• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4180 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۱۹ شهريور

كتابخانه

جهان به مثابه ذهني بزرگ

مايكل كولمن تالبوت (1992-۱۹۵۳) نويسنده امريكايي بود. تالبوت در بخشي از مقدمه اين كتاب كه شامل سه بخش با عناوين «آگاهي و واقعيت»، «ساختار فضا زمان»، «عرفان و فيزيك جديد» است، مي‌گويد: توصيف جهان حجابي است كه مانع ارتباط مستقيم ما با جهان مي‌شود. جهاني از كلمات براي خود خلق مي‌كنيم و در آن زنداني مي‌شويم، به طوري كه فرآيند تفكر ما تحت تاثير معنا قرار مي‌گيرد. ولي نبايد اين جهان لفظاني را با جهان خارج خلط كنيم.

تالبوت در بخشي ديگر از مقدمه كتاب عرفان و فيزيك جديد مي‌نويسد: امروزه اكثر دانشمندان به اين نتيجه رسيده‌اند كه جريان دانش به سمت واقعيت غيرمكانيكي پيش مي‌رود. جهان به جايي رسيده كه به نوعي انديشه بزرگ بيشتر شباهت دارد تا به نوعي ماشين بزرگ. ذهن ديگر موجودي مزاحم و فرعي در قلمروي ماده تلقي نمي‌شود. كم‌كم پي مي‌بريم كه بايد آن را خالق و سرور ماده بدانيم و بزرگ و گرامي بداريم...

«عرفان و فيزيك جديد» به قلم مايكل تالبوت و ترجمه مجتبي عبدالله‌نژاد به تازگي توسط نشر هرمس منتشر شده است.

 

پاسخ‌هاي فلسفي به پرسش‌هاي كودكانه

«محفل فيلسوفان خاموش» مجموعه نامه‌هايي است كه از ژانويه 1994 تا ژانويه 1996 ميان دختري يازده‌ساله به نام نوراك و ويتوريو هوسله، استاد فلسفه دانشگاه اسن آلمان، رد و بدل شده است.

پرسش‌هاي كودكانه نوراك از جمله پيچيده‌ترين مسائل فلسفي است و پروفسور هوسله را وادار مي‌سازد تا درميان اين نامه‌ها دست در دست نوراك كنجكاو و مبهوت از مسير هزار توي فلسفه بگذرد و براي پرسش‌هاي او پاسخ بيابد. اين دو در كنار هم محفلي رويايي و زيبا پديد مي‌آورند كه در آن، فيلسوفان بزرگي از افلاطون تا هانس يوناس درباره پروردگار، جهان هستي و راه صحيح زندگي سخن مي‌گويند و به بحث مي‌نشينند.

اين نامه‌نگاري‌هاي عجيب و غيرمعمول، درنهايت مجموعه‌اي را فراهم مي‌آورد كه در نوع خود نوشته‌اي مقدماتي درباره فلسفه به حساب مي‌آيد و ذهن افراد كنجكاو را به خود مشغول مي‌سازد. پروفسور ويتوريو هوسله به سال 1960 متولد شده و در دانشگاه اسن به تدريس فلسفه اشتغال دارد.

«محفل فيلسوفان خاموش» نوشته ويتوريو هوسله با ترجمه كوروش صفوي براي بار پنجم توسط انتشارات هرمس منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون