• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4210 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر

سپاه طي اطلاعيه‌اي خبر داد

ردپاي عوامل نفوذي در عمليات گروگانگيري «جيش الظلم»

حوالي ساعت 5 صبح سه‌شنبه، يك گروهك تروريستي 14 نفر از نيروهاي هنگ مرزي ميرجاوه را گروگان گرفت. براساس آخرين خبرها 7 نفر از اين افراد نيروهاي بسيج طرح امنيت، 5 نفر نيروهاي هنگ مرزي ميرجاوه و 2 نفر نيروهاي اطلاعات سپاه هستند كه در منطقه صفر مرزي لولكدان ربوده شده‌اند. منطقه صفر مرزي «لولكدان» مربوط به بخش «ريگ ملك» شهرستان ميرجاوه است كه در ۵۰ كيلومتري شهر ميرجاوه قرار دارد. ساعاتي پس از اين گروگان‌گيري، گروهك تروريستي «جيش العدل» مسووليت اين گروگان‌گيري را برعهده گرفت. در اطلاعيه‌اي كه در كانال تلگرامي اين گروهك تروريستي منتشر شده آمده كه بامداد روز سه‌شنبه ۲۴ مهرماه يك پايگاه مراقبتي در شهرستان ميرجاوه را به صورت كامل خلع سلاح كردند. اين عمليات، نهمين اقدام تروريستي گروهك تروريستي جيش العدل در نقاط مرزي جمهوري اسلامي ايران در دهه 90 است.

 

جيش العدل يا جيش الظلم؟

گروهك تروريستي جيش العدل پس از نابودي گروهك تروريستي جندالله و با كمك بقاياي اين گروهك تروريستي تشكيل شد. رهبري جيش‌العدل بر عهده صلاح الدين فاروقي از اهالي راسك است. جيش العدل سه‌ شاخه نظامي شناخته شده دارد: گروه نظامي «عبدالملك ملازاده»، گروه نظامي «شيخ ضيايي» و گروه نظامي «مولوي نعمت‌الله توحيدي». شاخه اطلاعاتي «زبير اسمايل زهي» هم در كنار اين سه گروه فعال است. زبير اسمايل زهي، فرمانده گروه «نعمت‌الله توحيدي» بود كه در جريان يك عمليات نظامي كشته شد. عمليات‌هاي اين گروهك تروريستي عليه جمهوري اسلامي ايران از سال 1391 با چند ادعا آغاز شد اما از سال 92 ابعاد جدي‌تري به خود گرفت. اعضاي اين گروه در تاريخ ۳ آبان ۱۳۹۲ اقدام به حمله غافلگيركننده به يك گشت مرزباني در منطقه سراوان كردند كه در پي اين كمين ۱۴ نفر از اعضاي پليس مرزباني ايران به شهادت رسيده و ۷ تن ديگر نيز مجروح شدند. مهاجمان پس از حمله از مرز ايران و پاكستان عبور كرده و در كشور پاكستان مخفي شدند. عمليات ديگر اين گروهك تروريستي در بهمن ۱۳۹۲ رخ داد. در اين عمليات تروريستي پنج مرزبان ايراني در نزديكي مرز ايران و پاكستان ربوده و مدتي بعد عكسي از آنها نيز منتشر شد. بهمن ۱۳۹۲ گروه جيش‌العدل ويدئويي را در توييتر بارگذاري كرد كه در آن تصاويري از ۵ نفر مرزبانان ايراني حاضر در مرز ايران و پاكستان را به نمايش گذاشت كه توسط افراد اين گروه ربوده شده و به پاكستان برده شده بودند. ۴ فروردين ماه ۹۳ خبر شهادت يكي از مرزبانان ربوده شده به نام جمشيد دانايي‌فر تاييد شد. اين گروهك تروريستي بارديگر در ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ در منطقه نگور حد فاصل ميله مرزي ۲۳۹ پايين‌تر از جكيگور از داخل خاك پاكستان وارد مرزهاي ايران شده و هشت نفر از نيروهاي مرزباني ايران را به شهادت رساند و به خاك پاكستان بازگشت. اعضاي جش الظلم همچنين در تاريخ ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ با شليك از داخل خاك پاكستان 10 مرزبان ايراني از گروهان چاهندو (هنگ مرزي ميرجاوه) را كه در پاسگاه ميل ۱۰۰ مستقر بودند به شهادت رساندند. ورود غيرمجاز اعضاي جيش الظلم به خاك ايران و انجام عمليات تروريستي و همچنين به شهادت رساندن مرزبانان ايراني مسبوق به سابقه است اما سوال اصلي مربوط به عدم توانايي پاكستان در كنترل مرزهاي خود با ايران است. موضوعي كه بارها توسط مسوولان ايران مورد نقد قرار گرفته و عليرغم قول مساعد مسوولان پاكستاني براي افزايش ضريب امنيت مناطق مرزي اين كشور با ايران، اتفاق خاصي رخ نداده و اعضاي اين گروهك تروريستي روز گذشته بار ديگر با تهاجم به پاسگاه مرزي جمهوري اسلامي ايران، ضمن به گروگان گرفتن 14 مرزبان به راحتي به خاك پاكستان گريخته‌اند.

 

آمادگي سپاه براي عمليات مشترك با ارتش پاكستان

سردار محمد پاكپور فرمانده نيروي زميني سپاه درگفت‌وگو با فارس با اشاره به ربوده شدن تعدادي از نيروي مرزباني در ميرجاوه، با اعلام اينكه اين اقدام توسط اشرار گروهك جيش العدل صورت گرفته است، گفت: قطعا اين اتفاقي كه افتاده توسط عامل يا عوامل نفوذي بوده است. وي با بيان اينكه من خودم در منطقه هستم و در صحنه حاضر بودم، اظهار داشت: تماس‌هاي مختلفي با ارتش پاكستان گرفتيم و از آنها خواسته شد نسبت به تحويل اشرار و سلامتي ربوده شدگان تضمين دهند و بايد مسووليت‌پذيرتر باشند.اين تروريست‌ها در داخل خاك پاكستان مقر و پايگاه دارند و ما براي هرگونه عمليات مشترك با ارتش پاكستان عليه اشرار و آزادي گروگان‌ها آمادگي داريم. در 6 ماهه اول امسال نيز بارها از داخل خاك پاكستان به پايگاه‌هاي مرزي ما حمله شده است.

 

ردپاي عوامل نفوذي در ربودن مرزبانان

پس از وقوع اين حمله تروريستي قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با صدور اطلاعيه‌اي خبر از وجود ردپاي عوامل نفوذي در ربودن مرزبانان داد. روابط عمومي قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: شامگاه گذشته (دوشنبه 23 مهرماه) تعدادي از بسيجيان بومي و نيروهاي هنگ مرزي كه در پايگاه مراقبتي در نقطه صفر مرزي (ميرجاوه) استقرار داشتند، با خيانت و تباني عامل يا عوامل نفوذي گروهك‌هاي ضد انقلاب ربوده شدند.

اين اطلاعيه در ادامه با اشاره به اينكه اين پايگاه از استحكامات خوبي برخوردار بوده، خاطرنشان كرده است: عوامل گروهك‌هاي تروريستي كه از سوي سرويس‌هاي بيگانه هدايت و پشتيباني مي‌شوند، با فريب و تطميع عوامل نفوذي، اين حادثه را در نقطه صفر مرزي و روبه روي يكي از پاسگاه‌هاي مرزي كشور پاكستان صورت داده‌اند‌. روابط عمومي قرارگاه قدس نيروي زميني سپاه در پايان تاكيد كرده است: عمليات تعقيب اشرار، تروريست‌ها و عوامل نفوذي دشمن و نيز اقدامات لازم براي آزادسازي ربوده شدگان با جديت در دستور كار نيروهاي دفاعي و امنيتي مستقر در مناطق مرزي قرار گرفته است و از دولت پاكستان نيز انتظار مي‌رود با اشرار و تروريست‌هايي كه در جوار مرزهاي آنان لانه كرده و از سوي برخي كشورهاي مرتجع شرور و تروريست پرور منطقه حمايت و به كارگيري مي‌شوند، برخورد جدي داشته و به سرعت نسبت به آزادي و تحويل مرزبانان اقدام كند. تا زمان نگارش اين گزارش، اطلاعي از سرنوشت 14 مرزبان ربوده شده در دست نبود اما تنها موضوعي كه بنابراطلاعيه قرارگاه قدس و اظهارات سردار پاكپور مشخص شده، آن است كه 14مرزبان ربوده شده اكنون در خاك پاكستان حضور دارند و ردپايي از عوامل نفوذي در اين عمليات تروريستي كشف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون