفر نيز توسط نيروهاي اسراييلي زخمي شدند درحالي كه تنها خواسته مردم بازگشت به سرزمين‌هاي خود و پايان محاصره غزه بود. در اين قطعنامه 9 كشور ديگر از جمله، روسيه، فرانسه و چين، كويت را همراهي كردند و به آن راي مثبت دادند. در اين بين 4 كشور از جمله اتيوپي، هلند، لهستان و بريتانيا به اين قطعنامه راي ممتنع دادند و اين تنها امريكا بود كه با يك راي منفي اجازه تصويب قطعنامه را نداد. اين قطعنامه جنايت‌هاي اسراييل را محكوم مي‌كرد، اما امريكا با اين اقدام خود يك چك سفيدامضا در اختيار اسراييلي‌ها قرار داده است حمايت امريكاي ترامپ از اسراييل هيچ قيد و شرطي ندارد و اسراييلي‌ها بدون نگراني از محكوميت در شوراي امنيت مي‌توانند دست به هر حركتي بزنند. به گزارش الجزيره در متن پيش نويس اين قطعنامه سه بار تجديدنظر صورت گرفته چرا كه كويت پيش‌تر خواستار حمايت بين‌المللي از مردم فلسطين شده بود. در اين طرح عنوان شده بود كه اقدامات براي تضمين امنيت و حفاظت از مردم غيرنظامي در سرزمين‌هاي اشغالي مورد بررسي قرار گيرد كه نوار غزه نيز شامل آن مي‌شد. نيكي هيلي، سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد اين قطعنامه را به‌شدت يك‌طرفه توصيف كرد. اما مخالفت او با اين قطعنامه چندان هم غير قابل توجيه نيست چرا كه دولت كنوني امريكا، خود نيز در درد و رنج كنوني فلسطيني‌ها دخيل و متهم است. حنان عشراوي، عضو كميته اجرايي سازمان آزاديبخش فلسطين در بيانيه‌اي كه روز جمعه منتشر شد اعلام كرد كه ايالات متحده بار ديگر وفاداري كور خود به اسراييل را نشان داد و اين در حالي است كه اسراييل در حال قتل‌عام و ارتكاب جرايم جنگي است.

وي در ادامه اين بيانيه افزود: ايالات متحده بارها و بارها تلاش كرده تا بي‌قانوني و اشغال بي‌رحمانه نظامي اسراييل را توجيه كند، در حالي كه اسراييل از پوشش قانوني و سياسي براي تهاجم به مردم فلسطين استفاده مي‌كند و قوانين بين‌المللي و حقوق بشري را زير پا مي‌گذارد. صحنه انزواي امريكا به همين يك قطعنامه ختم نشد. دقايقي بعد از عدم تصويب قطعنامه ارايه شده از سوي كويت، نوبت به امريكا رسيد تا قطعنامه خود را به صحن علني شوراي امنيت بياورد. قطعنامه‌اي كه به گفته امريكا بنا بود اقدامات حماس در سرزمين‌هاي اشغالي را محكوم كند. هنگامي كه اين قطعنامه در شوراي امنيت به راي گذاشته بود، تنها نماينده امريكا بود كه دست خود را به نشانه موافق بالا برد، سپس نمايندگان سه كشور، روسيه، كويت و بوليوي دست خود را به نشانه مخالفت بالا بردند و 11 كشور ديگر به آن راي ممتنع دادند تا مشخص شود كه امريكا در سازمان ملل حتي يك كشور را نتوانسته براي تصويب قطعنامه با خود همراه كند.

اما تفاوت قطعنامه امريكا با كويت در اين بود كه در آن به جاي اينكه صحبت از مردم فلسطين و حمايت از آنها شود، حماس و ديگر گروه‌هاي فلسطيني متهم به اعمال تحريك آميز و خشونت بار در غزه شدند. جيمز بيز، گزارشگر الجزيره از سازمان ملل متحد در نيويورك در اين باره گفت: به نظر مي‌رسد همه تلاش‌هاي ديپلماتيك امريكايي‌ها نتايج معكوس داده است. من يادم نمي‌آيد آخرين قطعنامه‌اي كه به شوراي امنيت فرستاده شد و تنها با يك راي مثبت همراه شد به چه زماني باز مي‌گردد و به نظر مي‌رسد كه اين راي‌گيري براي ايالات متحده بسيار تحقيرآميز است و اين نشان‌دهنده نوع نگاه شوراي امنيت به اين مساله است چرا كه حتي متحداني كه در راي ممتنع دادن به قطعنامه كويت به نحوي امريكا را همراهي كردند، حاضر نشدند به قطعنامه‌اي كه امريكا ارايه داد راي مثبت بدهند و از آن پشتيباني كنند. آنها اعلام كردند كه هرچند از قطعنامه كويت حمايت نكردند اما به قطعنامه امريكا نيز راي مثبت نخواهند داد.

 

ناكارآمدي شوراي امنيت

ماه‌ها است كه مردم فلسطين توسط نيروهاي اسراييلي كشته و زخمي مي‌شوند و اين در حالي است كه در اين مدت در شوراي امنيت بحث در خصوص ارايه قطعنامه‌اي در محكوميت اقدامات اسراييل جريان داشت كه البته در نهايت با راي منفي امريكا تمام زحمات از بين رفت و حتي شوراي امنيت نتوانست بر سر يك بيانيه در اين خصوص به جمع‌بندي جدي برسد. اين تعلل و عدم كاركرد ساختاري شوراي امنيت در حالي است كه نماينده سازمان ملل در امور خاورميانه گزارش داده است، خشونت‌ها در نوار غزه از زمان جنگ سال 2014 ميان اسراييل و حماس رو به افزايش است. فرانسوا دلاتر، سفير فرانسه در شوراي امنيت پس از راي مثبت به قطعنامه كويت گفت: اين سكوت براي اعتبار شورايي كه جهان آن را نظاره مي‌كند، فاجعه‌بار است. منصور العطيبي، سفير كويت در سازمان ملل گفت كه اقدام شورا، اساس نااميدي در ميان فلسطيني‌ها را افزايش خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون