• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

نيازمند ميدان‌هاي داخلي هستيم

مسعود دانشمند

طي سال‌هاي گذشته بارها از سوي مديران ارشد نظام درباره واگذاري فعاليت‌هاي اقتصادي دولتي به بخش خصوصي هم بحث‌هايي مطرح و وعده‌هايي هم دراين مورد داده شده اما آنچه به واقعيت رسيده است چيزي خلاف طرح و وعده‌هايي بوده كه از سوي سياستگذاران وارد شده است. به همين جهت شايد دلزدگي بخش خصوصي نيز رابطه مستقيمي با اين نوع وعده‌هاي عمل نشده داشته باشد.

اين يك واقعيت است كه وظيفه وزارت امور خارجه بسترسازي براي بهبود فعاليت‌هاي بخش خصوصي است نه فعاليت‌هاي تجاري و اقتصادي اما طي سال‌هاي گذشته بارها از سوي وزارت امورخارجه وعده‌هايي در مورد بهبود روابط بين‌المللي به گوش رسيده است كه در حيطه وظايف آنها نيست.

تاكنون در فعاليت‌ها و مسائل سياسي كه يك سوي آن به مسائل اقتصادي باز مي‌گردد كمتر نماينده‌اي از سوي بخش خصوصي در آن هيات حضور داشته و اين امر موجب شده تا بخش خصوصي منفعل‌تر از هميشه در روابط بين‌المللي ديده شود و تنها دولتي‌ها با وعده‌هايي كه ناشي از عدم اشراف به موضوعات اقتصادي است وعده‌هاي بهبود روابط و شرايط اقتصادي را بدهند.

به اين جهت اگر دولت مي‌خواهد بخش خصوصي را به عنوان سفيراقتصادي در روابط ديپلماسي وارد كند بايد ابتدا به اين بخش ميدان دهد و او را با خود در مذاكرات همراه كند. اصولا بخش خصوصي به دنبال منافع است و در كنار رسيدن به هدف به انتفاع هم توجه ويژه‌اي دارد و به همين دليل زماني كه رييس‌جمهور از كمك بخش خصوصي صحبت مي‌كند قطعا توجه‌اش منافع ملي است كه با حضور بخش خصوصي در يك سوي ميز مذاكره قطعيت بيشتري مي‌يابد.

اما نكته‌اي كه شايد بهتر است پيش از حضور بخش خصوصي به آن توجه كرد اين است كه زماني كه از منافع ملي صحبت مي‌كنيم بايد به جاي فرد از تشكل صحبت كنيم. اين تشكل‌هاي اقتصادي هستند كه مي‌توانند ديپلماسي اقتصادي دولت را پياده‌سازي كنند آن هم با ميدان داري در داخل و فضاي بين‌المللي.

عضو اتاق بازرگاني ايران

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون