• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4107 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۱ خرداد

باور به توسعه

مهندس نژادجهاني

يك سال و يك ماه است كه به عنوان فرماندار سردشت منصوب شده‌ام. در تمام اين مدت استراتژي فرمانداري در راستاي توسعه گردشگري در اين منطقه بوده است.

البته به اين دليل كه موضوع كولبري به طور مستقيم با معيشت مردم در ارتباط است و مزاياي گردشگري به جاي كولبري براي مردم چندان مشهود و ملموس نيست، بايد با حساسيت بيشتري در مورد اين جايگزيني تصميم گرفته شود و اقداماتي صورت گيرد. به نظر مي‌رسد كه چندان نياز نيست كه به صورت سلبي به جايگزيني گردشگري به جاي كولبري نگاه كنيم، بلكه اين نگاه مي‌تواند ايجابي باشد. نسخه‌اي ارايه كنيم كه كولبري هم به روش و با اصول خود در خدمت گردشگري قرار گيرد. با همين رويكرد طرحي پيشنهادي براي ساماندهي بازارچه‌هاي كولبري تهيه كرده‌ايم.

سي و يك سال است كه مردم سردشت با ياد و خاطره بمباران شيميايي كه البته در جاي خود بايد به آن پرداخته شود، زندگي كرده‌اند. اما نمي‌توان مردم را تنها با همين خاطره محدود كرد و با ذهنيت خاصي همراه كرد. سال گذشته براي تغيير اين نگاه، در سالگرد بمباران شيميايي نمايشگاهي از توانمندي‌ها و فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري سردشت برگزار كرديم، در بحث بوم‌گردي اقداماتي انجام گرفته است. يك طرح ناب در رابطه با گردشگري براي باثبات كردن و ارايه يك تعريف رسمي در مورد گردشگري سردشت داريم.

نبود زيرساخت‌هاي مناسب يكي از موانع اصلي در مسير توسعه و پيشرفت سردشت است. اما اين واقعيت را هم بايد بپذيريم كه جغرافياي سردشت كجاست؟ تاريخ آن چيست؟‌ توپوگرافي سختي دارد، شرايط خاصي از نظر امنيتي دارد و از جريانات و فعاليت گروهك‌ها در آن سوي مرز بي‌نصيب نبوده و همين مسائل تبديل به مولفه‌هاي ماهيتي اين شهرستان شده است. هنر اين است كه با تمام اين ويژگي‌ها مدلي براي توسعه سردشت ارايه كنيم. بسياري از توانمندي‌ها و ظرفيت‌هاي سردشت مدلسازي نشده است. شكي در اين نيست كه جاده از زيربناهاي اصلي توسعه است، اما در برخي مدل‌هاي گردشگري كم‌ توجه به جاده، ويژگي‌هاي جغرافيايي سردشت مورد توجه قرار مي‌گيرند.

نخستين قدم توسعه باور به توسعه است. ما بايد خودمان باور كنيم كه مي‌خواهيم توسعه پيدا كنيم. وقتي اين باور ايجاد شود، موانع برطرف مي‌شوند. همه مي‌دانيم كه در شرايط خاص بودجه‌اي كشور، رسيدگي به وضعيت جاده‌ها و تخصيص بودجه‌هاي ميلياردي به اين منظور در كوتاه‌مدت امكان‌پذير نيست. اما قرار نيست دست روي دست بگذاريم و كاري انجام ندهيم. در حال حاضر اصلي‌ترين موضوع در سردشت باور به توسعه است. در شرايط فعلي اين باور در حال ايجاد بين مردم است. با تبليغات كوچك و مديريت امكانات و زيرساخت‌هاي موجود در نوروز 97 شاهد افزايش 204 درصدي اقامت مسافران نوروزي در سردشت بوديم. بايد از گردشگران حتي با تعداد كم استقبال كنيم و زمينه‌هايي را براي گردشگري فراهم كنيم، چرا كه به نظر مي‌رسد گردشگري مي‌تواند از زيربناها پيشي بگيرد و سيستم را مجاب كند كه به اين مسائل هم رسيدگي كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون