• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4205 -
  • ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر

در ستايش ولورهمپتون مدل نونو اسپيريتو

تازه‌‌واردهاي منسجم

هومن اكبري

 

 

نونو سانتو بعد از كارنامه نه‌چندان خوبي كه در پورتو حاصل آورد، به چمپونشيپ رفت و هدايت ولورهمپتون را بر عهده گرفت. به واسطه ارتباط خوب با ژرژ مندز، سوپر‌ايجنت پرتغالي توانست بازيكنان جوان پرتغالي را به تيم اضافه كند. بازيكناني كه به خاطر اين رابطه آمدند تاثيرگذار بودند و سطح بازي تيم را بالا بردند. ولورهمپتون در آغاز فصل گلر اول خود، كارل ايكه‌مه را كه مبتلا به لوسمي حاد شده و از فوتبال كناره‌گيري كرده بود از دست داد و با روحيه نه‌چندان مناسب حاصل از اين اتفاق ناگوار وارد مهلكه چمپيونشيپ شدند. اين تجربه نونو با همه تجارب قبلي فرق داشت. چمپيونشيپ بلا‌شك يكي از سخت‌ترين ليگ‌هاي دنيا است. ليگي كه هر تيم آن بدون احتساب بازي‌هايي كه ممكن است در ليگ كاپ و جام حذفي انجام دهد، بايد ٤٦ بار به ميدان برود. 46 بازي ممكن است حتي تيم‌هاي سطح بالا را نيز دچار دردسر كند.نونو در تابستان با پرداخت مبلغ هنگفت روبن نوس هافبك جوان و جوياي نام پورتو را به تيم اضافه كرد تا گران‌ترين خريد تاريخ چمپيونشيپ لقب بگيرد. نوس آنقدر خوب عمل كرد كه حتي نزديك به حضور در جام جهاني روسيه بود. اسپيريتو با تركيبي از بازيكنان جديد و قديمي تيم قدرتمندي را ساخت. در پايان فصل گذشته چمپيونشيپ، ولورهمپتون با ۹۹ امتياز قاطعانه به ليگ برتر صعود كرد.

نونو كه در تيم‌هاي قبلي خود با ناكامي‌هايش كنار رفته بود اين‌بار با عملكرد فوق‌العاده خود و تيمش هواداران و كارشناسان را به تحسين واداشت. شايد تا چند سال تيمي نتواند با چنين امتيازي قهرمان شود و به جزيره صعود كند. اين مربي پرتغالي به خوبي مي‌دانست كه در فصل جديد بايد در بالاترين سطح انگليس و جهان بازي كند. به همين منظور تصميم به تقويت تيم گرفت. با وجود بودجه كافي ولورهمپتون به سراغ بازيكنان زيادي رفت. نونو دقيقا كار فصل پيش را انجام داد و توانست بازيكنان پرتغالي ديگري را به مولينيو بياورد. ژوائو موتينيو و روي پاتريسيو، با تجربه‌هاي تيم ملي پرتغال به تيم اضافه شدند تا بتوانند با همين تجربه خود به نونو و تيمش كمك كنند. به جز اين دو بازيكن، جاني كاسترو، آداما ترائوره و لئاندر دندونكر را نيز به اين تيم اضافه كرد. نونو اسپيريتو از همان بازي اول مقابل اورتون تركيب مورد نظر خود را پيدا كرد. به شكلي كه هر شش مسابقه بعدي را نيز با همان چينش آغاز كرد. در درون دروازه پاتريسيويي كه شماره ۱۱ را به تن مي‌كند، روزهاي خوبي را پشت سر گذاشته است و در بعضي از مسابقه‌ها عنصر كليدي تيم بوده است. خط دفاع سه‌نفره نونو را كودي، بولي و بِنِت تشكيل مي‌دهند. اين سه نفر نيز با تجربه‌هايي كه از قبل داشتند، بسيار خوب عمل كردند و حتي مقابل من سيتي هجومي هم كم نياوردند. وينگ بك‌هاي دو سمت راست و چپ، مت داهرتي و جاني كاسترو هستند كه هر دو هم در حمله و هم در دفاع آماده بوده‌اند. اين دو در موقع حمله به وينگرها اضافه مي‌شوند تا بتوانند با برتري عددي در برابر تيم مقابل موقعيت خلق كنند.

اما بخش مهمي از انسجامي كه در عنوان مطلب و در صحبت‌هاي مفسران گفته شده، مربوط به دو هافبك مياني پرتغالي تيم است. نوس جوان در كنار موتينيو كهنه‌كار. اين دو با هماهنگي كه در بازي آنها مشاهده مي‌شود، موتور تيم را روشن مي‌كنند. نوس كه نويد يك هافبك كامل را مي‌دهد با بدن تنومند خود علاوه بر بازي‌سازي وظيفه دفاعي را جلوي سه مدافع انجام مي‌دهد. از ويژگي‌هاي ديگر نوس پاس‌هاي بلند بي‌نقصي است كه براي هم تيمي‌هايش ارسال مي‌كند. موتينيو اما با توجه به جثه ظريفش بيشتر بازي‌سازي مي‌كند. نونو بايد به خاطر داشتن چنين هافبك‌هايي به خود ببالد. بازيكناني كه ممكن است نبود آنها سرمربي را به دردسر بيندازد.

اما خط حمله را دو پرتغالي ديگر به نام ديوگو ژوتا و هلدر كاستا و يك مكزيكي به نام رائول خيمنز تشكيل مي‌دهند. ژوتا و كاستا با سرعت ويرانگر خود تيم مقابل را غافلگير مي‌كنند و مهاجم را صاحب فرصت. خيمنز هم بعد از كارنامه نسبتا خوب در بنفيكا وارد تيم شد و توانست خود را به نونو تحميل كند. اما وضعيت ولورهمپتون بر روي نيمكت نيز خوب است. يكي از اين نيمكت‌نشينان آداما ترائوره بازيكن سابق آكادمي بارسلونا و تيم ميدلزبورو است كه مي‌توان به او لقب اسلحه پنهان نونو را داد. ترائوره با قدرت بدني و سرعت فوق‌العاده‌اش دفاع حريفان را اذيت مي‌كند.۱۲ امتياز از هفت بازي نتيجه عملكرد نونو اسپيريتو و شاگردانش تا به اينجا بوده است. ۱۲امتيازي كه آنها را در نيمه اول جدول قرارداده است. اين موقعيت شايد تا چند ماه پيش رويايي براي هواداراني بوده كه حتي براي قرار گرفتن استاديوم خانگي ولورهمپتون در فيفا ۱۹ هم شادي مي‌كنند. اكنون مي‌توانند به روياهاي ديگري فكر كنند. اگر تيم همين وضعيت خوب خود را ادامه دهد چه‌بسا بتوانند مانند برنلي فصل گذشته باشند و ليگ را به عنوان اولين تيم بعد از تاپ‌سيكس به پايان ببرند.

فصل پيش كارشناسان و هواداران رافا بنيتز و نيوكاسل تازه وارد را براي قرار گرفتن در رده دهم تحسين مي‌كردند. بايد منتظر ماند و ديد كه نونو اسپيريتو سانتو و شاگردانش كاري مي‌كنند كه از طرف مفسران به طور ويژه‌تري تشويق شوند يا خير. ستايشي كه حتي به خاطر نتايج‌شان
تا بدين جاي كار هم استحقاق آن را دارند!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون