• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

اخبار

شبكه‌اي فارسي با منابعي سعودي

گاردين در گزارشي با اشاره به حوادث اهواز، از عقبه شبكه ايران اينترنشنال كه رسما به حمايت از شبكه‌هاي تروريستي پرداخته، رونمايي كرد و به نقل از منابعي نزديك به محمد به سلمان خبر داد كه وليعهد عربستان 250 ميليون دلار به اين شبكه تزريق كرده است. به گزارش «تابناك»؛ آفكام نهاد ناظر بر رسانه‌ها در بريتانيا، در حال بررسي وضعيت شبكه تلويزيوني «ايران اينترنشنال/Iran International» يك شبكه تلويزيوني مرتبط با عربستان و مستقر در بريتانيا است؛ اين بررسي پس از آن آغاز شد كه اين شبكه به سخنگوي يك گروه جدايي‌طلب افراطي (يعقوب حر التسطري سخنگوي گروهك تروريستي الاحوازيه) كه در حمله تروريستي اهواز نقش داشت، تريبون داد و با اين گروه تروريستي همراهي كرد.

عربستان به‌شدت در حال توسعه رسانه‌هاي متصل به خود در قلمرو بريتانيا است و ايران اينترنشنال يكي از اين تلاش‌هاست. «عادل عبدالكريم»، يكي از دو مدير اين رسانه تبعه عربستان است و با عبدالرحمن راشد مدير سابق العربيه و چهره‌هاي نزديك به دربار سعودي همكاري دارد. يك منبع كه با «محمد بن سلمان»، وليعهد عربستان مرتبط است به گاردين گفته بودجه اين رسانه رقمي نزديك به 250 ميليون دلار (192 ميليون پوند) است و از ديوان سلطنتي سعودي تامين مي‌شود.

سازمان افكام گفته در حال تحقيق درباره اين مصاحبه است. يك سخنگوي اين سازمان گفت: «ما اين برنامه خبري را در تضاد با قوانين پخش خود مي‌دانيم». راب بينون، سرپرست اين شبكه از تصميمش براي مصاحبه با اين عضو گروهك تروريستي دفاع كرده گفت كه اين رسانه، از حمله به اهواز به عنوان «حمله تروريستي» ياد كرده است. او به گاردين گفت: «ما، بي‌بي‌سي (فارسي) و راديو فردا همان روز با اين فرد مصاحبه كرديم و گفته‌ايم كه اين كار را به اين خاطر انجام داديم كه مي‌خواستيم از سوابق گروه باخبر شويم. تا آنجا كه من مي‌دانم منعي براي مصاحبه با آن فرد وجود ندارد.»

بر اساس گزارش گاردين، حقوق كاركنان «ايران اينترنشنال» بسيار سخاوتمندانه است و به يكي از كاركنان آن دو‌برابر دستمزدي پرداخت مي‌شود كه رسانه‌هاي رقيب پيشنهاد كرده‌اند. بي‌بي‌سي فارسي و من‌وتو، ديگر شبكه‌هاي فارسي‌زبان ماهواره‌اي مستقر در انگليس هستند كه اين شبكه سعودي در رقابت با آنها قصد دارد، مخاطب جذب كند و در همين راستا شماري از كاركنان اين دو شبكه را با پرداخت همين رقم‌هاي قابل توجه جذب كرده است.

منابع مالي بي‌بي‌سي فارس از سوي دولت بريتانيا از طريق منابع عمومي و در راستاي سند امنيت ملي اين كشور تامين مي‌شود و منابع مالي من و تو مشخص نيست و در ماه‌هاي اخير درباره منشأ ده‌ها ميليون پوند كه مطابق با صورت مالي اين شبكه به اين مجموعه تزريق شده، نقدهاي جدي مطرح شده است.

 

سفر نيمه‌تمام وليعهد سعودي به كويت

بزرگ‌ترين سوالي كه در حال حاضر در اكثر دفاتر و شوراهاي كويت و كشورهاي حاشيه خليج فارس مطرح شده پيرامون دلايلي است كه محمد بن سلمان سفرش به كويت را تنها به يك روز يعني از شنبه به يكشنبه موكول كرد و سپس آن را به دو ساعت محدود ساخت. به گزارش ايسنا، روزنامه فرامنطقه‌اي راي‌اليوم در تحليلي به قلم عبدالباري عطوان، سردبير اين روزنامه نوشت: اين شاهزاده عربستاني سفر خود به كويت را به ديدار كوتاه و مختصري ميان خود با معاون امير كويت اختصاص داد كه در جريان آن دو طرف به بررسي مسائل اختلافي پرداختند و مراسم شام رسمي كه صباح الاحمد الصباح، امير كويت به خاطر وي برگزار كرده بود نيز كوتاه بود به طوري كه اين مراسم «سرد» توصيف شد. در اين ديدار دو طرف به بررسي هيچ‌كدام از مسائلي كه در جدول برنامه ديدارها ثبت شده بود، نپرداختند كه مهم‌ترين آن حل بحران ميان دو طرف درخصوص توقف توليد نفت در دو ميدان نفتي مشترك «الوفره» و «الخلفجي» در منطقه بي‌طرف از سال ۲۰۱۴ ميلادي با تصميم رياض بود. در اين سفر همچنين به بحران كشورهاي حاشيه خليج فارس يا همان بحران قطر پرداخته نشد، بحراني كه به طور واضح به اصرار دو اردوگاه متخاصم بر مواضع خود و مخالفت با امتيازدهي‌ها از اهميتش كاسته شده است. شبكه‌هاي اجتماعي به‌ويژه شبكه‌هاي اجتماعي كويت پر از تفاسيري درخصوص شكست اين سفر و همچنين «خشم» وليعهد عربستان به خاطر عدم پاسخگويي كويت به «ديكته‌هايش» شده است؛ امري كه وزارت خارجه كويت را وادار كرد تا بيانيه‌اي را صادر و در آن نسبت به اطلاعات منتشر‌شده در شبكه‌هاي اجتماعي درخصوص سفر شاهزاده محمد بن سلمان ابراز تاسف كند. وزارت خارجه كويت در بيانيه مذكور اعلام كرد كه اين اخبار بي‌اساس هستند و صحت ندارند و مذاكرات ميان هيات‌هاي سعودي و كويتي صميمي و برادرانه صورت گرفت. اين امر بر اين موضوع تاكيد دارد كه اين زبان ديپلماتيك كويت بسياري از كويتي‌ها يا عربستاني‌ها را قانع نكرد به‌ويژه اينكه سفر مهمان عربستاني كه به نوبه خود نخستين سفرش از زمان وليعهدي‌اش محسوب مي‌شد قرار بود كه دو روز به طول بينجامد نه دو ساعت. طرف عربستاني روي تحولي در مهم‌ترين موضوع اين سفر كه دستيابي به راهكاري رضايت‌بخش درخصوص توليد مجدد نفت از دو ميدان مذكور بود، حساب باز كرده بود. محمد بن سلمان قرار بود در حاشيه سفرش با بازرگانان و گروهي از سياستمداران، نمايندگان پارلمان و اصحاب رسانه‌ نيز ديداري داشته باشد. يك منبع در دفتر امير كويت اعلام كرد كه فضاي اين سفر پر‌تنش بود و هيچ‌گونه توافقنامه اقتصادي يا سياسي‌اي ميان دو طرف به امضا نرسيد. منابع كويتي عاليرتبه به راي‌اليوم اعلام كردند كه آثار خشم و «تهاجم» بر صورت محمد بن سلمان و هيات همراه وي ديده مي‌شد و وي با امير كويت سخناني جز حرف‌هاي محدود كه جنبه كلي داشت نگفت و به همراه همراهانش فورا پس از اتمام مراسم شام جهت ترك كويت به مقصد رياض به سمت هواپيماي شخصي‌اش رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون