۹ مصدوم در تصادف اتوبوس بيآرتي با ايستگاه
جماران| برخورد يك دستگاه اتوبوس بيآرتي با ايستگاه پل اميربهادر تهران 9 مصدوم بر جاي گذاشت. حسن خالدي، سخنگوي اورژانس كشور ساعت وقوع اين حادثه را 19:08 جمعه اعلام كرد و گفت: ساعت 19:10 دقيقه وقوع حادثه تصادف يك دستگاه بيآرتي با ايستگاه پل اميربهادر در خط وليعصر - راهآهن به اورژانس تهران اطلاع داده شد كه به سرعت سه دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. با حضور نيروهاي اورژانس در محل مشخص شد كه بر اثر اين حادثه، ۹ نفر از مسافران دچار جراحت شدهاند كه عوامل امدادي به سرعت سه نفر را كه دچار شكستگي و آسيب اندامي شده بودند به بيمارستان لقمان و شش نفر ديگر را كه شرايط اضطراري بالاتري داشتند به بيمارستان سينا اعزام كردند. خالدي، جراحت مصدومان اين حادثه را وخيم ندانست و از مساعد بودن حال آنها خبر داد. سرهنگ تيمور حسيني، رييس پليس راهور تهران علت وقوع اين حادثه را انحراف اتوبوس به چپ اعلام كرد و گفت: راننده اتوبوس در حال حركت بود كه ناگهان با يك دستگاه سواري كه از فرعي يكي از خيابانهاي محل حادثه خارج شده بود روبهرو شد و براي عدم تصادف با آن به سمت چپ منحرف شد اما متاسفانه به ايستگاه برخورد كرد. حسيني علت وقوع اين تصادف را عدم توجه راننده اتوبوس بيآرتي به جلو دانست و گفت: راننده اتوبوس در اين حادثه مقصر بود چرا كه توجه كافي به جلو نداشت. البته سرعت اتوبوس مجاز بود و به راننده سواري هم آسيبي وارد نشد. نزديكترين حادثه تصادف اتوبوس با عابر پياده در تهران به ۱۹ بهمن ماه امسال بازميگردد كه در جريان آن زني ۴۷ ساله در حالي كه قصد داشت عرض خيابان وليعصر تهران را طي كند با يك دستگاه اتوبوس بنز بهشدت برخورد كرد و به زير چرخهاي آن رفت. علت اين حادثه بيتوجهي عابر به چراغ قرمز اعلام شد. كمتر از يك هفته از وقوع اين تصادف دلخراش نگذشته بود كه خبر رسيد زن ميانسال ديگري در تبريز به دليل گير كردن لباسش به چرخهاي عقب يك دستگاه اتوبوس، به زير آن رفته و جان سپرده است. بررسي سهم علل وقوع تصادفات فوتي در سال ۹۲ نشان ميدهد كه عدم توجه به جلو با اختصاص 8/30 درصد نخستين عامل در اين دست از تصادفات است. در آمار منتشر شده از سوي وزارت راه و شهرسازي، سهم انحراف و تجاوز به چپ 2/25 درصد و تخطي از سرعت مطمئنه 6/22 درصد عنوان شده است. همچنين عدم توانايي در كنترل وسيله نقليه سهم ۹ درصدي و عدم رعايت حق تقدم سهم 6/5 درصدي در تصادفات منجر به فوت داشته است. ايران يكي از كشورهايي است كه آمار بالاي تلفات بر اثر سوانح رانندگي را به خود اختصاص داده است. چندي پيش احمد شجاعي، رييس سازمان پزشكي قانوني كشور آمار تلفات رانندگي در ۱۰ ماه نخست سال جاري در كشور را ۱۴ هزار و ۵۷۹ نفر اعلام كرده بود. اين آمار نشان ميدهد كه با وجود كاهش 2/6 درصدي تلفات رانندگي در كشور، ايران همچنان يكي از كشورهاي پرتلفات در زمينه سوانح رانندگي در دنياست. سهم ايران از تلفات جادهاي در دنيا 5/1 درصد است كه اين آمار در مقايسه با جمعيت يك درصدي ايران در جهان، از تلفات بالاي حوادث رانندگي در كشور حكايت ميكند. جادههاي غير استاندارد، نقص فني خودروها و عدم رعايت نكات راهنمايي و رانندگي توسط رانندگان، از عمده دلايل وقوع حوادث رانندگي در ايران است.