• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4206 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۲۱ مهر

صداي مخالف

كاسبان تحريم مخالفان FATF

رفته‌رفته روي اصلي مخالفت با FATF مشخص مي‌شود. آنها كه تا ديروز پشت نام حمايت از مقاومت، حزب‌الله لبنان و حماس به مخالفت لوايح دولت مي‌پرداختند، حالا ناچارند از اصل ماجرا پرده بردارند.

روزنامه كيهان در ستون خبرهاي ويژه روز پنجشنبه با اشاره به گزارشي كه روزنامه جام جم پيش از آن منتشر كرده بود، از لو رفتن سازوكار دور زدن تحريم‌ها حرف مي‌زند. جام جم نوشته بود: « در دوره قبلي تحريم‌ها، ايران با استفاده از ظرفيت شركت‌هاي صوري و پوششي اقدام به دور زدن تحريم‌هاي امريكا مي‌كرد؛ اما با احاطه FATF به تراكنش‌هاي پولي در داخل ايران و احتمال انتقال اين اطلاعات به دشمنان خارجي، ارتباط اين شركت‌هاي صوري با نهادهاي تحريمي لو مي‌رود.»

اين روزنامه براي مثال از تحريم وزارت ارشاد و وزارت دفاع ياد كرده و معتقد است اين شركت‌هاي صوري اقلام مورد نياز اين وزارتخانه‌ها را تهيه و به دست آنها مي‌رسانند. كيهان با اشاره به اين گزارش مي‌نويسد: پاييز سال گذشته بود كه برخي نمايندگان مجلس همچون حسينعلي حاجي‌دليگاني خبر دادند، نرم‌افزاري به نام سرند وارد شده و طبق اطلاعات اوليه روي پست بانك و بانك تجارت نصب شده است كه از اين طريق تمام تراكنش‌هاي مالي را كنترل مي‌كند كه در واقع به معناي خودتحريمي است. به گفته نمايندگان مجلس، بانك مركزي سياست‌هاي FATF را به بانك‌هاي كشور ابلاغ كرده و در اين ارتباط بسياري از بانك‌ها در حال پياده‌سازي اين سياست‌ها هستند؛ يكي از اين ابزارها نيز نصب نرم‌افزارهاي شناخت نهادهاي تحريمي است كه به موجب اجرايي شدن اين نرم‌افزارها بانك‌هاي كشور خودمان نيز از ارايه خدمت به نهادهاي تحريمي موجود در فهرست تحريم، محروم مي‌شوند!

گفتني است، تحريم‌هاي امريكا يك‌جانبه است و براي جامعه جهاني رعايت آنها الزام‌آور نيست؛ كمااينكه حتي در تحريم نفت ايران، هند و چين از گردن نهادن به فشار امريكا سرباز زدند و امريكا ناچارا به آنها معافيت اعطا خواهد كرد.

 

كريمي‌قدوسي:

مطمئنم لوايح FATF رد مي‌شود

نماينده پايداري مشهد در گفت‌وگو با روزنامه رسالت مدعي است كه به خاطر ماهيت مخرب لوايح مرتبط با FATF شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت آنها را رد خواهند كرد: «مطمئنم شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت تصميم انقلابي خواهند گرفت و با اين مساله برخورد مي‌كنند.»

كريمي‌قدوسي هم به ماجراي كاسبان دور زدن تحريم و مخالفت با اين لوايح از همان زاويه اشاره كرده است. البته او اين‌بار به صورت بسيار سرپوشيده ماجرا را توضيح داده و مي‌گويد: «اين دولت 80 درصد از اطلاعات اقتصادي، پولي، بانكي و مديريتي را در اختيار بيگانگان قرار داده و هر هياتي كه بعد از برجام وارد ايران شده، دست خالي برنگشته است.» نماينده پايداري مشهد نگراني از كاسبي شركت‌هايي كه در دور زدن تحريم‌ها فعال بودند و يكي از آنها بابك زنجاني است كه با وجود دارا بودن حكم اعدام همچنان در زندان به سر مي‌برد و پول ملت را بازنگردانده است، مي‌گويد: «استقلال ما در حوزه مسائل اقتصادي و در حوزه امنيتي زيرسوال مي‌رود، اعتقاد دارم در اين دولت 80 درصد اطلاعات اقتصادي، پولي و بانكي و مديريتي در اختيار دشمنان قرار گرفته و هر هياتي كه بعد از برجام وارد ايران شده، دست خالي برنگشته و مجموعه‌اي از اطلاعات را با خود برده است. مثل همان شركت توتال، بويينگ و ايرباس كه داخل كشور آمدند و تمام اطلاعات 40 ساله ما را جمع‌آوري كردند و در حوزه پولي و بانكي هم بسياري از اطلاعات شركت‌ها، شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي كشور داوطلبانه به موسسه « FATF» داده شده است.»

 

زاكاني: احمدي‌نژاد مخالف مكتب امام(ره) است

عليرضا زاكاني صبح روز پنجشنبه در دومين كنگره جمعيت جانبازان انقلاب اسلامي سخن گفت و در تشريح تقابل ميان جريان مكتب امام خميني(ره) و جريان‌هاي مخالف سه دسته را در مخالفت بر‌شمرده كه از اصلاح‌طلبان تا احمدي‌نژاد را در ‌بر‌مي‌گرفت.

به اعتقاد او «چه كساني كه آبشخور فكري‌شان امثال سروش است و چه كساني كه سنت‌گرا و پيرو امثال «نصر» هستند و چه متحجرهاي پيرو شيرازي، همه در دسته مخالفان مكتب امام(ره) قرار مي‌گيرند.»

او در مصداق‌يابي براي اين دسته‌بندي مي‌گويد: «در مقام عمل نيز سه گروه در مقابل مكتب امام(ره) قد كشيده‌اند. دسته اول، اصلاح‌طلبان هستند كه قائل به جامعه مدني هستند. گروه دوم، اعتدال‌گرايان و كارگزاران سازندگي هستند كه به دنبال حكمراني هستند. جريان سوم نيز جريان احمدي‌نژاد است.»

او البته مدعي شده است كه اين جريان‌ها مردم‌سالاري ديني را قبول ندارند. گفتني است احمدي‌نژاد با شعار احياي گفتمان امام خميني(ره) و با حمايت 100درصدي جريان اصولگرايي در دو انتخابات سال 84 و 88 شركت كرده بود.

زاكاني علاوه بر آن به جريان اصولگرايي هم كنايه‌هايي زده و رفتارهاي پدرخواندگي كه قاليباف هم به آن اعتراض داشت را نقد كرده و مي‌گويد: «نمي‌شود در اتاق‌هاي دربسته بنشينيم و تصميم بگيريم. متن جريان حزب‌اللهي كشور، با اين‌طور تصميم‌گيري همراه نخواهند شد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون