• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

فتنه بصره

بازتاب حمله به كنسولگري ايران در شامگاه جمعه 16 شهريور به روزنامه‌هاي يكشنبه صبح تهران رسيد. عموم رسانه‌هاي اصولگرا از آن با عنوان «فتنه بصره» و طرح امريكايي و عربستان‌سعودي در اين زمينه ياد كردند.

روزنامه صبح‌نو اين اتفاق را نه از چشم عراقي‌ها و مردم عراق، بلكه از چشم محمدبن سلمان و عربستان ديده و به نقل از هاني‌زاده كارشناس امور منطقه نوشت: «ديدار مقتدي صدر و بن سلمان به فتنه بصره منجر شد.»

اين روزنامه با اشاره به اينكه فتنه بصره را مثلث امريكا، اسراييل و عربستان به راه انداختند، مي‌نويسد: «توسعه روابط ايران و عراق در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي و فرهنگي موجب خشم برخي كشورهاي منطقه‌اي شده است تا آنجا كه مثلث خرابكاري عربستان، امريكا و رژيم‌صهيونيستي كه تحمل شكست‌هاي پياپي خود در عراق و سوريه را ندارند با فتنه‌هاي جديد به‌دنبال ايجاد نزاع و درگيري گروه‌هاي مختلف شيعه با يكديگر برآمده‌اند. درگيري‌هايي كه دشمنان عبري عربي از اينكه رابطه قدرتمند بين ايران و عراق حاكم است، نگرانند، لذا راه مقابله با اين موضوع را تنش ميان تهران و بغداد و واگذار كردن اين كار به دست افراد خرابكار و تندرو كه به آساني خريداري مي‌شوند، مي‌سپارند.»

وطن امروز نيز از مشكوك بودن آلودگي آب در بصره كه منجر به نارضايتي مردم در اين شهر و حمله به كنسولگري ايران شد، سخن گفت. كيهان اما ماجرا را به حمله ادلب و اربعين مرتبط دانست و هدف از
آتش زدن كنسولگري ايران را تخريب رابطه دو ملت معرفي كرد. اين روزنامه با حذف اسراييل از ميان مثلث فتنه‌اي كه صبح‌نو ادعا كرده بود، امريكا و عربستان را مقصر معرفي كرد.

كيهان در گزارش خود به چهار پرده از اين اختلافات اشاره كرده كه در بخشي از آن به گزارش روزنامه شهروند و شرق نيز اشاره شده است. در اين بخش آمده بود: «رده سوم اين ماجرا، دامن زدن به شكاف ميان دو ملت و به حاشيه بردن دين و مذهب مشترك است؛ چراكه دين اسلام و مذهب شيعه، به جاي اينكه عامل شكاف باشد، عامل پيوند ميان دو ملت ايران و عراق است. شعارهايي كه در حمايت از «صدام» ملعون در عراق و رضاخان در ايران (چند ماه قبل) از طرف شماري از افراد نفوذي داده مي‌شد، برگردان همين پرده سوم است و نشان مي‌دهد هر دو از يك جا خط مي‌گيرند. در اين ميان، متاسفانه برخي هم كه از عمق ماجرا خبر ندارند هم ممكن است در زمين صحنه‌گردانان پشت پرده بازي كنند، مثل يك نماينده مجلس كشورمان كه در پي حمله به كنسولگري ايران در بصره، خواستار قطع هرگونه كمك به عراق شد! بدون اينكه متوجه باشد، هدف از اين فتنه‌ها، همين «قطع» شدن روابط بين دو كشور است.» همچنين به اعتقاد اين روزنامه درخواست برخورد مراجع ديني و مقامات دولتي عراق براي برخورد با حمله‌كنندگان به كنسولگري ايران را شاهدي بر اين مدعا آورده است كه اين حركت ازسوي مردم عراق هم مورد حمايت قرار نگرفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون