• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4204 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۱۸ مهر

دولت باز هم تعلل كرد؛ نمايندگان مجلس به حوزه‌هاي انتخابيه رفتند

معرفي وزراي جديد؛ شايد دو هفته ديگر

زهير موسوي| هرچند دير اما سرانجام رييس‌جمهور تصميم گرفته است كابينه خود را بازسازي كند. از آن جهت زمان اين تغييرات دير شده است كه بيش از دو ماه از استيضاح وزير كار و بيش از يك ماه از استيضاح وزير اقتصاد گذشته است. دو وزارتخانه اقتصاد و كار از جهات مختلف داراي اهميت فراوان است و تعلل دولت با وجود اعلام آمادگي مجلس براي برگزاري جلسه راي اعتماد، موجب انتقاد كارشناسان، فعالان سياسي و حتي نمايندگان مجلس شد. كشور امروز در شرايط ويژه‌اي قرار دارد. شرايطي كه از آن با نام جنگ اقتصادي ياد مي‌شود. در چنين شرايطي مهم‌ترين وزارتخانه دولت كه وظيفه تدوين و برنامه‌ريزي اقتصادي را برعهده دارد، از 4 شهريور يتيم شده است. اتفاقي مشابه براي وزارتخانه‌اي رخ داده كه متولي پيگيري خواسته‌هاي كارگران است. وزارت كار نيز از 17 مرداد وزير ندارد و تعلل دولت براي اين وزارتخانه مهم نيز واكنش‌هاي بسياري را به همراه داشته است. يكي از ترفندهاي دولت براي زمان خريدن خبرسازي است. هر زماني كه فشار از سوي كارشناسان و نمايندگان مجلس براي معرفي اين دو وزير به دولت زياد مي‌شود، يكي از اعضاي دفتر رييس‌جمهور كه عمدتا محمود واعظي است با حضور در جمع خبرنگاران يا مصاحبه‌اي كوتاه خبر از معرفي وزراي جديد در آينده‌اي نزديك مي‌دهد. آينده نزديكي كه براي وزارت كار 60 روز و براي وزارت اقتصاد 45 روز است از راه نرسيده است. آخرين خبرسازي‌ها مربوط به ابتداي هفته جاري است. جايي كه اسدالله عباسي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد وزراي كار و اقتصاد تا روز سه‌شنبه براي كسب راي اعتماد به مجلس معرفي مي‌شوند. انتشار اين خبر گمانه‌زني‌ها درباره وزراي پيشنهادي را افزايش داد و اسامي مختلفي براي اين دو وزارتخانه مطرح شد اما عمر اين خبر تا ظهر دوشنبه بود. صبح دوشنبه محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهور جلسه‌اي با سردبيران رسانه‌ها تشكيل داد و اعلام كرد وزراي اقتصاد و كار تا انتهاي هفته جاري معرفي مي‌شوند. عمر خبر واعظي نيز تا صبح سه‌شنبه بود. بهروز نعمتي، سخنگوي هيات رييسه مجلس صبح سه‌شنبه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: «قرار بود دولت وزراي پيشنهادي براي چند وزارتخانه را امروز به مجلس معرفي كند اما گويا برخي نمايندگان در تعامل با دولت حضور هفته آينده‌شان در حوزه‌هاي انتخابيه را ضروري دانسته‌اند به همين دليل ديشب دولت وعده‌اش را پس گرفت و معرفي وزرا را به بعد از تعطيلات هفته آينده مجلس موكول كرد. به همين دليل تقويم كاري و تعطيلات مجلس به اين شرح تغيير كرد؛ مجلس هفته آينده به دليل حضور نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه تعطيل است و هفته بعد از تعطيلات در خانه ملت حضور خواهند داشت و وزراي پيشنهادي دولت نيز در اين هفته به مجلس معرفي مي‌شوند.» پيش از نعمتي اسدالله‌آبادي ديگر عضو هيات رييسه مجلس گفته بود كه اگر دولت روز سه‌‌شنبه وزراي پيشنهادي خود را به مجلس معرفي كند، چهارشنبه هفته آتي جلسه راي اعتماد برگزار خواهد شد كه اكنون اين مهم دو هفته ديگر به تعويق افتاده است. طبق قانون رييس‌جمهور پس از استيضاح هر وزير، مي‌تواند براي وزارتخانه مذكور به مدت سه ماه سرپرست تعيين كند كه اين نفس‌هاي مهلت قانوني براي وزارت كار به شماره افتاده است. از سوي ديگر به تعويق انداختن معرفي وزير اقتصاد در شرايط جنگ اقتصادي بيش از اين ديگر به صلاح كشور نيست و رييس‌جمهور بايد هرچه سريع‌تر تصميم خود براي وزارت اقتصاد را عملي كند.

دركنار دو وزارتخانه كار و اقتصاد كه با استيضاح مجلس وزير خود را از دست دادند، اين روز‌ها زمزمه تغييرات در وزارت راه و شهرسازي و صمت نيز به گوش مي‌رسد. دو وزارتخانه‌اي كه خبر استعفاي وزراي‌شان در هفته‌هاي گذشته خبرساز شده بود. با وجود تكذيب استعفاي محمد شريعتمداري، خبر استعفاي آخوندي آن‌طور كه بايد تكذيب نشد تا جايي كه وقتي خبرنگار از آخوندي درباره استعفا سوال پرسيد، وزير راه و شهرسازي به جاي تكذيب براي خبرنگار آرزوي موفقيت كرد و همين سبب شد تا شائبه استعفاي آخوندي جدي‌تر از گذشته شود. شنيده مي‌شود نوسازي بافت‌هاي فرسوده محل اختلاف رييس‌جمهور و عباس آخوندي است.

 

گزينه‌هاي نهايي روحاني

بنابر اخبار منتشر شده و همچنين برخي شنيده‌ها گزينه‌هاي دولت براي 4 وزارتخانه صمت، اقتصاد، كار و راه نهايي شده و اگر اتفاق ويژه‌اي رخ ندهد دو هفته ديگر فصل تغييرات از راه مي‌رسد. شنيده مي‌شود فرهاد دژپسند، وزير پيشنهادي اقتصاد خواهد بود. از سوابق دژپسند مي‌توان به حضور در معاونت طرح و بودجه سازمان برنامه و بودجه دولت يازدهم، معاونت توليدي سازمان برنامه در دولت نهم و معاونت طرح‌ريزي اقتصادي وزارت بازرگاني دولت هشتم نام برد. مدير توانمندي كه همواره در ميان گزينه‌هاي احتمالي وزارت اقتصاد مطرح مي‌شود و به نظر مي‌رسد اين‌بار بيش از گذشته به ساختمان صوراسرافيل نزديك شده است. رضا ويسه كه از او به عنوان معمار صنعت خودرو ياد مي‌شود به احتمال زياد گزينه روحاني براي وزارت صمت است. ويسه رياست هيات عامل سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) را بين سال‌هاي ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ برعهده داشته است. حسن روحاني علاقه‌مند به جوانگرايي است و تجربه موفق آذري‌جهرمي در وزارت ارتباطات حال اين جسارت را به او داده است تا چهره جوان ديگري را به كابينه خود اضافه كند. بر اساس اخبار منتشر شده علي اكبر حاج‌محمدي كه تا پيش از اين مشاور عالي سازمان برنامه و بودجه كشور در امور زيربنايي و عمراني بوده است به عنوان وزير پيشنهادي راه و شهرسازي به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌شود. حاج‌محمدي در آذرماه سال پيش از سوي محمدباقر نوبخت به عنوان رييس امور پايش، ارزيابي و اطلاعات مديريت سازمان برنامه و بودجه منصوب شده بود.

به نظر مي‌رسد حسن روحاني در تغييرات خود يك سورپرايز بزرگ دارد و آن محمد شريعتمداري است. وزير صمت دولت دوازدهم كه فراز و فرود‌هاي بسياري را تجربه كرده، قرار است به عنوان وزير كار براي راي اعتماد به مجلس معرفي شود. مدتي است زمزمه‌هاي استيضاح شريعتمداري به عنوان وزير صمت در مجلس مطرح شده اما به نظر مي‌رسد رييس‌جمهور با مجاب كردن شريعتمداري به استعفا قرار است از استيضاح او جلوگيري كند. عدم حضور شريعتمداري در جلسه روز گذشته كميسيون صنايع و معادن براي پاسخگويي به سوالات پيش از استيضاح به اين شايعه دامن زد. هرچند روابط عمومي وزارت صمت دليل اين غيبت را تاخير در ارسال نامه كميسيون عنوان كرد اما به نظر مي‌رسد 14روز آينده شريعتمداري به جاي استيضاح، بايد از برنامه خود براي وزارت كار در مجلس دفاع كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون