• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4188 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۳۱ شهريور

9 قهرماني آسيا و جهان براي ورزش ملي ايران از آغاز سال

كشتي ورزشي براي هميشه

وحيد جعفري

كشتي يك بار ديگر ثابت كرد كه رشته روزهاي سخت ورزش ايران است؛ شايد حتي بتوان پا را فراتر گذاشت و از اين رشته به عنوان يك پديده اجتماعي- كه حضوري محسوس در فرهنگ ايراني دارد و همواره در بزنگاه‌هاي تاريخي حضور داشته- ياد كرد؛ ورزشي كه هيچ كس نمي‌تواند منكر نقش تاثيرگذار آن بر زندگي ايرانيان شود. كشتي ورزش اول ايران بوده و هست؛ حتي اگر بي‌سليقگي‌ها و بداخلاقي‌ها و شايد نگاه‌هاي سياسي مانع اين شود كه دولتمردان و متوليان ورزش توجه لازم و كافي را به اين رشته نداشته باشند. كشتي ريشه در تاريخ و فرهنگ ايراني دارد و ايرانيان با پوست و گوشت و استخوان خود آن را درك كرده و دوستش دارند. براي همين هم همواره حمايتش كرده‌اند و در شرايط سخت كنارش بوده‌اند. كشتي‌گير بودن تنها ورزشكار بودن نيست؛ يك رسالت اجتماعي است در فرهنگ پهلواني ايران زمين. براي همين هم اين روزها و در آستانه فصل پايير و باز شدن مدارس شاهد حضور فعال‌تر كشتي‌گيران شاخص كشورمان در شبكه‌هاي مجازي هستيم كه مردم را دعوت مي‌كنند. در اين روزها كه مصادف با محرم شده‌ است مردم فقير و نيازمند را فراموش نكرده و اگر نذري دارند آن را به كودكاني كه مي‌خواهند سال جديد تحصيلي را آغاز كنند، اختصاص دهند.

در شرايط نابسامان اين روزهاي اقتصاد كشور كه تاثير خود را بر ورزش نيز گذاشته، كشتي بار ديگر به عنوان يك
فرا ورزش ظاهر شده و در كنار رسالت اجتماعي‌اش در حال ثبت ركوردي ماندگار از خود است، در سالي كه بايد از آن تحت عنوان سال سخت ايران از نظر تامين منابع مالي ياد كرد؛ سال رياضت اقتصادي.

كشتي ايران با عملكرد خود از ابتداي سال 97 تا به امروز كف انتظارات جامعه ايراني را بالا برده است؛ به نحوي كه كمتر كسي به شرايط موجود توجه داشته و انتظاراتي از ورزش ملي ايران دارند كه حتي در شرايط ايده‌آل هم تحقق آنها آسان نيست. با اين حال ورزش اول ايران با تلاش شبانه‌روزي به دنبال موفقيت است و در راستاي رسيدن به ركوردي ماندگار قدم برمي‌دارد. كشتي ايران از ابتداي سال در هر رويدادي به ميدان رفته، با عنوان قهرماني به ايران بازگشته است و اين تنها از دست كشتي برمي‌آيد نه هيچ رشته ديگري. علاوه بر اين شاهد هستيم كه فدراسيون كشتي كلاسيك بانوان را نيز فراموش نكرده و اين تيم هم راهي تورنمنت بين‌المللي لبنان شده است. اين تورنمنت، اولين مسابقه بين‌المللي «كشتي كلاسيك بانوان» زير نظر اتحاديه جهاني است.

تيم‌هاي كشتي آزاد و فرنگي نوجوانان، جوانان و بزرگسالان ايران از ابتداي سال با كسب 9 جام قهرماني آسيا و جهان آماري خارق‌العاده از خود بر جاي گذاشتند تا باز هم كشتي شاگرد اول ورزش ايران در رويدادهاي بين‌المللي باشد.

اين رشته از ۲۱ ارديبهشت ۹۷ تا به امروز در رده نوجوانان به ۲ عنوان قهرماني آسيا و ۲ عنوان قهرماني جهان دست يافته و تيم‌هاي كشتي آزاد و فرنگي جوانان ايران نيز ۲ عنوان قهرماني آسيا و يك عنوان قهرماني جهان در رشته فرنگي را تا به اين‌جاي كار كسب كرده‌اند و البته تيم ملي بزرگسالان نيز به 2 عنوان قهرماني در رويداد مهم بازي‌هاي آسيايي جاكارتا دست يافته است. آخرين موفقيت كشتي در رشته فرنگي رقابت‌هاي جوانان جهان در اسلواكي بوده و هنوز مسابقات آزادكاران ادامه دارد. رقابت‌هاي كشتي فرنگي جوانان قهرماني جهان در شهر ترناوا كشور اسلواكي برگزار شد و در پايان تيم ايران با كسب چهار مدال طلاي پويا ناصرپور، امين كاوياني‌نژاد، محمدهادي ساروي و امين ميرزازاده در اوزان ۵۵، ۷۲، ۸۷ و ۱۳۰ كيلوگرم و دو مدال برنز عليرضا نجاتي و يوسف حسينوند در اوزان ۶۰ و ۶۷ كيلوگرم با كسب ۱۳۶ امتياز به عنوان قهرماني رسيد و از عنوان قهرماني خود در سال گذشته نيز دفاع كرد. پس از تيم ايران تيم روسيه با ۱۳۱ امتياز دوم شد و ارمنستان با ۸۳ امتياز به عنوان سوم رسيد. سال گذشته و در رقابت‌هاي جهاني فنلاند تيم ايران با كسب ۳ مدال طلا، يك نقره و يك برنز براي نخستين‌بار قهرمان جهان شده بود.اميد مي‌رود جوانان آزادكار نيز بتوانند همچون همتايان فرنگي‌كار خود قهرمان جهان شوند. كشتي ايران مسابقات جهاني بزرگسالان در بوداپست مجارستان را پيش رو دارد و بعد از آن بايد در رقابت‌هاي اميدهاي جهان به ميدان برود؛ مياديني كه كشتي ايران پتانسيل قهرماني در آنها را نيز دارد و اگر موفق به اين كار شود ركوردي تاريخي از خود به جاي خواهد گذاشت هرچند تا به اينجاي كار هم ركوردي ماندگار ثبت كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون