• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4210 -
  • ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر

خبر كوتاه

آلبوم موسيقي «باب ديلن» فيلم مي‌شود

كارگردان ايتاليايي نامزد اسكار اعلام كرد قصد دارد فيلمي بر اساس آلبوم موسيقي معروف «خون روي ترانه‌ها» اثر «باب ديلن» بسازد. به گزارش ايسنا به نقل از رولينگ‌استون، «لوكا گوادانينو» كارگردان فيلم نامزد اسكار «مرا با نام خودت صدا كن» با همكاري «ريچارد لاگراونيس» در مقام فيلمنامه‌نويس قصد دارد فيلمي با اقتباس آلبوم موسيقي شاهكار اثر «باب ديلن» با نام «خون روي ترانه‌ها» بسازد.

«ريچارد لاگراونيس» فيلمنامه‌نويس مطرح امريكايي از پيش نگارش فيلمنامه ۱۸۸ صفحه‌اي اين فيلم را تمام كرده كه داستان چندلايه آن درباره شخصيت‌هايي است كه در سال ۱۹۷۰ ميلادي مضمون اصلي آلبوم موسيقي «خون روي ترانه‌ها» اثر «باب ديلن» بر اساس آنها شكل گرفته است.

آلبوم موسيقي «خون روي ترانه‌ها» در بحبوحه جدايي «باب ديلن» از همسرش سارا پس از ۱۰ سال زندگي ساخته شده است. «باب ديلن» خواننده، ترانه‌سرا و نويسنده امريكايي از نگاه بسياري، تاثيرگذارترين چهره در تاريخ موسيقي امريكا محسوب مي‌شود و برخي ترانه‌هاي او توسط بسياري از خوانندگان مشهور دوباره‌خواني شده‌ است. او در پديدار شدن سبكي در موسيقي به نام «راك بومي» در اواسط دهه ۶۰ بسيار تاثيرگذار بود و به «شكسپير» هم‌نسلان خود شهرت يافت. او در پنج دهه‌ اخير در موسيقي امريكا به عنوان يك پديده مطرح بوده است. آكادمي نوبل در نوامبر ۲۰۱۶ نام «باب ديلن» را به عنوان برنده نوبل ادبيات اعلام و «خلق تعابير جديد شاعرانه در سنت شعر امريكايي» را علت برگزيدن او عنوان كرد. انتخاب يك ترانه‌سرا و خواننده به عنوان برنده نوبل ادبيات، واكنش‌هاي مثبت و منفي بسياري را به همراه داشت و نوع عملكرد او در مقابل كسب اين جايزه مهم ادبي به اين حواشي دامن زد. او سرانجام با تحويل دادن نسخه صوتي سخنراني خود به آكادمي نوبل چند روز پيش از مهلت پاياني، جايزه ۹۲۴ هزار دلاري نوبل ادبيات را از آن خود كرد.

 

برگزاري نمايشگاه عكس «نبض عاشورا»

نخستين دوره نمايشگاه عكس گروهي نبض عاشورا با موضوع مذهبي و ترويج فرهنگ عاشورايي در ميان مردم و آشنايي مردم با مراسم‌هاي مختلف آييني محرم شهر و روستاهاي عزيزمان ايران برگزار مي‌شود. در نخستين دوره اين نمايشگاه ۲۷۰ هنرمند شركت داشتند كه پس از داوري عكس‌ها 45 هنرمند براي حضور در نمايشگاه معرفي شده‌اند. ۶۰ اثر برگزيده براي بازديد عموم و اهالي هنر و فرهنگ در گالري كلك خيال در فرهنگسراي اخلاق به نمايش گذاشته شده است. افتتاحيه اولين دوره نمايشگاه از ۱۸ مهرماه ساعت ۱۵ و مراسم اختتاميه آن نيز ۲۹ مهرماه برپا مي‌شود. ساعت بازديد همه‌روزه ساعت ۱۰ صبح الي ۱۸ براي عموم مردم آزاد است. اين نمايشگاه با داوري مهدي و جواد علمي‌نيا و به سرپرستي جواد علمي‌نيا برگزار مي‌شود.

 

انتشار رمان نامزد بوكر عربي

رمان «تكه‌پاره‌هاي من» اثر انعام كجه‌جي روزنامه‌نگار و نويسنده عراقي در ايران منتشر شد. به گزارش مهر، انتشارات مرواريد رمان «تكه پاره‌هاي من» نوشته انعام كجه‌جي را با ترجمه كريم پورزبيد روانه بازار كتاب كرد. اين رمان داستان يك زن، پرشك و مادر است. داستان عراق چند پاره شده كه مردمش در جست‌وجوي ميهن هستند؛ مردمي كه در جست‌وجوي ميهن هستند؛ مردمي كه در جست‌وجوي ميهن و جايي جديد هستند كه به آن تعلق داشته باشند. داستان جامعه‌اي چند پاره شده. مردمي خسته از جنگ و آواره در كشورهاي مختلف جهان. انعام كجه‌جي در اين رمان به شرح روزگار عراقي‌هايي از سه نسل مي‌پردازد كه در معرض پراكندگي و مهاجرت در طول چند دهه در داخل و خارج از ميهن‌شان هستند.

اين كتاب در سال ۲۰۱۴ نامزد دريافت جايزه بوكر عربي و در سال ۲۰۱۶ نيز نامزد جايزه بزرگ لاگاردر فرانسه شد. كجه‌جي نخستين نويسنده عراقي است كه برگزيده اين جايزه شده است. اين رمان را نشر مرواريد با قيمت ۳۲ هزار تومان منتشر كرده است.

 

پسر جمشيد مشايخي: شكايت مي‌كنيم

خانواده جمشيد مشايخي در پي برخي شايعات و اخبار ناموثق كه درباره وضعيت جسمي اين بازيگر قديمي بارها مطرح شده است، قصد دارند از طريق پليس فتا اين موضوع را پيگيري و از عاملان اين خبرهاي ناموثق شكايت كنند.

پسر جمشيد مشايخي - بازيگر سينما و تلويزيون - در گفت‌وگو با ايسنا، ضمن تكذيب شايعات مطرح شده درباره وضعيت اين هنرمند گفت: متاسفانه وقتي چنين خبرهاي نادرستي از وضعيت پدر منتشر مي‌شود، چون برخي اعضاي خانواده در خارج از كشور هستند، تا به آنها اطلاع بدهيم اين خبرها نادرست است، زماني طول مي‌كشد و آنها نگران مي‌شوند.سام مشايخي گفت: قطعا براي پيگيري و برخورد با عاملان اين اخبار ناموثق، از طريق پليس فتا اقدام مي‌كنيم. وي در پايان تاكيد كرد: جمشيد مشايخي خوشبختانه حالش رضايت‌بخش و خوب است. به گزارش ايسنا، جمشيد مشايخي از ۱۳ تيرماه به دليل ضعف جسماني و مشكلات گوارشي در بيمارستان بستري شد و ۲۰ تيرماه بنا به تشخيص پزشك به دليل چسبندگي روده تحت عمل جراحي قرار گرفت. مشايخي از سال گذشته، چندين بار به دليل عمل جراحي در بيمارستان بستري شده و دوران نقاهت طولاني را پشت سر گذاشته است.

 

لايو اكشن تام و جري

تيم استوري كارگردان فيلم‌هاي «چهار شگفت‌انگيز» در حال مذاكره براي كارگرداني فيلم لايو اكشن «تام و جري» است. به گزارش مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، تيم استوري در حال گفت‌وگو براي كارگرداني لايواكشن «تام و جري» است و اين لايواكشن (به فيلم‌هايي كه قسمت‌هايي از آن انيميشن و قسمت‌هايي غيرانيميشن است گفته مي‌شود) را قرار است گروه انيميشن كمپاني برادران وارنر بسازد.

تام و جري را نخستين‌بار ويليام هانا و جوزف باربرا پيشگامان انيميشن خلق كردند و در سال ۱۹۴۰ به عنوان مجموعه‌اي از كارتون‌هاي كوتاه از يك مجموعه بلندمدت به دنيا معرفي شدند. داستان تام و جري بر سوءاستفاده تام، گربه خانه و نبرد بي‌پايانش با جري موش متمركز است. بين سال‌هاي ۱۹۴۳ تا ۱۹۵۳ هفت قسمت از اين كارتون‌هاي كوتاه كه توسط كمپاني ام‌جي‌ام توليد شده بود جايزه اسكار را به دست آوردند.

اولين فيلم سينمايي بلند مربوط به اين زوج انيميشن كه براي سال‌ها در ذهن و خاطر فرهنگ عامه باقي مانده بود در سال ۱۹۹۳ با نام «تام و جري: فيلم سينمايي» ساخته شد. تيم استوري كارگرداني كه قرار است اين لايواكشن را بسازد بيشتر براي فيلم «سواري با هم» (۲۰۱۴) با بازي كوين هارت و آيس كيوب و دنباله آن در سال ۲۰۱۶ شناخته مي‌شود. او همچنين دو قسمت از فيلم‌هاي «چهار شگفت انگيز» را كارگرداني كرده است. كمدي اكشن «شافت» با بازي ساموئل ال جكسون نيز پروژه آينده تيم استوري است كه قرار است تابستان ۲۰۱۹ به نمايش دربيايد.

 

جدايي امير جديدي از فيلم «تختي»

فيلمبرداري مرحله نخست فيلم «غلامرضا تختي» در حالي به پايان رسيد كه امير جديدي (بازيگر نقش تختي) با اين پروژه قطع همكاري كرد. به گزارش اعتماد به نقل از روابط عمومي فيلم «غلامرضا تختي»، فيلمبرداري مرحله نخست اين فيلم با كارگرداني بهرام توكلي و تهيه‌كنندگي سعيد ملكان كه به دوران كودكي غلامرضا تختي مربوط است، پس از ۲۰ روز در احمدآباد مستوفي به پايان رسيد. همچنين مراحل تمرين كشتي و آمادگي جسماني امير جديدي بازيگر نقش غلامرضا تختي به مدت شش ماه به طور مستمر ادامه داشت، اما به دليل طولاني شدن آماده‌سازي دكورهاي فاز ٢و ٣ كه به نوجواني و جواني غلامرضا تختي مربوط است، تغيير در زمان‌بندي پروژه و از طرفي به علت حساسيت بسيار زياد گريم بزرگسالي جهان‌پهلوان تختي كه به مواد اوليه تهيه‌شده از خارج از كشور نياز داشت، تست گريم به روزهاي اخير موكول شد. بعد از تست گريم، گروه توليد و امير جديدي به اين نتيجه رسيدند كه امكان فيلمبرداري مبارزات كشتي جهان‌پهلوان تختي با اين گريم سنگين امكان‌پذير نيست. همين‌طور امكان حذف اين صحنه‌ها از فيلمنامه به هيچ‌وجه ميسر نيست و در نتيجه با طولاني شدن زمان پيش‌توليد و داشتن تعهد از جانب جديدي به پروژه‌هاي ديگر، با توافق كامل، همكاري او با پروژه «غلامرضا تختي» قطع شد. گروه توليد با جايگزين كردن بازيگر ديگري كار خود را از روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۴ مهرماه) دوباره آغاز كرده است و به زودي فهرست كامل عوامل فيلم منتشر خواهد شد.

 

ميرباقري فيلم «حضرت خديجه (س) » را مي‌سازد

داوود ميرباقري فيلم سينمايي «حضرت خديجه(س)» را با سازمان هنري رسانه‌اي اوج جلوي دوربين مي‌برد. به گزارش ايسنا، داوود ميرباقري كه براساس اخبار منتشر شده قصد ساخت سريال «سلمان فارسي» را هم براي تلويزيون دارد، قرار است فيلم سينمايي «حضرت خديجه(س)» را بسازد. طبق پيگيري‌هاي انجام ‌شده كه به نظر مي‌رسد قطعي هم باشد چنانچه ميرباقري سريال «سلمان فارسي» را تا پايان امسال كليد نزند، كار ساخت اين فيلم سينمايي را در اواخر سال جاري آغاز خواهد كرد.

فيلم سينمايي «حضرت خديجه(س)» هم‌اكنون در مرحله پاياني و بازنويسي فيلمنامه است و پژوهش آن نيز توسط مجيد رضابالا انجام شده است. احتمالا محمد خزاعي تهيه‌كنندگي اين فيلم سينمايي را به عهده خواهد گرفت. خزاعي پيش‌تر با فيلم سينمايي «به وقت شام» به كارگرداني ابراهيم حاتمي‌كيا تجربه همكاري با سازمان اوج را داشته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون