• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4161 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد

ادامه از صفحه اول

در رژيم انرژي خزر بايد محتاط بود

با علم به اينكه در حال حاضر تنها بخشي از كنوانسيون رژيم حقوقي خزر به تازگي به امضا رسيده كه به نوعي به مساله منابع انرژي و انتقال آن مرتبط است ماده 8 آن به حساب مي‌آيد كه در واقع شفاف‌سازي را موكول به آينده و انتظار براي نشست‌هاي بعدي كرده است. در متن اين ماده عنوان شده است: «تعيين حدود بستر و زيربستر درياي خزر به بخش‌ها بايد از طريق توافق بين كشورها با سواحل مجاور و مقابل، با در نظر گرفتن اصول و موازين عموما شناخته‌شده حقوق بين‌الملل به منظور قادر ساختن آن دولت‌ها به اعمال حقوق حاكمه خود در بهره‌برداري از منابع زيربستر و ساير فعاليت‌هاي اقتصادي مشروع مرتبط با توسعه منابع بستر و زيربستر انجام شود.»

... و حالا، خورشيد اينجاست

3- من پيش از برنامه با «رضا رشيدپور»، مجري موفق و كاربلد برنامه «حالا خورشيد» صحبت نكرده بودم. هيچ آشنايي قبلي هم با ايشان نداشتم. در ميزباني‌شان اصول حرفه‌اي را رعايت كردند و هيچ كم نگذاشتند. عنان بحث هم دست خودم بود. منتها در مديريت زمان كم دقتي كردم و سه موضوع كه در ذهن داشتم را فرصت نشد بيان كنم. بعد از برنامه نظارت برخي كاربران را در فضاي مجازي اين برنامه خواندم. به همان جا افتاده‌ها اشاره داشت. حالا مي‌خواهم همان‌ها را بيان كنم.

4- حتما دولتي مي‌تواند جراحي بزرگ اقتصادي انجام دهد و قطار توليد و مصرف انرژي و توليد ثروت را روي ريل درست بگذارد كه نه تنها فساد نداشته باشد كه در صف اول مبارزان عليه فساد باشد. مقصودم در اين بحث يك دولت خاص نيست. نهاد عمومي دولت مدنظرم است. مردم تا وقتي اختلاس‌هاي ميلياردي، دكل دزدي‌ها و ....را مي‌بينند، تصميم‌هاي بزرگ اقتصادي دولت را قلبا بر نمي‌تابند. پس مبارزه جدي با فساد اصل اساسي در تغيير الگوي مصرف انرژي و همراه كردن مردم با اين فرهنگ است.

5- نهاد دولت براي پيشبرد اهداف بزرگ سرمايه اجتماعي عظيم مي‌خواهد. نمي‌شود دولت در همه شؤون مردم دخالت كند و بعد انتظار داشته باشد كه سرمايه اجتماعي‌اش حفظ شده باشد. مردم تيزهوشند و البته كارفرمايان دولت. وقتي موقعيت‌ها تغيير كرد شرايط هم عوض مي‌شود. مردمي كه كارفرماي دولت باشند، حرف تخصصي پيمانكارشان را براي اينكه بنايي درست و دقيق ساخته شود مي‌پذيرند و اگر بالعكس شد شايد در اجبار اجرا كنند اما قبول و همراهي نخواهند كرد. ما به اصلاح الگوي مصرف انرژي كشور نياز مبرم داريم. كاش نهاد دولت الزاماتش را بپذيرد.

6- نرسيدم بگويم كه در ترازنامه انرژي كشور حتي ديپلماسي هم هست. داشتن روابط خوب با دنيا و دسترسي به آخرين دستاوردهاي تكنولوژيك هم جزوي از راه براي توليد و مصرف بهينه انرژي است. فناوري‌هاي جديد براي افزايش ضريب بازيافت ميادين نفتي به افزايش چشمگير توليد نفت كمك مي‌كند. خودروهايي با فناوري جديد هم آلايندگي كمي دارند هم مصرف كمتري. ما توسعه كشور را همراه با حفظ عزت، استقلال و حفظ تماميت ارضي و فرهنگي‌مان مي‌خواهيم.

درباره فرزندت كجاست

در حاشيه خود مسوولان يا فرزندان مسوولان افراد ناباب حلقه مي‌زنند. و تملق رواج پيدا مي‌كند و چه‌بسا آدم‌ها را به توهم بيندازد كه ژن برتر دارند. در جامعه سالم راه رشد اقتصادي و علمي بايد براي همه به يك اندازه هموار باشد.

4- از آن سو هم بايد به ماجراي فرزندان نگاه انداخت. فرزندان و خانواده‌ها نبايد قرباني بد‌رفتاري پدران قرار گيرند. همه كساني كه در چرخه حكومت فاسدند يا بد‌نام هستند، و نفرت عمومي در موردشان وجود دارد، يا تخلف‌شان علني مي‌شود و دستگير مي‌شوند يا به هر دليلي بي‌آبرو و خانواده‌هاي آنان و فرزندان‌شان نقشي در آن نداشته‌اند در محيط‌هاي كاري و تحصيلي آزارهاي بي‌دليلي مي‌بينند.

5- يكي از مشكلاتي كه بازار انتقام‌گيري و عدم اعتماد را دامن مي‌زند، برخورد دوگانه با تخلفات است. در برخورد با فساد نبايد حزب و جناح و رفاقت و سابقه وجود داشته با‌شد تا اعتماد عمومي به مبارزه با فساد جلب شود.

در مجموع به عقيده من اين كمپين يكي از مصاديق شفافيت‌سازي است. اگر حكومتي بخواهد موفق شود بايد تاريكخانه نداشته باشد.

 

در برابر نژادپرستي...!

«ايمن عوده» نماينده مسلمانان فلسطيني ساكن اسراييل در مجلس «كن‌فست» در مصاحبه با خبرگزاري «آسوشيتد پرس» گفت: «اين نخستين بار است كه شهروندان يهودي و مسلمان در اسراييل در كنار يكديگر در تظاهرات ضددولتي و شخص نتانياهو شركت مي‌كنند و اين مردم با شركت در تظاهرات امروز اعلام مي‌كنند كه مبارزه مشترك يهوديان و مسلمانان تازه آغاز شده و آنها در مبارزه براي دموكراسي و حقوق مساوي شهروندي به مبارزه هم‌صداي خود ادامه خواهند داد...»

نكته جالب توجه اينكه رسانه‌هاي امريكا و اروپا كه تظاهرات چند نفري را در فلان كشور به ميل خود بارها تكرار مي‌كنند و با آب و تاب آن را تحليل و بررسي مي‌كنند، از تظاهرات ده هزار نفري مردم تل‌آويو در اعتراض به اقدامات دولت اسراييل و تجزيه و تحليل آن سخني نگفته‌اند و از اعلام به موقع آن طفره رفتند. به رغم اين بي‌توجهي‌ها پيداست كه اين پايان ماجرا نيست...! و نژادپرستي و آپارتايد در عصر ما هرچند با سر و صدا عنوان شود در اثر مبارزه مشترك مردم به شكست منجر خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون