• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4178 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۷ شهريور

خبر آخر

دو كشته در زلزله سيستان و بلوچستان

خبرگزاري صدا‌و‌سيما| روز گذشته زمين‌لرزه‌اي به بزرگي 5.6 ريشتر سيستان و بلوچستان را لرزاند. اين زمين‌لرزه در منطقه بزمان و محمدآباد ريگان بوده و در منطقه مشترك بين استان سيستان و بلوچستان و كرمان رخ داد. ناصح مدير مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي ايرانشهر گفت: بنا به اعلام گزارش‌هاي محلي براثر اين زلزله دو نفر در روستاي شندل گونان جان خود را از دست دادند.

 

تلفات زلزله هوكايدو به 16 كشته و 26 مفقود رسيد

 

ايرنا| مقامات ژاپني اعلام كردند تلفات زلزله 6.7 ريشتري و توفان شديد هوكايدو تا صبح جمعه به 16 كشته، 26 مفقود و 300 زخمي رسيده است. اين زمين‌لرزه كمي پس از ساعت سه صبح روز پنجشنبه بخش غربي جزيره هوكايدو را لرزاند و با قطع برق همه‌جا را در تاريكي فرو ‌برد از آن زمان تاكنون ده‌ها پس لرزه روي داده است و براي برخي از مناطق دستور تخليه صادر شده است.

رانش زمين در نزديكي مركز اين زمين‌لرزه، خانه‌ها در آتسوما را از ميان برده است و همه افرادي كه مفقود شده‌اند از اين شهر هستند. تيم‌هاي امداد با بالگرد در حال انجام عمليات نجات هستند و امدادگران با شتاب در جست‌وجوي افرادي هستند كه در زير آوار مدفون شده‌اند برخي از ساكنان اين منطقه از خانه‌هاي خود به مكان‌هاي امن منتقل شده‌اند.

دامنه خسارات اين زمين‌لرزه هنوز ارزيابي نشده است اما در سراسر اين استان ساختمان‌ها كج شده‌اند و در جاده‌ها ترك و شكاف ايجاد شده است.

«شينزو آبه» نخست‌وزير ژاپن مي‌گويد ۲۵ هزار نيروي دفاع از خود براي كمك اعزام خواهند شد. مراكز پناهگاه‌هاي موقت در بسياري از شهرها و مناطق برپا شده است.

 

اطلاعيه سفارت ايران

سفارت جمهوري اسلامي ايران در ژاپن به دنبال اين زلزله در اطلاعيه‌اي اعلام كرد آن دسته از ايرانياني كه اكنون در اين جزيره به سر مي‌برند مي‌توانند در صورت نياز به خدمات كنسولي يا موارد ديگر از طريق شماره
070-362-0811 با سفارت ايران در توكيو تماس بگيرند.

 

توقف پرواز هواپيماها و حركت قطارهاي پرسرعت

زلزله قدرتمند صبح پنجشنبه حمل و نقل عمومي در سراسر استان جزيره‌اي هوكايدو را فلج كرده است مقامات هواپيمايي اين استان روز پنجشنبه تمام پروازهاي فرودگاه «نيو چيتوسه» را لغو كردند. وزارت راه و ترابري ژاپن مي‌گويد فرو ريختن بخشي از سقف و تركيدن لوله‌هاي آب موجب بسته شدن ترمينال اين فرودگاه شد پرسنل فرودگاه همچنين در حال بررسي آسيب وارد‌شده به باندهاي پرواز هستند.

خدمات قطارهاي پرسرعت فشنگي يا شينكانسن در هوكايدو به حالت تعليق درآمده است بيشتر قطارهاي محلي نيز متوقف شده‌اند. بسياري از جاده‌ها به دليل ايجاد شكاف‌ها و حفره‌هاي عميق براي وسايل نقليه غيرقابل استفاده شده‌اند. خدمات اتوبوسراني عمومي متوقف شده و بسياري از بزرگراه‌ها تعطيل شده‌اند مدارس نيز روز پنجشنبه بسته شده بودند.

تامين آب نيز تحت تاثير اين زمين‌لرزه قرار گرفته است و در بخش گسترده‌اي از اين جزيره تامين آب قطع شده است. بيمارستان‌ها با برق اضطراري كار مي‌كنند مقامات مي‌گويند كه برخي از بيمارستان‌هاي اصلي هوكايدو در بخش‌هايي يا به طور كامل توانايي پذيرش بيماران اورژانس را ندارند.

 

نيروگاه‌هاي هسته‌اي ايمن هستند

نهاد ساماندهي هسته‌اي و گرداننده نيروگاه «توماري» در هوكايدو به دولت گفته‌اند بعيد به نظر مي‌رسد پس‌لرزه‌هاي زلزله روز پنجشنبه مشكلات ايمني ايجاد كند. «يوشيهيده سوگا» دبير اول كابينه ژاپن گفت: در درون هيچ ‌يك از سه رآكتور اين نيروگاه، سوخت هسته‌اي وجود ندارد مجموعه‌هاي سوخت هسته‌اي پس از خاموش شدن اين رآكتورها در سال ۲۰۱۲ در حوضچه‌هاي ذخيره در محل نگهداري شده‌اند. منبع برق خارجي در اثر زمين‌لرزه قطع شد، اما تا ساعت يك بعد‌از‌ظهر روز پنجشنبه وصل شد. اين نيروگاه براي حدود ۲۰ روز سوخت براي ژنراتورهاي ديزلي پشتيبان دارد. حوضچه‌هاي ذخيره سوخت به گونه‌اي ساخته شده‌اند كه در برابر زمين‌لرزه‌هاي بزرگ مقاوم هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون