• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4153 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد

جهش 4 هزار واحدي بورس

شاخص بورس روزگذشته به پيشواز رونمايي از بسته جديد ارزي دولت رفت و با رشد چهار هزار و94 پله‌اي نسبت به روز شنبه، در جايگاه 128 هزار و 448 واحدي قرار گرفت.

سهامداران منتظر اعلام آزادي شركت‌هاي پتروشيمي و فلزي در فروش ارز صادراتي در بازار ثانويه سامانه نيما هستند كه مي‌تواند سودآوري اين شركت‌ها را بالا ببرد. بر اساس مصوبه دولت، اين شركت‌ها بايد ارز صادراتي خود را تنها به نرخ ارز رسمي به فروش برسانند.

در معاملات ديروز نمادهاي صادراتي و ارز محور مانند فارس (هلدينگ خليج فارس)، فولاد (فولاد مباركه)، فملي (ملي صنايع مس)، پارس (پتروشيمي پارس) و كگل (صنعتي و معدني گل گهر) با رشد خود بيشترين تاثير مثبت را بر رشد شاخص داشتند.

در معاملات روز گذشته 2 ميليارد و 853 ميليون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 9 هزار و 656 ميليارد ريال در 154 هزار و 865 نوبت دادوستد شد.

بررسي شاخص‌هاي اصلي بازار سرمايه نشان مي‌دهد شاخص قيمت (وزني- ارزشي) كه در آن ارزش سهام شركت‌هاي بزرگ اثر بيشتري بر شاخص مي‌گذارد، يك هزار و 200 واحد رشد كرد و شاخص كل (هم‌وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت‌هاي بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، يكسان در نظر گرفته مي‌شود، 100 واحد رشد كرد.

شاخص قيمت (هم وزن) نيز 71 واحد بالا رفت؛ اين شاخص بيانگر سطح عمومي قيمت سهام شركت‌هاي پذيرفته شده در بورس است.

شاخص آزاد شناور نيز چهار هزار و 31 واحد افزايش يافت؛ اين شاخص بخشي از سهام قابل معامله شركت‌ها در بورس را نشان مي‌دهد.

شاخص بازار اول (مربوط به شركت‌هاي بهتر از نظر سرمايه، سودآوري و درصد سهام آزاد شناور) 2 هزار و 996 واحد كاهش و شاخص بازار دوم بورس نيز هشت هزار و 248 واحد افزايش يافت.

 

صدرنشيني گروه شيميايي و پتروشيمي

آنگونه كه ايرنا گزارش داده، گروه شيميايي در معاملات روز گذشته بورس صدرنشين شد؛ در اين گروه 521 ميليون سهم به ارزش 2 هزار و 948 ميليارد ريال داد و ستد شد.

گروه فلزات اساسي به ارزش 2 هزار و 707 ميليارد ريال و كاني‌هاي فلزي به ارزش 881 ميليارد ريال جايگاه‌هاي بعدي را به خود اختصاص دادند.

همچنين در رده چهارم معاملات ديروز، گروه فرآورده‌هاي نفتي با دادوستدي به ارزش 849 ميليارد ريال قرار گرفت و گروه چند رشته‌اي صنعتي نيز با معاملاتي به ارزش 473 ميليارد ريال، رده پنجم را از آن خود كرد.

 

افت فرابورس

شاخص فرابورس (آيفكس) نيز در معاملات ديروز 54 پله رشد كرد و در جايگاه يك هزار و 473 واحدي قرار گرفت.

همچنين در بازار فرابورس، بيش از يك هزار و 43 ميليون سهم و اوراق بهادار به ارزش بيش از پنج هزار و 981 ميليارد ريال داد و ستد شد.

در معاملات ديروز نمادهاي مارون (پتروشيمي مارون)، زاگرس (پتروشيمي زاگرس)، ميدكو (هلدينگ معدني خاورميانه) و ذوب (ذوب‌آهن) بيشترين تاثير مثبت را بر شاخص داشتند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون