• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4104 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۱۳ خرداد

ديباچه جام‌جهاني

آرژانتين در حسرت قهرماني

نايب قهرمان دوره گذشته جام، اين‌بار براي قهرماني به روسيه خواهد آمد. آلبي‌سلسته كه تجربه 2 بار بالابردن جام زرين مسابقات را دارد، 32 سال است كه در حسرت قهرماني در جام‌جهاني مي‌سوزد. آخرين بار آنها با مارادوناي كبير در سال 1986 قهرمان شدند و بعد از آن ديگر هرگز به اين افتخار نرسيدند. آبي‌وسفيدها البته در سال 2014، برخلاف بسياري از پيش‌بيني‌ها و در حالي كه شايد تيم كاملي در اختيار نداشتند، موفق به حضوردر فينال شدند اما در بازي نهايي از پس آلمان برنيامدند. آنها امسال در گروه چهارم مسابقات قرار دارند؛ جايي كنار كرواسي، ايسلند و رقيب تكراري‌شان در جام‌جهاني؛ نيجريه.

البته حضور آرژانتين در جام جهاني برخلاف دوره‌هاي قبل خيلي هم آسان به دست نيامد. در قاره‌اي كه بيش از نيمي از تيم‌هايش به جام جهاني مي‌رسند، آرژانتين تا هفته آخر مسابقات انتخابي در لبه پرتگاه قرار داشت و شايد اگر نبود درخشش مسي، آنها در حسرت رسيدن به روسيه مي‌ماندند.

سرمربي: خورخه سامپائولي

 

آرژانتين براي رسيدن به جام‌جهاني 2 بار مربي خودش را تغيير داد. اول تيتو را بركنار كرد و بائوزا را آورد و بعد كه ديد در خطر حذف است، دست به دامان خورخه سامپائولي شد. البته مربي 57 ساله آرژانتين آن طوري كه انتظار مي‌رفت در اين تيم موفق ظاهر نشده. او كه در شيلي و سويا كارنامه موفقي داشت، هنوز نتوانسته آرژانتين را به روزهاي اوجش بازگرداند. تيم او چند هفته پيش در يكي از مهم‌ترين بازي‌هاي تداركاتي‌اش 6 بر يك به اسپانيا باخت تا خيلي از مردم اين كشور را نگران كند. سامپائولي در تيم‌هايش همواره سيستمي هجومي را انتخاب كرده و در آلبي‌سلسته هم ابزار لازم براي اين سبك از بازي را دارد.

ستاره: ليونل مسي

كيست كه نداند ليونل مسي چقدر براي بردن جام‌جهاني ‌انگيزه دارد. او در دنياي فوتبال تمام افتخارات ممكن را برده جز جام جهاني. مسي كه همواره با ديه‌گو آرماندو مارادونا مقايسه مي‌شود، به خوبي مي‌داند كه اگر مي‌خواهد جايي كنار نام او در تاريخ پيدا كند، بايد جام جهاني را براي آرژانتيني‌ها به ارمغان بياورد. اين مهم البته در دوگانه مسي- رونالدو هم تاثيرگذار خواهد بود. هيچ كدام از اين 2 فوق‌ستاره، جام‌جهاني را بالاي سر نبرده‌اند و شايد اين جام آخرين فرصت‌شان باشد. آرژانتين در دور انتخابي در 8 بازي بدون مسي تنها 7 امتياز گرفت اما در 10 بازي با حضور او، 21 امتياز كسب كرد.

 

 

اسپانيا؛ پايان دوران افول

اسپانيا همچنان اسپانياست. حتي بعد از حذف در مرحله گروهي جام‌جهاني 2014. حتي بعد از حضور نااميدكننده در يورو 2016. آنها دوباره پوست انداخته‌اند و حالا يكي از مدعيان اصلي جام به حساب مي‌آيند. اگر اسپانيا 2010 كه قهرمان جام شد، روي كاكل بازيكنان بارسلونا مي‌چرخيد، حالا اين آكادمي رئال مادريد است كه جوانان با استعدادي را به لاروخا معرفي كرده است. ليونل مسي، ستاره لاليگا چندي پيش در مصاحبه‌اي گفت: «درجام جهاني دوست دارم با هرتيمي روبرو شوم جز اسپانيا» و همين نشان از مدعي بودن آنها مي‌دهد. اسپانيا بين سال‌هاي 2008 تا 2012 پادشاه فوتبال دنيا بود و كارشناسان دليل اين مهم را سبك بازي تهاجمي اين تيم مي‌دانستند. اسپانياي 2018 هم دقيقا همان سبك بازي را در دستور كار خودش قرار داده؛ با اين تفاوت كه حالا ماتادورها پرس شديدتري بعد از دست‌دادن توپ انجام مي‌دهند. نقطه قوت اسپانيا بدون شك خط هافبك اين تيم است. جايي كه پر از ستاره به‌نظر مي‌رسد.

سرمربي: يولن لوپتگي

وقتي لوپتگي 51ساله عنان كار در تيم ملي اسپانيا را در دست گرفت، بسياري منتقدش بودند. او تجربه لازم براي حضور در اين سطح از دنياي فوتبال را نداشت اما توانست تاثير خوبي بر غول افول كرده فوتبال اروپا بگذارد. حالا اسپانياي لوپتگي بسيار شبيه به اسپانياي 2010 است كه قهرمان جام شد. ساختار تيمي كه به روسيه صعود كرده البته بسيار شبيه به اسپانياي 2016 است كه در پاريس به ايتاليا باخت و خيلي زود از مسابقات يورو حذف شد، اما روحيه‌اي كه يولن با خود به تيم تزريق كرده، لاروخا را متفاوت كرده.

ستاره: اينيستا

ستاره 34 ساله بارسلونا كه همين 2 هفته پيش از بارسلونا به ليگ ژاپن نقل مكان كرد، مرد كليدي خط هافبك پرترافيك اسپانياست. زننده گل قهرماني اسپانيا در جام‌جهاني 2014 به خوبي جاي همبازي‌ سابقش، ژاوي را در اسپانيا پر كرده. او حملات لاروخا را شكل مي‌دهد و ريتم اين تيم را در زمين تعيين مي‌كند. روسيه آخرين جام‌جهاني اينيستا خواهد بود و با اينكه ممكن است همه دقايق بازي‌هاي اسپانيا را در جام‌جهاني بازي نكند، اما تاثيرش در بيرون و داخل زمين انكارناشدني است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون