• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

کاپیتان پرو با درخواست کاپیتان‌های رقیب به جام جهانی راه یافت

آغاز بازی جوانمردانه قبل از سوت آغاز بازی

در پنجم اکتبر 2017 (آبان ماه 1396)، وقتی سوت پایان بازی پرو و آرژانتین در چارچوب مسابقات مقدماتی جام جهانی به صدا درآمد، مقامات فیفا پائولو گوئررو را فراخواندند تا تست دوپینگ بدهد. گوئررو کاپیتان و مهاجم پرو است و نتیجه دوپینگش مثبت از آب درآمد. یک ماه بعد، فیفا کاپیتان 33 ساله پرو را به مدت یک‌سال از حضور در میادین فوتبال محروم کرد. پرو بدون گوئررو به پلی‌آف رفت و از پس نیوزيلند برآمد و به جام جهانی رسید. با راهیابی پرو به جام جهانی، دغدغه بزرگ فوتبالدوستان این کشور غیبت کاپیتان گلزن تیم‌شان در مصاف با تیم‌های فرانسه و دانمارک و استرالیا در گروه C این رقابت‌ها بود. تیم نه‌چندان قدرتمندی مثل پرو در غیاب کاپیتانش طبیعتا شانس کمی برای رسیدن به مراحل حذفی جام جهانی دارد.

گوئررو که در 33 سالگی برای اولین بار از شانس بازی در جام جهانی برخوردار شده بود، درخواست تجدیدنظر در حکم محرومیت یکساله‌اش را به دادگاه حکمیت ورزش ارائه کرد ولی این دادگاه در اواخر اردیبهشت‌ماه، با لغو محرومیت او موافقت نکردند. این ابرام در حالی صورت گرفت که کمیته استیناف فیفا تحت‌تاثیر درخواست‌های گوناگون، به‌ویژه تلاش و اصرار مردم پرو، محرومیت گوئررو را شش ماه کاهش داد تا او بتواند در جام جهانی بازی کند ولی دادگاه حکمیت ورزش حکم فیفا را باطل کرد. اگر رای کمیته استیناف فیفا تایید شده بود، این بازیکن سابق بایرن مونیخ و هامبورگ از 11 خرداد ماه می‌توانست دوباره بازی کند اما محرومیت او کاهش نیافت بنابراین کاپیتان پرو باید تا ژانویه 2019 قید بازی فوتبال را می‌زد. سخت‌گیری ابتدایی فیفا، با اینکه گوئررو در آستانه جام جهانی بود، ناشی از جدیت این سازمان برای مبارزه با دوپینگ در ورزش فوتبال بود اما وقتی که فیفا کوتاه آمد، دادگاه حکمیت ورزش همچنان پایش را در یک کفش کرده و معتقد بود مرغ یک پا دارد!

اما سيزده روز قبل (اول خرداد) کاپیتان‌های فرانسه و دانمارک و استرالیا با انتشار نامه‌ای خطاب به فیفا، از فدراسیون جهانی فوتبال خواستند مدت باقيمانده از محرومیت کاپیتان پرو را ببخشد تا گوئررو بتواند در جام جهانی برای کشورش بازی کند. هوگو لوریس(کاپیتان فرانسه)، سیمون کیایر (کاپیتان دانمارک) و مایل یدیناک (کاپیتان استرالیا) مشترکا این نامه بی‌نظیر را امضا کردند و باب تازه‌ای را در آیین فتوت و بازی جوانمردانه در فوتبال گشودند. با نامه عجیب و احترام‌برانگیز این سه کاپیتان، سرانجام مقامات دادگاه حکمیت ورزش دل‌شان به رحم آمد و باقی محرومیت کاپیتان پرو را بخشیدند. در رای جدید این دادگاه آمده است: «به دلیل اینکه پرو بعد از 36 سال با تلاش های این بازیکن 34 ساله به جام‌جهانی صعود کرده است بسیار ناعادلانه است که این کشور از حضور این ستاره و این بازیکن باتجربه در اولین جام جهانی‌اش محروم شود.»

اکنون گوئررو می‌تواند برای اولین بار در جام جهانی بازی کند؛ تجربه‌ای که احتمالا آخرین حضور او در جام جهانی نیز خواهد بود چراکه گوئررو در جام جهانی بعدی 37 ساله است و بعید است که بتواند همچنان بازی کند. بگذریم که پرو ممکن است تا سال‌های سال نتواند طعم حضور دوباره در این مهم‌ترین آوردگاه فوتبال را بچشد. امید مردم پرو به کاپیتان تیم‌شان بود و اکنون کاپیتان آنها به لطف آن سه کاپیتان دیگر می‌تواند در جام جهانی بازی کند و چه‌بسا دروازه فرانسه و دانمارک و استرالیا را هم باز کند و موجب حذف دو تیم از این سه تیم در گروه C شود. باری، بازی جوانمردانه فقط در زمین فوتبال محقق نمی‌شود؛ گاه پیش از آنکه سوت آغاز بازی به صدا درآید، بــــازی جوانمردانه آغاز می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون