• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4203 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۱۷ مهر

مسوول

FATF در كوتاه‌مدت اثري ندارد

رييس كانون صرافان روز گذشته گفت كه تصويب FATF نمي‌تواند در كوتاه‌مدت اثر اساسي بر بازار ارز داشته باشد و زمانبر است. او افزود: تحريم‌هاي آبان‌ماه نيز در بازار بي‌اثر نيست، اما اثر عمده‌اي هم نخواهد داشت. تركاشوند دوشنبه در نشست خبري درباره‌ جريان بازار ارز و شرايط صرافي‌ها در اين بازار توضيحاتي ارايه و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. به گفته تركاشوند بخشي از قيمت ارز ناشي از حباب مثبت رواني است كه به دليل فشارهاي خارج از كشور ايجاد مي‌شود كه در نهايت بر اثر مصوباتي از قبيل FATF مي‌تواند براي مدتي كاهش يابد، اما در مجموع اين مصوبه تاثير اساسي بر بازار ندارد، چرا كه نمي‌تواند در كوتاه‌مدت كمكي به واردات اسكناس و يا نقل و انتقالات آن از كانال بانكي كند، بنابراين در كوتاه‌مدت اثر چنداني نخواهد داشت، ولي در بلندمدت و به مرور FATF مي‌تواند، تاثيرگذار باشد. وي همچنين در مورد اثري كه تحريم‌هاي آبان‌ماه مي‌تواند بر نوسان بازار ارز داشته باشد، توضيح داد: همان‌طور كه مسوولان تاكنون اعلام كرده‌اند، آنچه امريكا تاكنون براي تحت فشار قرار دادن ايران در نظر داشته در اين مدت و قبل از ۱۳ آبان‌ماه انجام داده از قبيل نخريدن نفت از ايران و يا مذاكراتي كه با طرف‌هاي مقابل داشته است.

تعادل را به بازار ارز برمي‌گردانيم

رييس كل بانك مركزي گفت: توصيه من به مردم اين است كه سكه و ارز محل خوبي براي سرمايه‌گذاري نيست و ريسك زيادي دارد و بهتر است براي سرمايه‌گذاري بخش‌هاي ديگري را انتخاب كنند. عبدالناصر همتي در حاشيه نشست كميته اقتصاد مقاومتي در پاسخ به پرسشي درباره اقدامات بانك مركزي براي مديريت بازار ارز اظهار داشت: پيش از اين هم گفته بودم، بنده به عنوان رييس كل بانك مركزي نبايد زياد صحبت كنم و بيشتر عمل خواهم كرد. وي افزود: با اين حال توصيه من به مردم اين است كه سكه و ارز محل خوبي براي سرمايه‌گذاري نيستند و ريسك زيادي دارند و بهتر است براي سرمايه‌گذاري بخش‌هاي ديگري را انتخاب كنند. رييس كل بانك مركزي اظهار داشت: بانك مركزي براي مديريت بازار ارز و ايجاد تعادل در اين بازار تلاش خواهد كرد، چرا كه معتقديم ايجاد تعادل در بازار ارز براي اقتصاد اهميت بسيار بالايي دارد.

كسي توان جايگزيني نفت ايران را ندارد

وزير نفت در واكنش به گفته مقام‌هاي عربستان درباره جايگزين كردن نفت كشور ما گفت: به نظر مي‌رسد اين گفته‌ها، نتيجه فشار رييس‌جمهوري امريكا به اين مقام‌هاست؛ وگرنه در واقعيت نه عربستان سعودي و نه هيچ توليدكننده ديگري توان چنين توليدي نداشته و ندارد. بيژن زنگنه درباره ادعاي يكي از مقام‌هاي سعودي درباره اينكه به ازاي كاهش هر بشكه صادرات نفت ايران، عربستان 2 بشكه نفت جايگزين كرده است، اضافه كرد: چنين گزافه‌گويي‌ها ممكن است آقاي ترامپ (رييس‌جمهوري امريكا) را راضي كند اما بازار هرگز چنين ادعاهايي را باور نمي‌كند. وي افزود: بازار و افزايش قيمت‌ها بهترين گواه است كه بازار با كمبود روبه‌رو شده و به درستي نگران كمبود شديد نفت است. وزير نفت تصريح كرد: آنچه عربستان سعودي در اين مدت به بازار عرضه كرده نه از ظرفيت مازاد توليد كه از ذخاير پيشين آن تامين شده است.

بدهي‌هاي وزارت نيرو تهاتر مي‌شود

وزير نيرو يكي از سازوكارهاي دريافت مطالبات و پرداخت بدهي 39 هزار ميليارد توماني اين وزارتخانه را به كارگيري ظرفيت تبصره 5 قانون بودجه بيان كرد و گفت: بر اين اساس، دولت، وزارت نيرو، بانك مركزي، بانك‌ها و بخش خصوصي مطالبات و بدهي‌هاي خود را با يكديگر تهاتر مي‌كنند. رضا اردكانيان دوشنبه گفت: وزارت نيرو به بخش خصوصي بدهكار است، آنها به سيستم بانكي بدهكارند، ما از دولت بابت مابه‌التفاوت قيمت تكليفي و تمام شده آب و برق طلبكاريم و بانك‌ها نيز حساب و كتاب‌هايي با بانك مركزي دارند كه بخش‌هايي از اين بدهي‌ها و مطالبات با توجه به ظرفيت قانوني تبصره پنج بودجه، قابل تهاتر است. براساس تبصره پنج قانون بودجه، مطالبات اشخاص حقيقي و حقوقي خصوصي و تعاوني از دولت، بابت طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي، با بدهي اشخاص ياد شده به بانك‌ها و موسسه‌هاي اعتباري غيربانكي از طريق تسويه بدهي‌هاي بانك‌ها و موسسه‌هاي اعتباري غيربانكي به دولت قابل تسويه است.

با نق زدن كاري پيش نمي‌رود

وزير ارتباطات تاكيد كرد: بايد مراقب باشيم و بدانيم، فضاي سلاح شيميايي و نااميد كردن مردم فقط مختص دشمن نيست، بلكه برخي حركت‌ها يا سخنان خودمان مي‌تواند همان اثر را داشته باشد كه ان‌شاءالله از سر ناآگاهي است.

محمدجواد آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات دوشنبه در مراسم روز جهاني پست، با تبريك اين روز به همه فعالان بخش دولتي و خصوصي اين حوزه گفت با حرف زدن و نق زدن و طعنه نمي‌شود كاري پيش برد، تصريح كرد: با وجود ظرفيت بزرگي چون مركز ملي فضاي مجازي و شوراي عالي فضاي مجازي و همدلي همه مسوولان به اين سمت حركت خواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون