• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4135 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۵ تير

خدمات مشاوره‌اي تحت پوشش بيمه ايجاد كنيم

ليلا ارشد

رييس سازمان بهزيستي اعلام كرده كه 80 درصد تماس تلفني با خط ملي اعتياد و بيش از 80 درصد مراجعات به مراكز مشاوره بهزيستي، مربوط به زنان بوده است. تجربه من در اين سال‌ها مي‌گويد كه زنان نسبت به مسائل پيرامون و خانواده از حساسيت بالاتري برخوردارند و تمام اين سال‌ها تلاش كردند كه شرايط را بهتر كنند. من به عنوان يكي از اعضاي «صداي يارا» هم مي‌بينم كه بيش از 80 درصد تماس گيرندگان با اين خط مشاوره، مادران و زنان هستند. شايد يكي از دلايل حساسيت بيشتر زنان نسبت به اين مسائل، تمايل بيشتر زنان به بهبود وضعيت خانواده و جامعه است. چنانكه حتي در مسائل محيط زيست هم مي‌بينيم كه زنان در مصرف بهينه آب، نقش فعال‌تري دارند. تجربه نشان داده كه زنان، پاكدست‌ترند چنانكه در اين جابه‌جايي‌هاي چند ميليارد توماني هم اسمي از زنان ديده نمي‌شود. تجربه تحصيلي دختران هم نشان داده كه علاقه آنها به پيشرفت بيشتر است. همچنين شاهد هستيم كه برخي شغل‌ها كه مردان تمايلي به انجام آنها ندارند، به خوبي توسط زنان انجام مي‌شود و زنان، از قدرت ريسك بالاتري برخوردارند ضمن آنكه مسووليت‌پذيري و خوش قولي زنان هم بيشتر از مردان است.

يكي ديگر از دلايل بالا بودن اين آمار هم مي‌تواند اين باشد كه هنوز بسياري از خانواده‌هاي ايراني، متكي به درآمد مردان هستند و وقتي مشكلات اقتصادي خانواده افزايش پيدا مي‌كند، مردان ناچارند زمان بيشتري را براي حل اين مشكلات، بيرون از خانه سپري كنند. شايد به همين دليل طي اين سال‌ها، زنان توانستند نقش خودشان را در خانواده بيشتر ببينند و ضمن آنكه از آموزش‌هاي بيشتري برخوردار شدند، موقعيت خود در خانواده را هم ارتقا دادند. دليل ديگر هم مي‌تواند اين باشد كه مردان شرقي، هنوز چندان پذيراي مشاوره تلفني يا حضوري و قائل به تاثير مشاوره‌ها در بهبود شرايط نيستند و به همين دليل مي‌بينيم كه اغلب مراجعان كلينيك‌هاي مشاوره و مددكاري، زنان هستند اگرچه كه مراجعات زنان به مراكز مشاوره تحت مديريت سازمان بهزيستي يا انجمن‌هاي غير دولتي ممكن است دلايل متفاوتي داشته باشد اما به هر حال، زنان، بيشتر از مردان علاقه‌مند به بهبود اوضاع خانواده هستند اگرچه كه مردان هم اين تعلق خاطر را دارند اما به دليل سنگيني فشار زندگي، مردان ناچارند مشكلات اقتصادي خانواده را بيرون از خانه پيگيري و حل كنند و بنابراين چنين تفاوت نگرشي ايجاد مي‌شود.

البته بايد توجه داشت كه بسياري اوقات، مشاوره تلفني به تنهايي نمي‌تواند مشكلات خانواده را حل كند چون مشاوره تلفني، درمان نيست اما به شرط آنكه راهكارهاي مناسبي ارايه شود تا حدي در بهبود وضعيت موثر خواهد بود. يكي از آرزوهاي من اين است كه ارايه مشاوره با كيفيت و ارزان قيمت از طريق دفترچه‌هاي بيمه امكان پذير شود.

امروز براي قطع سوءمصرف شيشه، لازم است كه فرد به مدت 6 ماه الي يك سال مراجعه حضوري به مراكز مشاوره داشته باشد. اين پيگيري، علاوه بر آنكه دشوار است، ارزان هم نيست و بسياري خانواده‌ها به دليل مشكلات اقتصادي اين امكان را ندارند كه از مشاوره‌هاي درماني براي قطع وابستگي مواد صنعتي كمك بگيرند. اگر از لزوم ايجاد حمايت‌هاي اجتماعي رواني براي كاهش اعتياد مي‌گوييم، بايد امكان ارايه مشاوره از طريق بيمه‌هاي پايه هم فراهم شود.

مديرعامل خانه خورشيد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون