• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4214 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳۰ مهر

در مورد ال‌كلاسيكويي كه نه مسي دارد و نه رونالدو

10 سال بعد از حال آن روزها

علي كربلايي

 

 

از سال 2008 تا امروز در تمام ال‌كلاسيكوهاي رسمي از بين رونالدو و مسي حداقل يكي از اين دو بازيكن حضور داشتند و جلوه‌اي خاص به اين بازي ويژه داده بودند. براي بازي يكشنبه هفته آينده دو تيم اما نه رونالدو در پيراهن رئال حضور دارد و نه مسي در ميدان حاضر مي‌شود. رونالدو كه از رئال مادريد جدا شده و مسي هم به خاطر مصدوميت سخت آرنج حداقل سه هفته‌اي دور از ميادين است. يكشنبه شب هفته آينده و پس از يك دهه، رونالدو و مسي در اين بازي حضور ندارند. اين ال‌كلاسيكو چطور خواهد بود؟ تاثير رونالدو و مسي در جذابيت اين بازي تا چه اندازه بود؟

از سوال دوم بخواهيم شروع كنيم مي‌توان گفت كه تاثير اين دو اصلا قابل اندازه‌گيري نيست. تقابل بازيكن اول و دوم دنيا در يك ديدار سنتي كه از ابتدا پر از نفرت و كينه بوده اتفاقي است كه شايد ديگر تكرار نشود. لئو مسي و كريستيانو رونالدو خيلي كم اين بازي را از دست مي‌دادند و كمتر پيش آمده بود تا حداقل يكي از آنها را در ميدان نبينيم. اما كوچ رونالدو از مادريد به تورين وضعيت بازي را از همان ابتداي فصل تغيير داد و مي‌دانستيم اين فصل رونالدو را در اين بازي نداريم. اما مصدوميت نابهنگام مسي باعث شد تا او را هم براي اين بازي حساس از دست بدهيم. مصدوميت از ناحيه آرنج باعث شده مسي بازي مقابل اينتر را در ليگ قهرمانان از دست بدهد. بارسلونا بدون مسي در تمام اين سال‌ها تيم خوبي نبوده و هرگاه او دچار مشكل بشود يا مساله‌اي برايش پيش بيايد در زمين حاضر نباشد، آبي‌اناري‌ها دچار مشكل مي‌شوند. در دوران والورده اين وابستگي به مسي بيشتر هم شده است. رونالدو اما چند سالي بود كه از روزهاي نبودنش در مادريد صحبت مي‌شد و گمان مي‌رفت كه بازيكناني مثل گرت بيل و ماركو آسنسيو توان پر كردن جاي او را داشته باشند. در اين فصل ثابت شده كه هيچ يك توان يك «رونالدوي جديد» بودن در رئال را ندارند و نمي‌توانند به اندازه او اثرگذار باشند. ال‌كلاسيكو تا ابد ال‌كلاسيكو باقي خواهد ماند. همان‌طور كه دلامادونينا تا ابد حساسيت و هيجانش را خواهد داشت. همان‌طور كه دركلاسيكر آلمان هميشه جذاب است. اما بدون رونالدو و مسي، اين بازي يك چيزي كم خواهد داشت. موهبتي كه هواداران دو تيم براي يك دهه از آن برخوردار بودند و بهترين بازيكنان جهان را در يك مسابقه در حال مبارزه مي‌ديدند ديگر در كار نيست.

اما اين ال‌كلاسيكو بدون حضور مسي و رونالدو چطور خواهد بود؟ اوضاع هر دو تيم در حال حاضر خوب نيست. بارسا به صدر جدول لاليگا برگشته، اما مي‌دانيم كه در 5 بازي آخرش در ليگ تنها يك برد به دست آورده است. اين وضعيت زيبنده بارسا نيست. البته وضعيت بارسا به بدي وضعيت رئال مادريد نيست. كهكشاني‌ها با هدايت لوپتگي چندان تيم مقتدري نيستند و تيم‌هايي مثل آلاوس و لوانته هم به راحتي مقابل اين تيم پيروز از زمين خارج مي‌شوند. رئال در يك وضعيت عجيب قرار گرفته و اين ال‌كلاسيكو كه اولين ال‌كلاسيكوي فصل است؛ براي لوپتگي تبديل به بازي مرگ و زندگي شده است. والورده هم اگر اين فصل نتواند موفقيت‌هاي چشمگيري كسب كند بايد با نيمكت بارسا خداحافظي كند. شكست مقابل رئال والورده را هم وارد يك بحراني مي‌كند كه تازه از آن خارج شده است. همان‌طور كه اين اتفاق مي‌تواند كار لوپتگي را در مادريد تمام كند. ال‌كلاسيكو هفته آينده، يك ال‌كلاسيكو غم‌انگيز براي تمام عاشقان رونالدو و مسي است. آنهايي كه تمام وقت‌شان را صرف كري‌خواني بين يكديگر مي‌كردند، حالا بايد منتظر بمانند تا شايد بارسا و يوونتوس در ليگ قهرمانان با هم برخورد كنند. شماره 7 افسانه‌اي رئال به جوانكي به اسم ماريانو دياز مخيا دومنيكني رسيده است و شايد براي اولين‌بار است كه در قرن جديد شماره 7 رئال آماده بازي كردن است و مربي او را روي نيمكت مي‌نشاند. شماره‌اي كه از خوانتوي بزرگ و رائول افسانه‌اي و رونالدو ركورد شكن به بازيكني رسيده كه هنوز خودش را اثبات نكرده است. 10 سال بعد از آن روزهاي خوب كه آغاز‌گر عصر رونالدو و مسي بود، هيج‌كدام در ميدان حضور ندارند. عصر جديدي آغاز شده و شايد هم در عصر گذار باشيم.


ال‌كلاسيكو هفته آينده، يك ال‌كلاسيكو غم‌انگيز براي تمام عاشقان رونالدو و مسي است. آنهايي كه تمام وقت‌شان را صرف كري‌خواني بين يكديگر مي‌كردند، حالا بايد منتظر بمانند تا شايد بارسا و يوونتوس در ليگ قهرمانان با هم برخورد كنند. شماره 7 افسانه‌اي رئال به جوانكي به اسم ماريانو دياز مخيا دومنيكني رسيده است و شايد براي اولين‌بار است كه در قرن جديد شماره 7 رئال آماده بازي كردن است و مربي او را روي نيمكت مي‌نشاند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون