• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4153 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد

خبر كوتاه

كيخسرو پورناظري و همايون شجريان روي صحنه مي‌روند

گروه موسيقي «شمس» به سرپرستي و آهنگسازي «كيخسرو پورناظري» و خوانندگي «همايون شجريان» با همراهي «تهمورس پورناظري» و «سهراب پورناظري» ۲۵ دسامبر در فستيوال موسيقي «صوفيه» در قونيه به اجراي برنامه مي‌پردازد. به گزارش ايسنا، اين برنامه نخستين اجراي «همايون شجريان» خواننده‌ موسيقي سنتي با همراهي گروه تنبور شمس است و قرار است آثاري جديد از ساخته‌هاي كيخسرو پورناظري در اين فستيوال اجرا شود. جشنواره موسيقي عرفاني «صوفيه» با حضور هنرمنداني از كشورهاي مختلف جهان هر ساله روي صحنه مي‌رود. ديگر هنرمندان گروه شمس در اين برنامه «حسين رضايي‌نيا»، «آزاد ميرزاپور»، «آيين مشكاتيان»، «كاوه گرايلي»، «كيميا جمشيد»، «دنيا كمالي» و «سپهر رامين» نوازندگي تنبور و سازهاي كوبه‌اي را بر عهده دارند.

گروه موسيقي «شمس» از سال ‌۱۳۵۹ به سرپرستي «كيخسرو پورناظري» فعاليت‌هاي خود را شروع كرده و تاكنون آثاري چون صداي سخن عشق، مطرب مهتاب‌رو، حيراني، پنهان چو دل، افسانه تنبور و بر سماع تنبور را منتشر كرده است.

 

6 نمايش خارجي در جشنواره

تئاتر عروسكي مبارك

6 نمايش خارجي از 5 كشور در بخش بين‌الملل هفدهمين جشنواره نمايش عروسكي تهران مبارك به صحنه مي‌روند. به گزارش ستاد خبري جشنواره نمايش عروسكي تهران مبارك، در اين دوره از جشنواره نمايش‌هايي از كشورهاي فرانسه، هلند، كرواسي، افغانستان و تايوان اجرا خواهند داشت كه از ميان آنها كشور فرانسه با دو نمايش متفاوت از دو گروه نمايشي مختلف حضور دارد. بر همين اساس، نمايش «پادشاه سرگردان» به نويسندگي و كارگرداني ژان باتيست پوش و «نمايش كوچكي از پايان دنيا» به نويسندگي لارن كاييون، ازكيل گارسيا-رومئو و كارگرداني ازكيل گارسيا-رومئو نمايش‌هايي هستند كه از فرانسه مهمان اين دوره از جشنواره‌اند. «اگزوويا» به نويسندگي و كارگرداني شارلوت پوييجك-جولن از كشور هلند، ديگر نمايشي است كه در اين دوره از جشنواره به صحنه مي‌رود. كشور كرواسي نيز با نمايشي با نام «واندالاواندا» به نويسند گي جلنا تونديني و كارگرداني مورانا دولنك، ديگر ميهمان خارجي جشنواره هفدهم نمايش عروسكي است.

تايوان با نمايش « سفر به غرب: آشوب در قصر شيشه‌اي» به نويسندگي چيه شنگ وو و كارگرداني يانگ چين‌لين در جشنواره حضور دارد و سرانجام «سيه موي و جلالي» به نويسندگي و كارگرداني كاوه آيريك از افغانستان نيز ديگر نمايش آسيايي است كه در بخش بين‌الملل جشنواره امسال اجرا خواهد داشت. هفدهمين جشنواره بين‌المللي نمايش عروسكي تهران مبارك با دبيري مرضيه برومند يكم تا هفتم شهريور ماه برگزار خواهد شد.

 

«اورسن ولز»: بازيگر، كارگردان و يك نقاش

مجموعه‌اي از نقاشي‌ها و طراحي‌هاي ديده‌ نشده «اورسن ولز» سينماگر بزرگ امريكايي، دستمايه ساخت فيلمي مستند و برپايي يك نمايشگاه هنري شده است. به گزارش ايسنا و به نقل از گاردين، «مارك كازينز» منتقد سينمايي، مورخ و يكي از طرفداران قديمي «اورسن ولز» مجموعه‌اي متنوع و بزرگ از نقاشي‌ها و طراحي‌هاي ديده نشده اين كارگردان را در مستندي به نام «چشمان اورسن ولز» براي اولين بار به نماش گذاشته و در اين مستند به وجه ديگر هنري خالق «همشهري كين» پرداخته است. همچنين نمايشگاهي از اين آثار هنري شامل نقاشي و طراحي نيز در گالري‌ سامرهال در شهر «ادينبرا» اسكاتلند برپا شده است. اين نمايشگاه كه از دوم آگوست آغاز شده تا ۲۸ سپتامبر ادامه خواهد داشت و فيلم «چشمان اورن ولز» نيز از تاريخ ۱۷ آگوست به سينما خواهد آمد.

پيش از اين در خبرها آمده بود كه «روي ديگر باد» ساخته ناتمام «اورسن ولز» كه پس از ۴۰ سال و به همت كمپاني نتفليكس تكميل شده، امسال در جشنواره فيلم ونيز رونمايي مي‌شود.

 

وضعيت دوبلور پيشكسوت وخيم است

محمد عبادي دوبلور پيشكسوت همچنان در بيمارستان بستري است و از هوشياري برخوردار نيست. ليلا صفاريان همسر محمد عبادي دوبلور قديمي صداوسيما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره وضعيت جسماني او گفته است: «از روز جمعه ۱۲ مرداد حال همسرم بدتر شده است و حتي پزشكان اعلام كرده‌اند كه او دچار ايست قلبي شده اما او را احيا كردند. اكنون دستگاه‌هاي تنفس مصنوعي و دستگاه‌هاي ديگري به او وصل است و وضعيت وخيمي دارد. وي روز ۱۳ مرداد از صبح تا شب به هوش نيامد و حتي يك بار هم پلك نزد و امروز هم به گفته پزشكان افت فشار داشته است.»

وي در پايان درباره طرح «سپاس» امور دوبلاژ سيما كه قرار بود براي محمد عبادي انجام شود و پيگيري‌هاي سازمان صداوسيما نسبت به وضعيت اين دوبلور پيشكسوت بيان كرد: «همان روز كه مسوولان صداوسيما به عيادت عبادي آمدند، قول‌هايي داده شد كه اقداماتي با طرح «سپاس» انجام شود ولي هنوز هيچ تماسي هم در اين باره با من نگرفته‌اند.»

محمد عبادي صداپيشگي شخصيت‌هاي مختلف فيلم‌هاي سينمايي و سريال‌هاي تلويزيوني را بر عهده داشته است كه از جمله آنها مي‌توان به صداپيشگي شخصيت اوكلند در سريال «ناوارو»، صداپيشگي شي‌چن در «جنگجويان كوهستان»، تام در «از سرزمين شمالي»، شخصيت‌هاي مختلف در «كاراگاه و ركس» و «شرلوك هلمز» اشاره كرد.

 

تخريب كارگاه آي‌وي‌وي

آي‌وي‌وي هنرمند معترض چيني اعلام كرد كه كارگاه هنري او در پكن به دستور مقامات دولتي و بدون اطلاع قبلي تخريب شده است. اين هنرمند از سال ۲۰۱۵ در آلمان زندگي مي‌كند. به گزارش خبرگزاري خبرآنلاين و به نقل از بي‌بي‌سي، آي‌وي‌وي هنرمند معترض چيني ويدئوهايي در اينستاگرام منتشر كرد كه نشان از تخريب كارگاه او در پكن دارد. اين هنرمند اعلام كرد كه پيش از تخريب هيچ اخطاري دريافت نكرده است. اين كار دولت چين بي‌سابقه نيست و در سال ۲۰۱۱ نيز يكي از كارگاه‌هاي اين هنرمند در شانگهاي تخريب شده بود. او آن زمان هم مدعي بود كه تخريب بدون اطلاع دادن به او انجام شده است.

در اين ميان يكي از دستياران ‌آي‌وي‌وي درباره تخريب كارگاه در پكن به خبرگزاري فرانسه گفته است: «قرارداد اجاره اين مكان به پايان رسيده است اما به دليل حجم بالاي كارها امكان جابه‌جايي وجود نداشت.» او مي‌گويد به آنها گفته‌اند ظرف چند روز محل را تخليه كنند اما در عين حال تاكيد كرد كه پيش از شروع عمليات تخريب به آنها اخطاري داده نشده است. اين هنرمند ۶۶ساله كه از منتقدان مطرح دولت چين است، در صفحه شخصي اينستاگرام خود با اين كارگاه كه از سال ۲۰۰۶ محل آفرينش‌هاي هنري‌اش بود، خداحافظي كرد.

آي‌‌وي‌وي پسر يكي از مشهورترين شاعران چين است. او كه در زمينه هنرهاي تجسمي فعاليت مي‌كند، در طراحي استاديوم «آشيانه پرنده» را براي المپيك سال ۲۰۰۸ مشاركت داشت. او سال ۲۰۱۱ به دليل مواضع تند انتقادي عليه دولت چين بازداشت شد و سرانجام در سال ۲۰۱۵ به آلمان رفت.

 

«امريكايي‌ها» پيشتاز جوايز

انجمن منتقدان تلويزيوني

كمپاني تلويزيوني FX موفق به دريافت چهار جايزه از انجمن منتقدان تلويزيوني امريكا (TCA) شد. به گزارش خبرگزاري مهر و به نقل از ورايتي، انجمن منتقدان تلويزيوني امريكا سريال «امريكايي‌ها» محصولي از FX را با ۳ جايزه از جوايز سالانه اين انجمن در سال ۲۰۱۸ روانه خانه كرد. اين درام جاسوسي جايزه دستاوردي فوق‌العاده فيلم درام و نيز بهترين برنامه سال را از آن خود كرد و كري راسل بازيگر آن نيز جايزه دستاورد فردي در فيلم درام را از آن خود كرد. با دريافت اين سه جايزه، اين سريال مي‌تواند به دريافت ديگر جوايز تلويزيوني سال مطمئن باشد. فصل نخست مجموعه تلويزيوني «امريكايي‌ها» را جو وايزبرگ افسر سابق سازمان سيا در سال ۲۰۱۳ ساخت كه پس از 6 فصل در سال 2018 اين سريال به پايان رسيد. داستان سريال در دهه ۱۹۸۰ و در زمان جنگ سرد روي مي‌دهد و زندگي اليزابت و فيليپ جنينگز را به تصوير مي‌كشد كه ۲ مامور مخفي كاگ‌ب شوروي هستند و به عنوان زوجي امريكايي در ويرجينياي شمالي با فرزندان‌شان زندگي مي‌كنند.

چهارمين جايزه اين كمپاني تلويزيوني نيز براي «ترور جياني ورساچي: داستان جنايي امريكايي» نصيب اين شبكه شد كه دستاورد فوق‌العاده در فيلم و سريال را به دست آورد. بيش از ۲۰۰منتقد و كارشناس تلويزيوني و روزنامه‌نگار كه اعضاي انجمن منتقدان تلويزيوني هستند در ۱۳ بخش برندگان سي‌وچهارمين دوره اين جوايز سالانه را انتخاب كردند. از ديگر برندگان مهم اين جوايز، درامي از بي‌بي‌سي امريكا با عنوان «كشتن ايو» بود كه جايزه برنامه جديد را برد. كمدي «جاي خوب» NBC هم بهترين كمدي شناخته شد. راشل برازنان بازيگر «خانم ميزل شگفت‌انگيز» هم جايزه دستاورد در كمدي را دريافت كرد. «آنتوني بوردين: بخش‌هاي ناشناخته» نيز كه پس از مرگ اين برنامه‌ساز تلويزيوني به نمايش درآمد، دستاورد ويژه در بخش خبر و اطلاع‌رساني را برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون