• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4198 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۱ مهر

برهم صالح رييس‌جمهوري عراق شد

سياستمداري جوان و تحول‌طلب

برخي منابع خبري از انتخاب عادل عبدالمهدي به عنوان نخست‌وزير جديد عراق ياد كردند

برهم صالح بعد از اولين تجربه ناموفق خود در رسيدن به پست رياست‌جمهوري در 2014، روز گذشته توانست در راي‌گيري دوم با 219 راي به اين پست مهم نائل شود و بر كرسي‌اي تكيه بزند كه پيش از او همفكران و معلمان سياسي او امثال جلال طالباني و فواد معصوم بر آن نشسته بودند. به گزارش انتخاب، پارلمان عراق روز گذشته از بين هفت نامزد رياست‌جمهوري كه همگي از چهره‌هاي سياسي كرد بودند، برهم صالح را در دومين راي‌گيري و پس از اعلام انصراف فواد حسين به عنوان سومين رييس‌جمهوري عراق در دوران پس از ديكتاتوري صدام اعلام كرد. برهم صالح نسبتا جوان براي اين پست مهم برگزيده شد تا در 4 سال آينده او نماينده و زبان حال عراق در محافل بين‌المللي و منطقه‌اي باشد. گرچه پست رياست‌جمهوري از حيث قانون اساسي يك پست تشريفاتي به شمار مي‌رود كه مهم‌ترين مسووليتش صيانت از قانون اساسي است، اما اعتقاد اين است كه عملگرايي و اثرگذاري اين سمت بستگي به شخصيتي دارد كه آن را به دست مي‌گيرد. برهم صالح اكنون بر اين كرسي تكيه زده و انتظارات از او در داخل و خارج عراق نيز بالا است به ويژه اينكه او پيشقدم طرح‌هاي مهمي در حوزه عدالت و توسعه و پيشرفت اقتصادي و فرهنگي عراق و تقويت آشتي ملي و فراتر از آن، صلح و آرامش در عموم منطقه بوده است. از برهم صالح به عنوان چهره‌اي كرد ياد مي‌شود كه توانسته است در طول حيات سياسي خود، به خاطر نوع شخصيت نسبتا شوخ‌طبع با فرهنگ، روشنفكر و تحول‌طلبي كه دارد، شبكه وسيعي از روابط داخلي و خارجي را ايجاد كند. او در كردستان عراق جزو چهره‌اي تحول‌گرا است كه براي اولين‌ بار به عنوان يكي از فرزندان احزاب حاكم كردستان عراق، دو حزب عمده كرد (اتحاديه ميهني و دمكرات) را به باد انتقاد گرفت. در بغداد، برهم صالح جزو دوستان نزديك همه احزاب به شمار مي‌رود كه به خاطر انعطاف‌پذيري سياسي بالايي كه دارد و تاكيد مكرر او بر ضرورت ماندن اقليم كردستان در جغرافيا و تماميت ارضي عراق مورد احترام و تقدير همه جناح‌ها در بغداد است. در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي، برهم صالح از دوستان نزديك جمهوري اسلامي ايران به شمار مي‌رود كه در عين حال با امريكايي‌ها و اروپايي‌ها نيز دوست است و باني ايجاد دانشگاه امريكايي در سليمانيه بوده است.

برهم صالح 58 ساله متولد 1960 شهر سليمانيه است كه در مقايسه با روساي جمهوري قبلي، جزو جوان‌ترين روساي جمهور عراق است و در كنار محمد الحلبوسي رييس پارلمان عراق، دومين مسوول بلندپايه جوان در كشورش است. او ازدواج كرده و داراي دو فرزند - دختر و پسر - است و مدرك دكتراي خود را در زمينه رايانه از دانشگاه ليورپول انگلستان دريافت كرده كه به زبان كردي (زبان مادري)، عربي، فارسي و انگليسي مسلط است. در 1976 كه سرآغاز جواني برهم صالح بود به صفوف حزب اتحاديه ميهني كردستان عراق به رهبري جلال طالباني پيوست و چند بار به خاطر آن، رژيم وقت بعث او را زنداني كرد. در طول مدت اقامتش در اروپا مسووليت دفتر حزب اتحاديه ميهني كردستان عراق را برعهده داشت و بعدها كه اقليم كردستان عراق در دهه 90 ميلادي، خودمختاري جزيي را به دست آورد، نماينده اقليم در امريكا به شمار مي‌رفت. برهم صالح طي سال‌هاي 2001 تا 2004 سمت نخست‌وزير اقليم كردستان عراق را برعهده داشت و بعد از سقوط رژيم ديكتاتوري صدام در بهار 2003 به سمت معاون نخست‌وزير در دولت گذار اياد علاوي منصوب شد. صالح در دولت موقت ابراهيم جعفري در 2005 عراق سمت معاونت نخست‌وزيري را در امور اقتصادي داشت و در دوره اولين دولت منتخب عراق به رياست نوري‌المالكي در 2006 در اين سمت باقي ماند. صالح بعد از آن به اقليم كردستان عراق بازگشت و از 2009 تا 2011 بار ديگر به سمت نخست‌وزيري اقليم كردستان عراق رسيد. در 2014 رقيب فواد معصوم براي نيل پست رياست‌جمهوري بود كه در نهايت با تفاهم‌هاي سياسي كه صورت گرفت، فراكسيون ائتلاف كردها در پارلمان عراق، معصوم را بر صالح ترجيح داد.

برهم صالح با وجود اينكه به عنوان كرد در عمليات راي‌گيري همه پرسي 2017 جدايي كردستان از عراق شركت كرد، اما در عين حال از اين همه‌پرسي و باني آن مسعود بارزاني انتقاد كرد و آن را اشتباهي بزرگ مي‌دانست. در عرصه منطقه‌اي و بين‌المللي نيز او يك طرح ويژه را براي ايجاد يك ائتلاف منطقه‌اي به منظور حفظ آرامش و صلح در منطقه مطرح كرده است. به اعتقاد او، اين ائتلاف منطقه‌اي و بين‌المللي بايد متشكل از جمهوري اسلامي ايران، عراق، شوراي همكاري خليج فارس، اردن، سوريه، تركيه و پنج عضو شوراي امنيت سازمان ملل باشد. به اعتقاد او اين ائتلاف بايد با مركزيت عراق اداره شود تا بتواند صلح و آرامش و توسعه پايدار را در منطقه ايجاد كند. ناظران مسائل عراق ترديد ندارند كه برهم صالح در اين مدت با چالش‌هاي متعددي مواجه خواهد شد كه يكي از مهم‌ترين اين چالش از طرف هم‌تباران قومي‌اش از جمله در حزب دموكرات كردستان عراق به رهبري مسعود بارزاني خواهد بود.

كه از رويكرد سياسي تحول‌طلب صالح بر آينده سياسي خود در اقليم كردستان و عموم عراق بيمناكند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون