• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4227 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان

سازوكار حمايت «فارابي» از فيلم‌ها تشريح شد

معاونت فرهنگي - پژوهشي بنياد سينمايي فارابي، ساز و كار حمايت‌هاي اين بنياد از فيلم‌هاي سينمايي را تشريح كرد.

به گزارش ايسنا به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، با توجه به اهميت آشنايي سينماگران حرفه‌اي با ساز و كار حمايت‌هاي بنياد سينمايي فارابي، معاونت فرهنگي اين بنياد، توضيحاتي را درباره روال و فرآيند بررسي تقاضاهاي حمايتي سينماگران ارايه كرد.

۱. مطابق «مفاد بنيادنامه»؛ بنياد سينمايي فارابي يكي از بازوهاي اجرايي سياست‌ها و سمت‌گيري‌هاي فرهنگي و هنري و امور سينمايي كشور است و در فرهنگ نوين سينماي ايران كه در شأن جمهوري اسلامي است، عملا نقش بازوي هماهنگ كننده فرهنگي اين هنر صنعت را ايفا مي‌كند. به اين ترتيب بنياد با كمك‌هاي مادي، فكري و مشاوره‌اي براي توليد فيلم‌هاي درخور جمهوري اسلامي و با توليد مستقل يا مشاركت در توليد فيلم با شرايط حرفه‌اي تلاش مي‌كند كه در سطوح كمي و كيفي سينماي ايران، مدل‌سازي كند و به هدايت و حمايت از جريان‌هاي فيلمسازي همسو با اهداف فرهنگي جمهوري اسلامي بپردازد.

۲. بنياد سينمايي فارابي مانند هر موسسه فرهنگي و سينمايي، بر اساس راهبردهاي كلان، ماموريت‌ها و اولويت‌هاي تعيين شده، برنامه‌هاي سالانه خود را تدوين و اجرا مي‌كند. راهبرد فارابي در دوران جديد، تكيه و تمركز بر توليد و ارتقاي محتواي فرهنگي است. بنابراين «حمايت عام» از همه فيلم‌ها در دستور كار بنياد سينمايي فارابي قرار ندارد اما حمايت از فيلم‌هايي با اولويت‌هاي فرهنگي، از برنامه‌هاي اصلي بنياد به شمار مي‌رود. اين اولويت‌ها براساس برنامه جامع سازمان سينمايي و ساز و كارهاي قانوني سازمان سينمايي تبيين مي‌شود. موضوعات و مصاديق اولويت‌هاي فرهنگي در سينما شامل مواردي است كه عموما به منظور ارتقا و توسعه برخي گونه‌ها مانند كودك و نوجوان، معناگرا، انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، مقاومت و سينماي اجتماعي انجام مي‌شود و حمايت فارابي بر اين گونه‌ها، همچنين تقويت «توليد مشترك» و «فناوري‌هاي نوين صنعت تصوير» تمركز دارد.

۳. بنياد سينمايي فارابي مرجع رد يا تاييد فيلمنامه و مميزي فيلمنامه‌هاي سينمايي نيست؛ مرجع رسمي رسيدگي و صدور مجوز ساخت فيلمنامه‌هاي سينمايي، معاونت ارزشيابي و نظارت بر آثار سينمايي سازمان سينمايي است بنابراين بنياد فارابي فيلمنامه متقاضيان را حمايت و پس از اخذ و ارايه پروانه ساخت، از حيث ظرفيت‌هاي فرهنگي و سينمايي در شوراهاي مشورتي تخصصي بررسي مي‌كند. هدف شوراهاي مشورتي بنياد ارتقاي متن و فيلمنامه در مقياس سينماي حرفه‌اي و داستان‌گو است.

۴. شوراهاي تخصصي بنياد فارابي، از طريق ارايه تحليل و پيشنهاد، نقش مشورتي ايفا مي‌كنند و براي ارتقاي متن به فيلمسازان متقاضي دريافت حمايت كمك مي‌كنند. اعضاي شوراها متغير هستند و فيلمسازان حرفه‌اي، فيلمنامه‌نويسان و نويسندگان سينمايي در اين شوراها حضور دارند. همچنين به ضرورت‌هاي موضوعي، گاه اعضايي براي بررسي فيلمنامه‌هايي معين براي يك يا دو جلسه دعوت مي‌شوند.

۵. تصميم‌گيري در مورد حمايت و ميزان و نحوه حمايت‌ها، به عهده كميسيون فرهنگي و هنري (شوراي توليد) بنياد است. سينماگراني كه متقاضي برخورداري از حمايت‌هاي بنياد سينمايي فارابي در توليد فيلمنامه مورد نظر خود هستند، پس از اخذ پروانه‌هاي ساخت، فيلمنامه‌هاي خود را براي بررسي به بنياد ارايه مي‌كنند و سپس با توجه به اين مهم كه فيلمنامه ارايه شده تا چه حد در راستاي سياست‌هاي كلان سازمان سينمايي و برنامه‌هاي بنياد فارابي است، حمايت از اثر ارايه شده به تشخيص كميسيون فرهنگي و هنري (شوراي توليد) مورد تصويب قرار مي‌گيرد.

۶. هر فيلمسازي كه از معاونت ارزشيابي براي اثر سينمايي خود، پروانه ساخت اخذ كند، نبايد اين انتظار را داشته باشد كه مورد حمايت بنياد سينمايي فارابي قرار گيرد. بسياري از سينماگراني كه پروانه ساخت دريافت مي‌كنند بدون نياز به حمايت‌هاي فارابي، فيلم خود را از طريق منابع مالي مختلف به توليد مي‌رسانند و كساني كه متقاضي دريافت حمايت از اين نهاد سينمايي هستند فيلمنامه‌شان مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

۷. كساني كه فيلمنامه خود را براي جلب حمايت به بنياد سينمايي فارابي مي‌دهند مجبور به اعمال پيشنهادات تخصصي كارشناسان نيستند و كسي نمي‌تواند كارگردان و يا تهيه‌كننده‌اي را مجبور كند در فيلمنامه‌اش بازنگري كند. متقاضيان مختارند در صورت تمايل براي جذب حمايت‌ها پيشنهادات شوراها را بپذيرند. بنياد سينمايي فارابي هم الزامي به پذيرش و حمايت هر فيلمنامه‌اي كه داراي مجوزي قانوني است ندارد. بديهي است فيلمنامه‌هايي مورد حمايت قرار مي‌گيرند كه در راستاي منافع و مصالح ملي و اولويت‌هاي فرهنگي بنياد فارابي باشند و اگر فيلمنامه‌اي در اين راستا نباشد در محدوده بررسي‌ها قرار نخواهد گرفت.

۸. بنياد سينمايي فارابي بر اساس راهبردهاي كلان و برنامه‌هاي ساليانه خود، در شش ماهه اول هر سال، تعدادي فيلمنامه را براي حمايت بررسي و انتخاب مي‌كند. مرجع تصميم و تشخيص ميزان حمايت از يك فيلمنامه، كميسيون فرهنگي- هنري يا شوراي توليد بنياد سينمايي فارابي است. اعضاي كميسيون فرهنگي (شوراي توليد) بنياد از مديرعامل، قائم مقام، معاون فرهنگي (دبير شورا)، معاون بين‌الملل، كارشناس توليد، خزانه‌دار و مدير امور حقوقي بنياد (بدون حق راي) تشكيل شده و در نهايت فيلم‌ها براي حمايت از سوي اين كميسيون انتخاب مي‌شوند.

۹. از آنجا كه سنگ بناي كيفيت، موفقيت و جذابيت هر فيلم، فيلمنامه آن است، بنياد به كليه فيلمنامه‌هايي كه پروانه ساخت اخذ كرده و در شمول اهداف و اولويت‌هاي فرهنگي بنياد و آماده توليد باشند، خدمات مشاوره‌اي تخصصي براي پرورش و ارتقاي فيلمنامه اختصاص خواهد داد. هزينه اين مشاوره‌ها از سوي بنياد سينمايي فارابي پرداخت مي‌شود و بنياد با پرداخت حق‌الزحمه مشاوره، پژوهش و بازنويسي به ارتقاي فيلمنامه و نهايتا ارتقاي فيلم و موفقيت آن كمك خواهد كرد. مشاوره به فيلمسازان با توافق كارگردان و تهيه‌كننده انجام مي‌شود و يكي از ماموريت‌هاي جديد فارابي، كمك به ارتقاي كيفي فيلمنامه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون