• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4227 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان

قانون اساسي ريل قطار انقلاب است

عبدالله ناصري

آقاي رفيق‌دوست در سخناني بحث قطار انقلاب و سوار و پياده شدن افراد در طول اين 40 سال به اين قطار را مطرح كرده‌اند. بحث سوار و پياده شدن از قطار انقلاب از آن بحث‌هايي است كه قبلا هم اصولگرايان راديكال مثل آقاي رفيق‌دوست مطرح مي‌كردند.

اين قطار جبرا بايد روي ريل قانون اساسي حركت كند و طبيعتا بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه اگر قطار روي ريل حركت نكند و از ريل خارج شود، خود به خود بخشي از سواران خود را به نابودي مي‌كشاند. الزاما اين نيست كه در طول اين سال‌ها همه اختياري و در ايستگاه‌هاي متناوب از ايستگاه‌ها پياده شده باشند. خيلي‌ها در اين 40-30 سال به علت خروج قطار از روي ريل، كه قانون اساسي بوده از اين قطار پياده شده‌اند. آقاي رفيق‌دوست با استفاده از استعاره‌ها يا كنايه‌هاي متعدد مي‌خواهند فرار به جلو كنند.

حتما كساني كه امروز مدنظر آقاي رفيق‌دوست هستند، آنهايي هستند كه نسبت به عدم اجراي قانون اساسي بحث و انتقاد جدي دارند. همه آدم‌ها از امام تا عادي‌ترين شهروند اين مملكت با ميثاق‌نامه 12 فروردين 58 سوار قطار شده‌اند و ريل آن هم قانون اساسي است. طبيعتا امروز همه دعواها بين دو يا چند جريان سياسي، دعوا بر سر قانوني است. آنهايي كه به موجوديت و سلامت قطار و مسافرانش فكر مي‌كنند، نگران حركت قطار بر سر ريل هستند. اگر امروز اين دغدغه براي برخي وجود دارد كه يك عده‌اي بايد از اين قطار پياده و بعضي سوار قطار شوند، بايد بدانند كه بعد از 40 سال ديگر دوره اين حرف‌ها گذشته و معلوم شده كه چه كساني مي‌توانند در ريل قانون اساسي حركت كنند و همه خواسته‌ها و مطالبات هول اين ريل كه همان قانون اساسي است، مي‌گذرد. دعواي امروز تمام جريانات سياسي به خصوص جريان اصلاح‌طلب كه مشخصا مورد بحث و اشاره آقاي رفيق‌دوست است، بر سر قانون اساسي است و دعواي برحقي هم هست چرا كه اصلاح‌طلبان جمهوري اسلامي را به اعتبار قانون اساسي به رسميت مي‌شناسند.

اگر يك روزي قرار باشد تغييري اتفاق بيفتد، همان طور كه مردم در 12 فروردين ميثاق‌نامه را قبول كرده و اين مسير ريل‌گذاري شده را انتخاب كردند، همان مردم اگر صلاح بدانند دوباره اين مسير ريل‌گذاري را متناسب با شرايط امروز جامعه در جامعه جهاني جاي‌گذاري كرده و شكل مي‌دهند.

فعال سياسي اصلاح‌طلب

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون