دستيار ويژه رييسجمهور:
ايران در خط مقدم مقابله با داعش قرار دارد
دستيار ويژه رييسجمهور در امور اقوام و اقليتهاي مذهبي گفت: داعش بزرگترين گرفتاري جهان محسوب ميشود و ايران در خط مقدم اين نبرد قرار گرفته است. به گزارش ايسنا، گزيده اظهارات علي يونسي به شرح زير است:
بزرگترين ويژگي تفكر داعش قبول نداشتن عقل و روي آوردن به نقل است كه باعث شدهاند دعواي بسيار قديمي عقل و نقل زنده شود.
اين موضوع كه آيا انسانها در مسائل ديني حق اين را دارند كه از فهم خود استفاده بكنند يا نه در صدر اسلام نيز شكل گرفت ولي پيامبر اسلام(ص) توانست آن را كنترل كند.
بعد از وفات پيامبر اسلام(ص) جريان مخالف استفاده از عقل در خصوص مباحث ديني شكل گرفت و در زمان حكومت علي(ع) به اوج رسيد، اين جريان باعث به وجود آمدن جنگهاي خونين داخلي شد تا جايي كه اميرالمومنين علي(ع) مجبور شد تمام عمر حكومتي خود را صرف مبارزه با اين تفكر غلط كند.
پيامبر(ص) در زمانهاي گوناگون ذهن مسلمانان را به دو پايه اساسي اسلام جلب كرده بود و همواره تاكيد داشته كه اسلام با اين دو پايه يعني قرآن و اهل بيت(ع) است كه ميتواند به راه خود ادامه دهد و به اين دو پايه گره خورده است و اگر يكي از اين دو اصل در اسلام ناديده گرفته شود اسلام به نابودي خواهد رسيد.
قرآن و اهل بيت(ع) دو ركن اساسي اسلام است كه از بين اين دو ركن سه اصل عدالت، آزادي و عقلانيت استخراج ميشود و باعث پيوند جهان اسلام است.
پيامبر اسلام در مناسبتهاي مختلف به مسلمانان تاكيد كرده كه اسلام به دو ركن اساسي قرآن و اهل بيت(ع) گره خورده است و اين موضوع مورد اجماع و تاييد همه مذهبهاي اسلامي است، امروز هيچ مسلماني در دنياي اسلام پيدا نميشود كه منكر دو ركن اهل بيت(ع) و قرآن باشد و اهل بيت(ع) را به عنوان ركن اصلي و اساسي اسلام قبول دارند.
افراط و تفريط بلاي بزرگي شده براي جهان اسلام و مشكل اساسي جهان اسلام است.
خوارج نخستين گروه افراطي ضد عقلي بود كه از سپاه حضرت علي(ع) منشعب شدند، گروههاي خوارج جماعت متدين دينمدار اهل تحجر حافظ قرآن و سرشار از ويژگيهاي تقوايي و ايماني بودند ولي متاسفانه فاقد اصل عقل بودند و بزرگترين جنايت و ظلم را به جهان اسلام مرتكب شدند.
جنگهاي طولاني مسلمانان فقط به خاطر اين بود كه عدهاي طرفدار عقل بودند و عدهاي طرفدار نقل و دو صف عقلگرايان و حديثگرايان شكل گرفت ولي بايد بدانيم كه عقلگرايان حديث را نفي نكردند، بلكه اعتقاد داشتند حديث بايد با عقل نيز همخواني داشته باشد.