• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4214 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر

تريلر جاسوسي جمال خاشقجي چرا براي امريكايي‌ها جذاب است؟

آنها نگران جدايي از متحد خود هستند

در زمانه‌اي كه بسياري رهبري امريكايي را در دنيا زير سوال مي‌برند، رفتارهاي ساده‌لوحانه و بدبينانه‌ ترامپ در واكنش به قتل بي‌رحمانه خاشقجي دليلي براي خوشحالي به مخالفان امريكا مي‌دهد

سوزان بي‌گلسر

ترجمه: بهار سرلك

 

 

 

عصر دوشنبه ايميلي دريافت كردم كه كوتاه و بجا بود: «خواهشمند است مطلع باشيد مراسم خوشامدگويي براي روز ملي پادشاهي عربستان سعودي در روز پنجشنبه، 18 اكتبر از ساعت 6 تا 8 بعدازظهر، ملغي شده است.» اين نامه را فاطمه باعشن، سخنگوي سفارت عربستان سعودي امضا كرده بود. هيچ توضيحي براي لغو اين مراسم نداده بود و البته كه نيازي هم نبود؛ در ميان هياهويي كه سر ناپديد شدن و قتل مخوف و مشهود روزنامه‌نگار سعودي، جمال خاشقجي، درگرفته است وقت آن نبود كه سعودي‌ها براي خودشان مهماني راه بيندازند.

از زماني كه جمال خاشقجي- ستون‌نويس روزنامه واشنگتن‌‌پست كه در تبعيد خودخواسته‌اش در ويرجينيا به سر مي‌برد- دوم اكتبر قدم در كنسولگري استانبول گذاشت و هرگز بازنگشت هيچ تغيير بنياديني شكل نگرفته است. اما ماجرا از افشاگري‌هاي چند مقام دولتي تركيه آب مي‌خورد و پرده از جزييات هولناكي برمي‌دارد. دستگيري، قتل و مُثله كردن خاشقجي توسط يك تيم 15 نفره سعودي به بحراني بين‌المللي بدل شده است كه با انكارهاي باورنكردني سعودي و ترامپ تشديد مي‌شود.

تا روز سه‌شنبه كه سومين هفته ناپديد شدن خاشقجي را رقم مي‌زد، ترامپ به هيچ‌وجه حقيقت آشكار مرگ محتمل خاشقجي را تاييد نكرد و رفتارش بيشتر شبيه به وكيل سعودي‌ها در دادگاه جهاني بود تا مدافع آزرده حقوق بشر و آزادي بيان و البته كه از رييس‌جمهوري امريكا انتظار مي‌رود در اين موقعيت چنين موضعي بگيرد. اعلاميه درگذشت خاشقجي را اواخر جمعه شب با تاخير بسيار زياد، سعود‌ي‌ها منتشر كردند و در آن مدعي شده بودند اين روزنامه‌نگار در پي مشاجره‌اي كه با ماموران سعودي داشته مرده است. اما اين اعلاميه نقطه پايان اين مناقشه‌ها نبود. اطلاعيه سريع ترامپ كه عذرخواهي سعودي را معتبر مي‌خواند هم كاري از پيش نبرد. در عوض، با توجه به ترامپ كه دوستدار صميمي شاهزاده جوان ظالم عربستان سعودي، محمد بن سلمان، است اين بيانيه‌ها بر قتل بيش از يك نفر دلالت دارند.

از علاقه‌مندي واشنگتن به اين ماجرا غافلگير نشده‌ام. در زمانه‌اي كه بسياري رهبري امريكايي را در دنيا زير سوال مي‌برند، رفتارهاي ساده‌لوحانه و بدبينانه‌ ترامپ در واكنش به قتل بي‌رحمانه منتقدي كه در امريكا به دنبال پناه بوده دليلي براي خوشحالي به مخالفان
امريكا مي‌دهد.

حتي بسياري از جمهوريخواهان كنگره از ترامپ خشمگين هستند و از او مي‌خواهند دربرابر اين فعاليت‌هاي عربستان سعودي اقدامي جدي صورت دهد. كريس مورفي، سناتور دموكراتيك اهل كانكتي‌كات، مي‌گويد اين خشم به دليل اينكه شبيه به «تريلر جاسوسي است و نمي‌توان از پيگيري ماجرا دست كشيد» طنين‌انداز شده است.

در عصري كه توييت‌ها و اظهارنظرهاي هميشگي‌ ترامپ چرخه‌هاي خبري‌اي را مي‌سازد كه در مدت زمان كوتاهي محو مي‌شوند، ممكن است موضوع خاشقجي به طرح‌ بلندمدت واشنگتن براي فصل انتخابات ميان‌دوره‌اي‌اش تبديل شود. افشاسازي نشريه تايم از اينكه فرار مالياتي ترامپ كه يك دهه‌اي بوده، مورد بررسي قرار گرفت و فراموش شد. توافق پيش از محاكمه كه توسط رييس سابق كمپين ترامپ، پاول مانافورت، صورت گرفت، خيلي زود از صدر خبرها كنار
گذاشته شد.

خشم ملي بر سر اتهامات آزار و اذيت جنسي نامزد ديوان عالي، برت كاوانا در گرفته بود فقط سه هفته طول كشيد. حالا روزها را مي‌شماريم و سرانجام سروصداها و ناشي‌گري‌هاي دفتر رياست‌جمهوري ترامپ در اين جست‌وجو‌ها كه تا به حال ناموفق بوده، مشخص نيست؛ آنها مي‌خواهند طوري اين حماسه را به پايان ببرند تا ميان آنها و متفقي كه نقش اصلي را در استراتژي‌هاي خاورميانه بازي مي‌كند، جدايي نيفتد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون