• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4162 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۵ مرداد

ادامه از صفحه اول

بانوي آموزش و صلح

روايت‌هاي تصويري دلچسب براي مخاطب، به آساني انديشه و احساس بيننده را با خود درگير كرده و آنها را تا واپسين ثانيه‌هاي اكران، در چالش آموختن از منش و روش و رفتار اين بانوي شگفت ايراني نگه مي‌دارد. بي‌گمان رفتار و گفتار شيرين و مادرانه بانو ميرهادي بر اثربخشي فيلم بسيار موثر بوده اما نمي‌توان بر توانايي و هنرنمايي دو كارگردان نامي كشورمان نيز آفرين نگفت. از نگاهِ نگارنده كه يكي از دوستداران ميرهادي و آموزندگان اوست، مستند «توران خانم» زمان كمي را صرفِ تلاش‌هاي
25 ساله او در «مدرسه فرهاد» و البته كنش‌هاي نوآورانه‌اش در زمينه آموزش كرده است. بي‌گمان ميرهادي و مدرسه فرهادش را مي‌توان همسنگ با پستالوزي سوئدي و پرورشگاهش، فروبل آلماني و كودكستانش و ديويي امريكايي و مدرسه-جامعه‌اش دانست. گرچه ميرهادي در جايي‌ زاده و باليده و به ثمر نشست كه قدرش دانسته نشد و خودش و تجربه‌ها و آموزه‌هاي ارزشمندش، يكسر كنار گذاشته شد. تجربه‌هايي كه امروز در كشورهاي پيش‌رويي مانند فنلاند ديده مي‌شوند؛ ميرهادي در زماني از «صلح را از كودكي بايد آموخت» سخن گفت كه كمتر كسي از اين زاويه به آموزش مي‌نگريست؛ زماني آموزش تجربه‌مدار را در مدرسه فرهاد به ‌كار بست كه هيچ كشوري به شكل رسمي چنين روشي را به كار نمي‌گرفت و زماني از هنر به عنوان پرورش شخصيت افراد و تعديل‌كننده پيوندهاي اجتماعي و ورود آن به آموزشِ كودكان سخن گفت كه به شكل امروزي كسي تاثير هنر در پرورش را جدي نمي‌گرفت و... با اين همه، مستند «توران خانم» بايد ديده شود. بايد تلاش‌ها، دلنگراني‌ها، توانايي‌ها و بخش‌هاي پنهاني از زيست فردي و اجتماعي اين بانوي ايراني را حس كرد و حتي چشيد؛ بانويي كه بيش از 60 سال از عمر خويش را در راه شكوفايي نسل‌هاي گوناگون كشور صرف كرد. مستند «توران خانم» را ببينيم؛ اگر هم در كنار هم ببينيم، بي‌گمان لذت‌بخش‌تر و آموزنده‌تر خواهد بود.

 

سرمايه‌هاي سرگردان

اگرچه بايد اعتراف كنيم كه در شرايط فعلي ناچار به اجراي چنين تصميمي براي مديريت سرمايه‌هاي مردمي هستيم .

در همين راستا نيز به نظر مي‌رسد موضوع بررسي افزايش نرخ سود بانكي از سوي رييس كل جديد بانك مركزي و اعلام بررسي‌هاي بيشتر آن نشان از تصميم‌گيري دوباره دولتمردان براي بازگشت سودهاي بالا در سيستم بانكي دارد كه مي‌تواند اقتصاد را به صورت موقت نه دائم مديريت كند و كمي از تنش‌هاي موجود در بازار بكاهد. افزايش نرخ سود بانكي براي مردمي كه از ترس از دست دادن سرمايه خود اقدام به خريد سكه، ارز و حتي خودرو كرده‌اند و حالا از ترس كاهش قيمت‌ها درصدد حفظ سرمايه‌هاي خود به هر قيمتي هستند، موجب مي‌شود تا با عرضه ارز و طلا به بازار و سرمايه‌گذاري در بانك‌ها با يك تير به چند هدف زده شود. نخست مردم با سپرده‌گذاري هم سرمايه خود را حفظ كنند و هم به سود مناسب و با اطمينان مي‌رسند، دوم بازارهاي موازي را آرام كنند و سوم منابع مالي مورد نياز دولت براي تامين هزينه‌هاي سرمايه‌گذاري را تامين مي‌كند.

در همين حال كساني هم كه در اسفند‌ماه گذشته تاكنون با موج سرمايه‌گذاري‌هاي سودده و پر ريسك همراه شده و اقدام به خريد ارز، سكه وحتي خودرو كرده بودند تاكنون به اندازه كافي منتفع شده و سود خوبي به دست آورده‌اند و حالا زمان آن رسيده است كه براي حفظ سرمايه‌شان به جمع فروشنده‌ها پيوسته و به فكر سرمايه‌گذاري در سيستم بانكي باشند .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون