• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4153 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد

درباره آلبوم «سايه‌وار» اثر مشترك مسعود شعاري و پژمان حدادي

رنگ تازه از موسيقي ايران

محمدجواد صحافي

همواره موسيقي بيكلام در ميان علاقه‌مندان به هنر موسيقي داراي طرفداران كمتري است و آن دسته از هنرمنداني كه اين آثار را خلق مي‌كنند راه سخت‌تري براي جذب مخاطب پيش روي دارند؛ چرا كه كلام در موسيقي ايراني نقش مهمي در بيان احساسات هنرمند و انتقال آن به مخاطب ايفا مي‌كند و از طرفي به دليل حضور شاعران نامدار پارسي‌گوي بسيار در طول تاريخ، ادبيات و شعر از مقبوليت بيشتري نزد هنرمند و مخاطب برخوردار بوده است. اين مهم مويد اين نكته است كه ايرانيان غناي موسيقي ايراني را به واسطه تركيب آن با شعر و ادبيات پارسي، بيشتر پسنديده و آن را مورد توجه قرار مي‌دهند. گرچه نبايد از تاثير برخي آثار بي‌كلام در موسيقي ايران نيز غافل شد، هنرمند خالق موسيقي بي‌كلام بايد نهايت تلاش خود را براي اثرگذاري بهتر موسيقي خويش ارايه دهد تا بتواند شنونده را همسو با ذائقه هنري خود همراه كند. اين تلاش مي‌تواند به روش‌هاي مختلفي صورت گيرد؛ روش‌هايي كه مي‌تواند بيانگر شرايط اجتماعي زمانه باشد يا كوششي نو در جهت ارائه اثري متفاوت. آلبوم «سايه‌وار» نيز كه چند ماه پيش توسط انتشارات «نقطه تعريف» منتشر شد، از اين حيث واجد اهميت است.

مسعود شعاري از جمله هنرمنداني است كه همواره در تلاش براي ارايه آثاري بوده تا بتواند به واسطه موسيقي ايراني ارتباطي نو با مخاطب خويش برقرار كند. با شناختي كه از او و آثارش داريم، مي‌توان چنين حدس زد كه اين نوازنده توانمند با كوله‌باري از تجربه در حوزه موسيقي ايراني، همچون گذشته طعمي نو از موسيقي را به مخاطب خويش ارايه خواهد داد. جذابيت شنيدن آلبوم زماني بيشتر مي‌شود كه در كنار مسعود شعاري در مقام نوازنده سه‌تار، نام پژمان حدادي نوازنده صاحب سبك سازهاي كوبه‌اي نيز مي‌درخشد. گرچه حدادي سعي كرده است در اين آلبوم از الگوهاي ريتميك ساده‌تري براي همراهي با سه‌تار استفاده كند و به گفته خود نقش همراهي‌كننده را دارد، اما حضورش در اين آلبوم به عنوان يكي از نوازندگان ارزشمند كه همواره داراي تكنيك‌هاي اعجاب‌انگيز و اصول منحصر به خود بوده است، نظر هر علاقه‌مند به موسيقي بي‌كلام را به خود جلب مي‌كند. اما بر خلاف تصورات‌مان از آثار گذشته شعاري، او در آلبوم جديد خود آثار بزرگان موسيقي ايران همچون علي‌اكبر شهنازي، ابوالحسن صبا، يوسف فروتن، سعيد هرمزي و درويش خان را اجرا كرده است. با اين تفاوت كه مي‌توان لحن نوازندگي اين دو نوازنده را در تمام اين آثار به وضوح مشاهده كرد؛ شدت مضراب‌ها و ريزهاي مسعود شعاري در تمام قطعات علي‌الخصوص جنگ و صلح علي اكبرخان شهنازي و ضربي شكسته سعيد هرمزي به وضوح مشخص است. در اين بين پژمان حدادي نيز توانسته است همراه شايسته‌اي براي وي باشد. اين آلبوم در دستگاه‌هاي ماهور و سه‌گاه منتشر شده و شعاري در ميان هر دو قطعه نيز به تكنوازي سه‌تار در دستگاه‌هاي مذكور پرداخته است. آلبوم موسيقي «سايه‌وار» در اسفند 1396 توسط انتشارات نقطه تعريف و در 15 قطعه منتشر و در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است. از آنجا كه اثر سايه‌وار مي‌تواند به عنوان مجموعه‌اي آموزشي براي نوازندگان سه‌تار نيز مفيد واقع شود، شنيدن آن به نوازندگان اين ساز و علاقه‌مندان به موسيقي بي‌كلام ايراني توصيه مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون