• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري مطرح كرد سياست‌هاي جذب نخبگان ثمربخش بوده است

به اعتقاد معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري، براي بهره‌مندي از توانمندي نخبگان و دانشجويان ايراني غير مقيم بايد برنامه‌ريزي و سياست‌ها مبتني بر جذب نخبگان به جاي مهاجرت آنان قرار بگيرد و آغاز اين روند توسط بنياد ملي نخبگان و معاونت علمي و فناوري ثمربخش بوده است.

به گزارش مركز ارتباطات و اطلاع‌رساني معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري گفت: اگرچه پديده مهاجرت نخبگان مي‌تواند از يك جهت پديده نگران‌كننده‌اي باشد، اما اقدام نگران‌كننده‌تر، اين است كه ما كاري براي جذب بازگشت آنها انجام ندهيم. ستاري با تاكيد بر ضرورت پياده‌سازي سياست‌هاي متمركز بر جذب به جاي سياست‌هاي مهاجرت نخبگان و دانشجويان گفت: بنياد ملي نخبگان و معاونت علمي از دو سال اخير به اين حوزه ورود كرده است تا نخبگان ايراني غيرمقيم را به كشور بازگرداند.رييس بنياد ملي نخبگان، با اشاره به ضرورت توجه جدي به جذب و ماندگاري نخبگان ايراني با ايجاد زيرساخت‌هاي مساعد براي فعاليت آنان گفت: گرچه اعداد مهاجرت ما نسبت به متوسط جهاني خيلي پايين است، اما از آن جهت كه نيروهاي با كيفيتي را از دست مي‌دهيم اين مساله نگران‌كننده است. نگراني ديگر اين است كه درصد ماندگاري اين بچه‌ها خصوصا در امريكا بالاست و از آن بدتر اين است كه ما كاري براي برگشت آنها انجام ندهيم. وي افزود: بايد روي سياست‌هاي جذب تاكيد كنيم؛ اينكه سياست‌هاي بورس را پيگيري كنيم. چراكه بورسيه معمولا كارآمد نيست. اما ما نخبگاني را در خارج داريم كه سطح علمي‌شان مشخص است و همان بچه‌هاي با كيفيتي هستند كه اشاره كردم و بايد روي جذب‌شان كار كنيم. خيلي از كشورهاي پيشرفته هم بورسيه نمي‌كنند. چين 350 هزار دانشجو در امريكا داردكه تقريبا مي‌شود 30 برابر ماامايك نفر آنها بورسيه نيست. ولي روي سياست‌هاي بازگشت سرمايه‌گذاري مي‌كنند. رييس بنياد ملي نخبگان با بيان اينكه سياست‌هاي جذب در دو سال گذشته نتيجه بخش بوده است، اظهار كرد: بر اساس اين سياست‌ها، به جاي اينكه يك نفر را با چند ميليارد تومان بورسيه كنيم كه نمي‌دانيم برمي‌گردد يانه، با يك‌دهم آن عدد يك نفر را برگردانيم.

ستاري اظهار كرد: با همين روش سالي حدود 800 فارغ‌التحصيل دكتري در امريكا داريم كه عمده آنها در حوزه مهندسي و علوم پايه فعاليت مي‌كنندو كساني هستندكه دولت امريكا3ميليارد تومان براي تحصيل آنها هزينه كرده است. اگر ما بتوانيم سالي 500 تا هزار نفر از نخبگان و استعداد‌هاي برترمان را ازكل دنيا به داخل كشور برگردانيم اتفاق بسيار خوبي است. معاون علمي و فناوري، بهترين زيرساخت جذب نخبگان را استارت‌آپ‌ها و شركت‌هاي دانش‌بنيان دانست و گفت: درحال حاضر بهترين زمينه براي بازگشت نخبگان به داخل كشور، شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارت‌آپ‌ها هستند و با وجود اينكه تصور مي‌كرديم اين افراد به فعاليت در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي علاقه بيشتري دارند، اما اكنون بيشترين علاقه‌مندي آنها فعاليت استارت‌آپي است. با ايجاد اين زيرساخت سالانه 400 نفر از ايرانيان غير مقيم را برمي‌گردانيم و براي سال آينده برنامه‌ريزي ما براي بازگرداندن بيش از 400 نفر است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون