• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4158 -
  • ۱۳۹۷ يکشنبه ۲۱ مرداد

خبر كوتاه

«جيم كري» با نقاشي ترامپ را به سخره گرفت

«جيم كري» ـ كمدين معروف امريكايي ـ با يك نقاشي كارتوني جديد ايده ارتش فضايي دونالد ترامپ ـ رييس‌جمهور كشورش ـ را مورد تمسخر قرار داد. به گزارش هافينگتون پست، «جيم‌كري» در اين نقاشي كارتوني كه «حماقت و فراتر از آن» نام دارد، دونالد ترامپ و «مايك پنس» (نخست‌وزير امريكا) را در لباس‌هاي فضايي به تصوير كشيده و زير عكسي كه در صفحه اجتماعي خود منتشر كرده، نوشته است: «آيا رييس‌جمهوري در سراشيبي سقوط قرار گرفته؟ بهتره با ارتش فضايي تماس بگيريد». «مايك پنس» روز گذشته با اشاره به تهديد روسيه و چين، از جزييات ايجاد نيروي فضايي ايالات‌متحده به عنوان ششمين شاخه ارتش ايالات‌متحده تا سال ۲۰۲۰ خبر داد. «جيم كري» كه پيش از اين هم كارتون‌هاي انتقادي از سياستمداران و رييس‌جمهور امريكا كشيده، اعلام كرده است كه همچنان به كشيدن اين نقاشي‌ها ادامه مي‌دهد چراكه نمي‌تواند تنها نظاره‌گر اين كابوس باشد. «جيم كري» كه بيشتر براي بازي در فيلم كمدي «خنگ و خنگ‌تر» در سال ۱۹۹۴ به شهرت جهاني دست يافت، پيش از اين توانايي خود را در بازي در آثار جدي نيز نشان داده و در سال ۲۰۰۴ براي فيلم «درخشش ابدي يك ذهن پاك» نامزد دريافت جايزه بفتاي بهترين بازيگر مرد شد.

 

ترجمه اثري از «زيگموند فرويد» به فارسي

كتاب «آسيب‌شناسي رواني زندگي روزمره» نوشته «زيگموند فرويد» (۱۹۳۹-۱۸۵۶)، روانشناس برجسته اتريشي به فارسي ترجمه و منتشر شده است. به گزارش مهر، اين كتاب با ترجمه «سهيل سُمّي» از سوي انتشارات «پندارتابان» در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، ۳۱۲ صفحه و با بهاي ۳۱ هزار تومان منتشر و راهي كتابفروشي‌ها شده است.

 

تجليل از علي رفيعي در جشن حافظ

در هجدهمين جشن «حافظ» جايزه يك عمر فعاليت هنري به علي رفيعي اهدا و از او تجليل مي‌شود. علي رفيعي از سال‌هاي دهه ۵۰ آثار متعددي در حوزه‌هاي مختلف هنرهاي نمايشي ارائه كرده است و در تئاتر نام او با آثاري از جمله «آنتيگونه»، «شازده احتجاب»، «سال‌هاي شن» و... پيوند دارد. او همچنين در حوزه سينما، فيلم‌هاي «ماهي‌ها عاشق مي‌شوند» و «آقايوسف» را كارگرداني كرده است. امسال تنديس حافظ علي معلم به برگزيده جايزه يك عمر فعاليت هنري به علي رفيعي اهدا و از اين پيشكسوت تئاتر در هجدهمين دوره از جشن «حافظ» روز ۲۲ مرداد تجليل خواهد شد.

 

«موزه لوور در تهران» به پاريس برگشت

مجموعه آثار نمايشگاه موزه لوور در تهران به پاريس بازگشت. به‌گزارش روابط عمومي موزه ملي ايران، جبرييل نوكنده مدير موزه ملي ايران، با اعلام اين خبر تصريح كرد: «نمايندگان موزه لوور از هفته گذشته براي جمع‌آوري نمايشگاه و بازگشت آثار در موزه ملي مستقر شدند و پس از اتمام عمليات كنترل وضعيت آثار و بسته‌بندي، مجموعه با هماهنگي اسكورت پليس پيشگيري، يگان حفاظت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و همراهي موزه‌دار لوور، اين اشيا به فرودگاه امام خميني (ره) منتقل شدند». او افزود: «در اين نمايشگاه ۵۶ شيء از آثار لوور به نمايش درآمده بود. اين محموله با وزن تقريبي ۸ تن، يكي از سنگين‌ترين مجموعه‌هاي نمايشگاهي موزه ملي ايران به شمار مي‌رود». مدير موزه ملي ايران اضافه كرد: «در مدت زمان برگزاري نمايشگاه، در مجموع تعداد ۲۵۱ هزار و ۶۹۰ نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند كه بعد از نمايشگاه «منشور كوروش» در سال ۱۳۸۹ كه ۴۲۴ هزار و ۷۳۰ بازديدكننده داشت، نمايشگاه «موزه لوور در تهران» پربازديدكننده‌ترين نمايشگاه موزه ملي ايران بوده است.»

ليلا حاتمي در «مردي بدون سايه»

فيلمبرداري فيلم سينمايي «مردي بدون سايه» به كارگرداني عليرضا رييسيان پس از پايان سكانس‌هاي اسپانيا، در تهران در جريان است. «مردي بدون سايه» كه سومين فيلم از سه‌گانه آخر عليرضا رييسيان است مانند دو فيلم قبلي وي (چهل سالگي و دوران عاشقي) به روابط عاطفي و عاشقانه مي‌پردازد و بازيگراني همچون ليلا حاتمي، علي مصفا، فرهاد اصلاني، امير آقايي، گوهر خيرانديش، نادر فلاح و به‌آفريد غفاريان در آن حضور دارند.

اين فيلم كه يك همكاري مشترك با حضور بازيگران اسپانيايي از ماه گذشته در اين كشور مقابل دوربين رفت، در مطبوعات اسپانيا خبرساز شد و خبر توليد آن در تعدادي از روزنامه‌هاي اسپانيولي‌زبان انعكاس يافت. «مردي بدون سايه» به بحران عاطفي و زناشويي انسان معاصر مي‌پردازد و نگاه ويژه‌اي به مشكلات اجتماعي اين روزهاي جامعه دارد.

 

افتتاح نمايشگاه فرمانفرماييان در ايرلند

نمايشگاه آثار منير فرمانفرماييان شاهرودي در موزه IMMA افتتاح شد. اين نمايشگاه كه «غروب خورشيد، طلوع خورشيد» نام دارد با همكاري بنياد هنر شارجه و موزه هنرهاي مدرن ايرلند شكل گرفته است و مجموعه‌اي از مجسمه‌ها، نقاشي‌ها، جواهرات و كارهاي نامريي منير فرمانفرمايان در آن به نمايش درآمده است. سايت موزه IMMA درباره اين نمايشگاه نوشته است: «منير شاهرودي فرمانفرماييان با بيش از شش دهه فعاليت، يكي از برجسته‌ترين هنرمندان معاصر ايران است. نمايشگاه «غروب خورشيد، طلوع خورشيد» نشان‌دهنده زندگي بين دو فرهنگ، در طول تاريخ شرق و غرب است و رمز و راز طبيعت، جهان و جايگاه ما در آن را بررسي مي‌كند.» به عنوان يكي از پيشگامان هنرمند زن بزرگ، فرمانفرماييان را مي‌توان در كنار نوآوران قرن بيستم قرار داد كه همه آنها به دليل كمك‌هاي حياتي خود به توسعه هنر معاصر شناخته شده‌اند و نمايشگاه آثار آنها در IMMA برگزار شده است. نمايشگاه «غروب خورشيد، طلوع خورشيد» تا 5 آذرماه در موزه IMMA برپاست.

 

مرورسينماي چين در هنر و تجربه

برنامه سه روزه «نگاهي بر سينماي چين» در ادامه برنامه هفته­‌هاي فيلم، از ۲۴ الي۲۶ مردادماه توسط امور بين‌الملل گروه سينمايي «هنر و تجربه» برگزار خواهد شد. برنامه «نگاهي بر سينماي چين» نمايش سه فيلم شاخص توليد سينماي چين را در دستور كار خود قرار داده است. فيلم سينمايي «پس‌لرزه» به كارگرداني فنگ شيائوگانگ كه محصول سال ۲۰۱۰ ميلادي است به عنوان اولين فيلم اين برنامه و پس از آيين افتتاحيه به نمايش درخواهد آمد. اين فيلم برنده افتخارات متعددي از جمله جايزه بهترين فيلم آسياپسفيك، نامزدي جايزه بهترين فيلم آسيايي و... شده است. فيلم سينمايي «كوه‌ها ممكن است، متلاشي شوند» به كارگرداني جيا‌ژانگ‌كه است كه نامزد بهترين فيلم جشنواره كن بوده محصول سال ۲۰۱۵ است. اين فيلم به عنوان دومين فيلم به نمايش درخواهد آمد و فيلم سينمايي «داستان سه شهر» به كارگرداني ميبول چيون محصول سال ۲۰۱۵ سومين فيلم برنامه «نگاهي بر سينماي چين» است.

 

حضور فرهادي در جشنواره فيلم سارايوو

بيست و چهارمين دوره جشنواره فيلم سارايوو با حضور اصغر فرهادي در شهر سارايوو شروع به كار كرد. به گزارش رويترز، اصغر فرهادي به عنوان رييس هيات داوران جشنواره سارايوو و نوري بيلگه جيلان كارگردان تركيه‌اي از ۱۰ آگوست در كنار پاول پاوليكوفسكي فيلمساز لهستاني اين جشنواره را افتتاح كردند. اين جشنواره تا ۱۷ آگوست به كار خود ادامه مي‌دهد. اين جشنواره هشت‌روزه امسال ۲۶۶ فيلم از ۵۶ كشور جهان را به نمايش درمي‌آورد. اين رويداد كه براي حمايت از كارگردان‌هاي شرق و جنوب‌شرقي اروپا فعاليت مي‌كند، كشورهاي بالكان را نيز پوشش مي‌دهد.امسال فيلم «همه مي‌دانند» ساخته اصغر فرهادي، «مرز» ساخته علي عباسي محصول دانمارك و سوئد، «ولتاژ» ساخته ١٦ دقيقه‌اي سميرا قهرماني از اتريش، «در تپه‌ها» ساخته ٢١دقيقه‌اي حميد احمدي از انگلستان، فيلم «مجنوني» در ٧٨ دقيقه‌اي و «مرد مورد اعتماد» در ٢٨ دقيقه ساخته كورس علاقبند محصول امريكا و بوسني و هرزگوين در جشنواره سارايوو به نمايش در خواهند آمد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون