• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4214 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر

اخبار

وزير خزانه‌داري امريكا:

به رياض مي‌روم

وزير خزانه‌داري امريكا روز يكشنبه اعلام كرد: تا زماني كه تحقيقات درباره پرونده قتل خبرنگار سعودي كامل نشود، صحبت كردن درباره تحريم‌هاي محتمل واشنگتن عليه سعودي‌ها زود است. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، استيون منوچين، وزير خزانه‌داري امريكا اظهار كرد: تا اينجاي كار اطلاعات درباره تحقيقات حاكي از يك گام نخست خوب اما غيركافي است. وي در گفت‌وگو با خبرنگاران در قدس خاطرنشان كرد: زود است كه بخواهيم درباره تحريم صحبت كنيم. زود است كه بخواهيم به‌طور واقعي به موضوعات بپردازيم، زيرا بايد تحقيقات مسير خود را طي كند و به انتها برسد.

منوچين تصريح كرد كه در كنفرانس سرمايه‌گذاري موسوم به «داووس صحرا» در عربستان كه روز سه‌شنبه برگزار مي‌شود، شركت نخواهد كرد. با اين حال وزير خزانه‌داري امريكا گفت كه به منظور گفت‌وگو با همتاي سعودي خود در راستاي بررسي تلاش‌هاي مشترك جهت مقابله با منابع مالي گروه‌هاي تروريستي مطابق با برنامه‌ريزي قبلي به رياض خواهد رفت.

به گفته اين مقام امريكايي برنامه‌هاي واشنگتن براي اعمال تحريم عليه ايران در ماه نوامبر از جمله محورهاي اين سفر خواهد بود. منوچين بيان كرد: فكر نمي‌كنم، مناسب باشد كه به اين كنفرانس بروم و سخنراني كنم، اما ما همچنان مسائل مهمي با سعودي‌ها داريم و از همين جهت است كه من به رياض مي‌روم. او اضافه كرد: اين سفر از ضرورت قابل توجهي برخوردار است، زيرا واشنگتن خود را براي اعمال مجدد تحريم‌ها عليه ايران آماده مي‌كند. وزير خزانه‌داري امريكا گفت: دليلي وجود ندارد كه بخواهيم اعتقاد داشته باشيم، عربستان تعهدات خود را در خصوص جبران كمبود منابع در بازار عرضه جهاني نفت عمل نمي‌كند. وي گفت: دليلي نمي‌بينم كه براساس آن، سعودي‌ها به تعهدات خود عمل نكنند.

 

اولتيماتوم 72 ساعته به مي

جمعي از نمايندگان پارلمان انگليس روز گذشته به ترزا‌مي‌ نخست‌وزير انگليس هشداري ۷۲ ساعته براي حفظ سمتش داده‌ و از او خواسته‌اند براي ارايه توضيحات درباره طرح برگزيت در كميته اصلي حزب حاضر شود. به گزارش فارس و به نقل از روزنامه «ساندي ميل»، جمعي از نمايندگان حزب محافظه‌كار در پارلمان انگليس ضمن حمله از جهات مختلف به طرح برگزيت (خروج بريتانيا از اتحاديه اروپا) نخست‌وزير گفتند از شيوه پيشبرد مذاكرات برگزيت خسته شده‌اند.

روزنامه ساندي‌تايمز نيز گزارش داده است، احتمال جايگزيني ترزا مي وجود دارد. بر اساس اين گزارش معلوم شده است ۴۶ نامه راي عدم اعتماد به ترزا مي ‌به كميته قدرتمند حزب محافظه‌كار به نام «كميته ۱۹۲۲» داده شده است. اين كميته حزب محافظه‌كار، رقابت حزب براي رهبري آن را تحت كنترل دارد. تنها دو نامه ديگر براي حداقل ۴۸ درخواست راي عدم‌اعتماد به رهبر حزب لازم است و از مي‌ خواسته شده روز چهارشنبه در جلسه اين كميته حاضر شود.

يكي از وزراي كابينه دولت انگليس به ساندي تايمز گفته است، ترزا مي‌ با عدم پذيرش اتخاذ رويكرد متفاوت در مساله برگزيت، دولت خود را به خطر انداخته است. همچنين ساندي نوشته است، برخي منابع مدعي شدند بيش از صد نماينده حزب محافظه‌كار در پارلمان انگليس شامل برخي اعضاي كابينه، حامي ترزا مي‌ نيستند. ديويد ديويس وزير سابق برگزيت انگليس كه در اعتراض به طرح ترزا مي ‌براي خروج از اتحاديه اروپا از سمتش كناره‌گيري كرده بود، در يادداشتي براي ساندي ميل نوشت: نخست‌وزير موافقان و مخالفان برگزيت را عصباني كرده است. وي برگزيت را يك فرصت طلايي براي انگليس ناميد اما افزود: دولت ترزامي ‌با آن به صورت يك مشكل برخورد مي‌كند.

 

اردن ديگر مناطق «الباقوره» و «الغمر» را به اسراييل اجاره نمي‌دهد

پادشاه اردن اعلام كرد كه اين كشور ديگر مناطق «الباقوره» و «الغمر» را به اسراييل اجاره نمي‌دهد.

به گزارش ايسنا و به نقل از شبكه اسكاي‌نيوز، عبدالله دوم، پادشاه اردن اعلام كرد كه امان روز يكشنبه به اسراييل خبر داده كه ديگر پيوست‌هاي مربوط به اجاره مناطق الباقوره و الغمر در توافقنامه صلح را اجرا نمي‌كند.

وي تاكيد كرد: اين مناطق جزو خاك اردن هستند و اردني باقي خواهند ماند. ما بر تمامي خاك خود حاكميت خواهيم داشت.

امان روز جمعه شاهد راهپيمايي مردم براي بازپس‌گيري مناطق الباقوره و الغمر بود. الباقوره از توابع استان اربد و الغمر از توابع استان العقبه در نوار مرزي با اسراييل است.

اخيرا نمايندگان از دولت خواستند ديگر مناطق الباقوره و الغمر را به اسراييل اجاره ندهد. به موجب توافق صلح دو طرف اراضي مذكور به مدت ۲۵ سال به اسراييل اجاره داده شده و اين قرارداد ۲۶ اكتبر سال ۲۰۱۹ به پايان مي‌رسد. به موجب پيوست‌هاي توافق صلح، بايد يك سال قبل از پايان مهلت اجاره اراضي، تصميم مخالفت با تمديد اجاره اطلاع داده شود.

اسراييل هنوز واكنشي نشان نداده است، اما اين تصميم منعكس‌كننده بحران عميق بين اسراييل و اردن است خصوصا در سايه بحران اقتصادي شديدي كه اردن با آن مواجه است.

اين تصميم در حالي گرفته شده كه چند روز پيش اردن گذرگاه نصيب در مرزهاي مشترك با سوريه را بازگشايي كرد. همچنين سلسله رايزني‌هايي در سطح عالي‌رتبه اخيرا بين اردن و قطر صورت گرفته كه احتمالا به قطر اجازه بازگشت سفيرش به امان را مي‌دهد و اردن همچنين شاهد تحولاتي براي ايجاد فضاي باز با تركيه و مذاكره درباره ايجاد منطقه تجاري آزاد است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون