• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4183 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۲ شهريور

ديدار صالح‌ اميري با لالوويچ و باخ

نقشه اسراييل را نقش بر آب كنيم

وحيد جعفري

 

 

مهم مثل كشتي و پراسترس مثل زماني كه قرعه احتمالي برخورد با نماينده اسراييل روي اعصاب‌مان راه مي‌رود يا مثل زماني كه انتظار داريم وقتي نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي به ايران سفر مي‌كند، رييس‌جمهور روحاني همچون پوتين و علي‌اف همتايان روس و آذري خود با او ديدار كند و نمي‌كند. كشتي به عنوان ورزش ملي ايران كه ريشه در تاريخ و فرهنگ كشورمان دارد، چه اندازه براي دولتمردان ايراني مهم است؟

كشتي سال‌هاست كه فقط و فقط در كلام براي ما ورزش اول است. 25 درصد طلاهاي كاروان ايران در بازي‌هاي آسيايي را كسب مي‌كنند؛ اما با اين حال با حضور تيم‌هاي اين رشته در تورنمنت‌هاي مختلف مخالفت مي‌شود و به پيشكسوتان اين رشته تاريخي اجازه حضور در رقابت‌هاي جهاني داده نمي‌شود.

درگير بحران «بايد ببازي» مي‌شود و خانواده اين ورزش هرچه فرياد سرمي‌دهند گوش كسي بدهكار حرف‌هاي‌شان نمي‌شود. هرچه بيشتر كسب افتخار مي‌كند كمتر مورد توجه قرار مي‌گيرد و كمتر و كمتر از نظر مالي و روحيه ساپورت مي‌شود. وزارت ورزشي‌ها ترجيح مي‌دهند هواي فوتبال را داشته باشند تا مبادا باد كلاه‌شان را ببرد. خيال‌شان راحت است كه توجه بكنند يا نكنند كشتي كار خودش را انجام خواهد داد. كسب موفقيت براي كشتي وظيفه است و براي ساير رشته‌ها افتخار و احيانا اگر ببازد از آن به عنوان يك فاجعه ياد مي‌كنند. پول ‌نداده طلبش مي‌كنند.

اما نه، انگار نگاه كميته ملي المپيك كمي متفاوت‌تر است، سيدرضا صالحي‌اميري به سالن گرم مسابقات كشتي بازي‌هاي آسيايي رفته و به كشتي‌گيران سر مي‌زند. دغدغه اسراييل را درك كرده و در موردش مي‌گويد. براي ديدار با مسوولان كميته بين‌المللي راهي سوييس شده و ديدار با نناد لالوويچ، رييس اتحاديه جهاني كشتي را نيز در دستور كار قرار مي‌دهد. اگر انتقاد مي‌كنيم بايد كارهاي خوب را هم انعكاس دهيم. حالا مي‌توان اميدوار بود كه به گفته مقام معظم رهبري در خصوص حل معضل اسراييل عمل مي‌شود. رهبر انقلاب اعلام كرده بودند كه سياست در قبال مواجه با نماينده رژيم اشغالگر قدس هماني است كه پيش از اين بوده؛ اما مسوولان با ديپلماسي به حل اين مشكل بپردازند و حالا صالحي‌اميري راهي سوييس شده و حل اين مشكل را در دستور كار قرار داده است.

رژيم اسراييل با تيزهوشي و دانسته دست روي كشتي گذاشته‌؛ چرا كه خوب مي‌داند اين ورزش چه اندازه براي مردم ايران بااهميت است. آنها با اين كار و جذب كشتي‌گيران ساير كشورها به دنبال اهداف سياسي خود هستند: جنگ در حوزه ورزش و حركت روي اعصاب مردم براي معترض كردن آنها. پس بايد چاره‌اي انديشيد، حساسيت‌ها را كاهش داد و از طريق ديپلماسي و رايزني نقشه آنها را نقش برآب كرد.

درست كه شاهرخ شهنازي، دبيركل كميته ملي المپيك پيش از اين در مورد سفر صالحي ‌اميري گفته بود: «معمولا پس از انتخابات كميته ملي المپيك كشورها، هيات اجرايي و رييس و دبيركل دوره جديد با مقامات كميته بين‌المللي المپيك نشستي دارند.» اما ترديدي نيست كه صالحي‌اميري در ديدار با لالوويچ درباره چالش اسراييل گفت‌وگو كرده و در ديدار با باخ نيز در اين باره حرف خواهد زد؛ چراكه يكي از اهداف او در اين سفر رسيدگي به اين معضل است.

رضا لايق دبير فدراسيون كشتي درباره ديدار صالحي اميري و لالوويچ، گفته است: «از جزييات مباحث مطرح شده در اين ديدار اطلاعي ندارم اما با توجه به اخبار منتشر شده قطعا صالحي‌اميري از حق و جايگاه كشتي ايران در اين ديدار دفاع كرده و لالوويچ نيز بر نقش ارزنده كشتي ايران در جهان تاكيد كرده است.» رييس كميته ملي المپيك خيلي وقت بود براي انجام اين ديدار برنامه‌ريزي كرده و بدون شك در اين ديدار درباره مباحث مختلف رايزني كرده است.

سيدرضا صالحي‌اميري در ديدار با لالوويچ ضمن تاكيد بر روابط بسيار خوب كشتي ايران با اتحاديه جهاني گفت: «كشتي به عنوان ورزش اول و ملي ايران از توجه و محبوبيت فراواني بين جامعه به خصوص قشر جوان برخوردار است و همگان تصوير بسيار خوبي از رابطه ايران و اتحاديه جهاني كشتي در ذهن دارند كه بابت تمام حمايت‌ها از شما تشكر مي‌كنم.» او رسول خادم را يكي از متخصص‌ترين و فعال‌ترين مديران ورزش ايران معرفي كرد و گفت: «مردم ورزش‌دوست ايران به اين رشته و اتفاقات و حواشي آن شديدا حساس هستند و از نزديك اخبار و رويدادهاي آن را پيگيري مي‌كنند، به همين خاطر نيز درخواست دارم تا از كشتي ايران و علاقه‌مندان بي‌شمارش حمايتي بيش از پيش به عمل آوريد.»

نناد لالوويچ نيز ضمن خير مقدم و تقدير از صالحي‌اميري بابت توجه به اين رشته و تشكيل اين جلسه اظهاركرد: «به خوبي از ظرفيت بالاي كشتي ايران و همچنين تلاش‌هاي ارزشمند رسول خادم به عنوان رييس دلسوز و پيگير فدراسيون ايران آگاه هستم و شك نداشته باشيد كه از كشتي اين كشور به عنوان يكي از اركان اصلي اين رشته در جهان حمايت ويژه خواهيم كرد و از هيچ كمكي دريغ نخواهيم كرد.»رييس اتحاديه جهاني كشتي ضمن تاكيد بر رعايت جنبش المپيك و حركت در مسير اين جنبش و منشور، همچون گذشته خواستار همكاري تنگاتنگ و همراهي كميته ملي المپيك ايران با فدراسيون كشتي و اتحاديه جهاني شد. در پايان اين نشست صالحي‌اميري از لالوويچ براي حضور در ايران دعوت به عمل آورد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون