• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

وزير خارجه لبنان ده‌ها ديپلمات را به محل تاسيسات موشكي ادعايي نتانياهو برد

دروغگوي بين‌المللي

وزير خارجه لبنان: حزب‌الله موشك دارد، اما محل آن اينجا نيست

شهاب شهسواري

 

 

يك ادعاي ديگر نتانياهو هم دروغ از آب درآمد، بعد از معرفي انباري در تورقوزآباد تهران به عنوان يك انبار هسته‌اي، حالا نوبت به وزير خارجه لبنان رسيده است تا با برگزاري توري بين‌المللي براي بيش از 70 سفير و ديپلمات جهان، دروغ او را در مورد ادعاي تاسيسات موشكي در نزديكي فرودگاه بين‌المللي بيروت رو كند. پيش از اين معاون وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران در مورد ادعاي نخست‌وزير اسراييل در مورد انبار پنهاني هسته‌اي در دورقوزآباد با طعنه گفته‌بود كه «عده‌اي او را سر كار گذاشته‌اند.» جبران باسيل، وزير خارجه لبنان نتانياهو را «دروغ‌گوي بين‌المللي» ناميد كه قصد دارد از اين ادعاها به عنوان بهانه‌اي براي تجاوز مجدد به لبنان استفاده كند. سخنراني امسال بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در مجمع عمومي سازمان ملل متحد باعث دردسرهاي زيادي براي او شده است. در دست گرفتن نسخه‌هايي از نقشه‌هاي هوايي از پايتخت‌هاي ايران و لبنان و ادعاهايي در مورد تاسيسات پنهاني هسته‌اي و موشكي در آنها، با واكنش مقام‌هاي دو كشور مواجه شده است. روز دوشنبه، جبران باسيل، وزير خارجه لبنان ده‌ها ديپلمات خارجي ازجمله چندين سفير را با خود همراه كرد تا به محلي كه نتانياهو ادعا كرده‌بود يك تاسيسات موشكي پنهان در آن وجود دارد، ببرد.

 

اجازه تجاوز نمي‌دهيم

وزير خارجه لبنان پس از اين بازديد در جمع خبرنگاران گفت: «اسراييل تلاش مي‌كند با ادعاي اماكن موشكي حزب‌الله، حمله ديگري به لبنان را توجيه كند.» وي خطاب به نتانياهو ادامه داد: «آنچه در سازمان ملل ادعا مي‌كني يك دروغ ديگر و غيرمنطقي است. لبنان براي جلوگيري از هر تجاوز اسراييلي به اندازه كافي قوي است و هنگامي كه تل‌آويو تهديد مي‌كند ميزان ضعفش را نشان مي‌دهد.» جبران باسيل تصريح كرد: «نتانياهو بر اساس اطلاعات نادرست و بدون هيچ دليل و برهاني در سازمان ملل مدعي شد سه پايگاه موشكي در نزديكي فرودگاه بيروت وجود دارد؛ درست است كه حزب‌الله موشك دارد اما نزديك فرودگاه بيروت نيست، مقاومت تا آزادسازي تمامي اراضي اشغال شده حق مشروع ما است.» احمد حسيني، كاردار سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت هم در اين رابطه به روزنامه الاخبار گفته است: «حتما موشك‌هايي در لبنان وجود دارد اما حزب‌الله عاقل‌تر از آن است كه اين موشك‌ها را نزديك فرودگاه بيروت و در تماس با غيرنظامي‌ها قرار دهد.»

 

استقبال ديپلمات‌ها از اقدام دولت لبنان

بسياري از سفراي حاضر در اين تور از ابتكار وزير خارجه لبنان تشكر كرده‌اند و اين اقدام را نشانه دروغ‌گويي و خصومت نتانياهو دانسته‌اند؛ هر چند واشنگتن پست به نقل از يك ديپلمات بدون ذكر نام، ترديدهايي در مورد نتيجه‌بخش بودن اين تور ايجاد كرده است و ادعا مي‌كند كه يكي از تاسيسات مورد اشاره در نقشه نتانياهو از اين تور مستثني شده‌ و از سوي ديپلمات‌ها مورد بازديد قرار نگرفته است. سفراي ايران، روسيه، عراق و چندين سفير آسيايي و آفريقايي ديگر در اين بازديد حضور داشتند.كشورهاي عمده اروپايي نيز نمايندگاني از سفارتخانه‌هاي خود در بيروت اعزام كرده‌بودند اما جاي سفير ايالات متحده امريكا در اين ميان خالي بود. سفير ايران اين اقدام وزارت خارجه لبنان را «يك اقدام بسيار خوب و ديپلماتيك» توصيف كرد و الكساندر زاسپكين، سفير روسيه در بيروت هم تاكيد كرد: «اتهامات اسراييل غيرواقعي است.» به گزارش ايسنا علي العامر، سفير عراق در لبنان مخالفت خود را با ادعاهاي نتانياهو درخصوص وجود انبارهاي تسليحات موشكي حزب‌الله لبنان اعلام كرد و گفت: «اين ادعاها بيانگر دشمني مطلق اسراييل با كشورهاي عربي است. العامر تاكيد كرد كه لبنان يكي از كشورهايي است كه با اسراييل به مقابله مي‌پردازد، بنابراين حمايت كشورهاي عربي از آن ضروري است و بايد در اين زمينه همبستگي وجود داشته باشد.» همچنين علي العذبه، دبير دوم در سفارت قطر تاكيد كرد، گامي كه جبران باسيل، وزير خارجه لبنان در پاسخ به اتهامات اسراييل اتخاذ كرده، گامي مثبت است. وي همچنين تصريح كرد: «هر جا كه به نفع لبنان باشد، تمامي كشورها حامي آن هستند و طبيعي است كه قطر از حاميان اين كشور باشد.» واشنگتن پست مي‌نويسد كه سفارت ايالات متحده امريكا در لبنان حاضر به اظهارنظري در مورد اين بازديد نشد و توضيحي در مورد دليل عدم حضور نماينده‌اي از اين سفارتخانه در بازديد ارايه نداد.

 

تلاش براي شبهه‌افكني

از سه محلي كه نتانياهو در مجمع عمومي سازمان ملل متحد به حاضران نشان داد، روز دوشنبه تيم ديپلمات‌هاي بين‌المللي از دو مكان بازديد كردند. يكي از اين مكان‌ها تاسيسات متعلق به باشگاه فوتبال العهد لبنان بود كه ديپلمات‌هاي خارجي از محل زمين تمرين، باشگاه بدنسازي و استخر آن بازديد كردند و وزير خارجه لبنان هم به طعنه در ميانه زمين فوتبال به آنها اشاره كرد: «همان‌گونه كه مي‌بينيد موشكي اينجا نيست!» تمامي مكان‌هاي ادعايي نتانياهو در محله پرجمعيت اوزاعي در بيروت قرار گرفته ‌بودند. بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل با صدور بيانيه‌اي در پي اين بازديد ادعا كرد: «حزب‌الله شديدا درست نمي‌گويد... آنها درست پيش از اين بازديد مكان‌ها را خالي كرده‌اند... وزير خارجه سفرا را به زمين فوتبال برده اما آنها را به كارخانه زيرزميني توليد موشك كه درست كنار آن قرار دارد نبرده است... آيا سفرا از خودشان نپرسيده‌اند كه چرا سه روز طول كشيد تا چنين بازديدي برنامه‌ريزي شود؟ حزب‌الله مثل هميشه با دقت همه‌چيز را پاكسازي كرده‌بود تا دستش رو نشود!» يكي از ديپلمات‌هايي كه در اين بازديد حضور داشته است نيز در مصاحبه با واشنگتن پست بدون ذكر نام در مورد اين تور شبهه‌افكني كرده است و گفت:«اين بازديد بي‌نتيجه بود، چرا كه يكي از محل‌ها را نشان‌مان ندادند. به اضافه نقشه‌اي كه نتانياهو نشان داد خيلي ناواضح و غيردقيق بود، در نتيجه معلوم نيست كه منظور او دقيقا همين مكان‌ها باشد كه در بازديد نشان داده‌ شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون