• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4153 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۵ مرداد

فريد قاسمي:

براي طراحي و ساخت هتل به جامعه‌شناسي توجه كنيد

گروه اجتماعي| فريد قاسمي يكي از معماراني است كه در استفاده از نرم افزارهاي طراحي مهارت فراواني دارد.

او طي دو دهه گذشته بخش عمده‌اي از فعاليت‌هايش را روي طراحي مراكز اقامتي مانند هتل‌ها متمركز كرده است. با اين پيشينه مي‌تواند درباره كاستي‌هاي اين حوزه سخن بگويد و براي رونق طراحي باكيفيت مراكز اقامتي ايده‌هايش را به اشتراك بگذارد. اين گفت‌وگوي كوتاه به همين بهانه انجام شده است.

 

شما در حوزه معماري فعاليت مي‌كنيد و بخش عمده‌اي از تمركزتان روي طراحي مراكز اقامتي و گردشگري بوده است. به نظر شما با توجه به وضعيت ايران و جايگاه آن در گردشگري چه اقداماتي بايد در اين حوزه صورت گيرد؟

در 10 سال به دليل علاقه فراوانم به حوزه گردشگري و توريسم روي اين حوزه مطالعه كرده‌ام. به نظر من بايد در راستاي درك و گسترش اين كاربري در حوزه معماري قدم‌هاي جدي برداشته شود.

همان‌طور كه بر همگي دست‌اندر كاران روشن است، ساختار و توليد فضاهاي گردشگري و اقامتي در حوزه توريسم بسيار پر هزينه و گران است.

اگر طراح و برنامه‌ريز در اين عرصه قبل از هر‌گونه اقدام بتواند براي سرمايه‌گذار دلايل ايجاد و مقرون به صرفه بودن هدف مورد نظر را نمايش دهد، مي‌توان به جرات گفت سرمايه‌گذاران بيشتري با طيب خاطر در اين حوزه وارد مي‌شوند.

به نظر شما يك معمار به ويژه در حوزه هتل‌سازي نيازمند چه اطلاعات ديگري براي طراحي بهتر است؟

مطالعه در عرصه جامعه‌شناسي و مردم‌شناسي به‌شدت مي‌تواند معمار را براي خلق فضاهاي مورد نياز مردم و جامعه توانمند‌تر و موفق‌تر كند. مخصوصا در حوزه گردشگري شناخت بيشتر از نيازها و تصورات جوامع، سرمايه‌اي بس ارزنده براي يك طراح معمار است. به موازات اين موضوع تقويت توانايي‌هاي ترسيمي در خلق فضاها را به هيچ‌وجه نبايد ناديده گرفت.

شما چندين هتل در مناطق مختلف ايران طراحي و اجرا كرده‌ايد. از بين آنها كدام را بيشتر مي‌پسنديد؟

فرض كنيد از پدري خواسته شود تا از بين فرزندانش يكي را ارجح معرفي كند. من در شهرهاي مختلفي مثل بيرجند، تهران، لاهيجان، مشهد، كاشان، بوشهر و مازندران پروژه‌هاي مختلفي در حوزه گردشگري و توريستي به سرانجام رسانده‌ام. پروژه اقامتي گردشگري كه در شهر بيرجند طراحي و اجرا شده، جزو پروژه‌هاي موفق در مناطق محروم كشور است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون