• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4227 -
  • ۱۳۹۷ شنبه ۱۹ آبان

تلاش براي جلب حمايت خيران مدرسه‌ساز خارج از كشور

از كانادا تا گزمنزل سيستان و بلوچستان

گروه اجتماعي| هر چند ماه يك‌بار آمار مدارس فرسوده كشور منتشر مي‌شود و در هر بار انتشار اين خبر تفاوت چنداني در آمار و اعداد به وجود نمي‌آيد. آموزش و پرورش براي كاستن از اين آمار بايد چشم به دستان خيران مدرسه‌ساز داشته باشد. خيراني كه حالا با شرايط جديد اقتصادي دستان‌شان براي كمك‌هاي بيشتر بسته مي‌شود. اما انجمن حمايت از توسعه فضاهاي آموزشي و فرهنگي حامي، يكي از موسساتي كه بخشي از كمبودهاي آموزش و پرورش در حوزه مدرسه‌سازي را جبران مي‌كند، حالا مدتي است كه دارد با ياري گرفتن از ايرانيان مقيم خارج از كشور از سد اين مشكل مي‌گذرد.

محمد فتوت، مقيم كانادا سه سال است كه با انجمن حامي آشنايي پيدا كرده است و بعد از سفري كه همراه آنها به سيستان و بلوچستان داشت، انگيزه ساخت مدرسه برايش ايجاد شد. سال گذشته با كمك او و مشاركت سازمان نوسازي مدارس، روستاي كوفيزا از توابع راسك و سرباز صاحب يك دبستان نوساز چهار كلاسه شد. وي امسال در مدتي كه در ايران بود، توانست افتتاح دبيرستان دخترانه مهر در روستاي گزمنزل در منطقه دشتيارى استان سيستان و بلوچستان را هم جشن بگيرد. محمد فتوت در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «در راه افتتاح مدرسه قبلي (دبستان روستاي كوفيزا) از چند روستا گذشتيم كه يكي‌شان همين روستاي گزمنزل بود. دهيارش يك خانم ليسانسه بود و براي ما جالب بود كه يك زن در اين مقطع تا مقطع عالي تحصيلكرده و دهيار روستاست. دختران روستا هم با خانم‌هاي همراه تيم ما صحبت كرده بودند و از آنها خواسته بودند اگر امكانش هست دبيرستان براي‌شان ساخته شود تا بتوانند ادامه تحصيل دهند و در سن پايين ازدواج نكنند. براي همين تصميم گرفتيم كه مدرسه گزمنزل را كلنگ بزنيم و من هم هزينه را تقبل كردم.»

حالا او تنها نيست، با راه‌اندازي موسسه غيرانتفاعي حامي كانادا جمعي از ايرانيان مقيم اين كشور به جمعيت خيران مدرسه‌ساز پيوسته‌اند: ‌« يك سال و دو ماه است كه انجمن حامي كانادا به ثبت رسيده و در همين مدت دبيرستان 6 كلاسه مهر گزمنزل را تماما با بودجه خودمان ساختيم. قصد از تاسيس اين موسسه غيرانتفاعي كه زيرنظر وزارت دارايي كانادا فعاليت مي‌كند، ايجاد يك بازوي مالي خارج از كشور براي انجمن حامي ايران بود. حالا ما 14 نفر هيات امنا و 5 نفر هيات‌مديره داريم و عده زيادي در كانادا از اين فعاليت‌ها حمايت مي‌كنند. مدارسي را كه به ما معرفي مي‌كنند در هيات‌مديره و هيات امنا بررسي مي‌كنيم. مطمئنا آنچه از انجمن حامي ايران معرفي مي‌شود، برآيند شناخت كامل آنها از منطقه و بررسي‌هاي گسترده آنهاست و با تمام اطلاعات به ما مراجعه مي‌كنند و ما هم تعهد تامين بودجه را داريم.»

او اميدوار است كه با آشنايي بيشتر ايرانيان مقيم كانادا با اين فعاليت‌ها قدرت مالي و توان مدرسه‌سازي اين موسسه هم بيشتر شود. محمد فتوت، تحصيلكرده مهندسي مكانيك از امريكا حالا 30 سال است كه در كانادا سكونت دارد و صاحب كسب‌وكار خودش در حوزه صنايع غذايي است. حالا و با وجود فشارهاي اقتصادي كه ممكن است، توان خيران داخل كشور را براي حمايت آموزشي در مناطق كمتر برخوردار كاهش دهد به نظر او هم بايد روي توان ايرانيان خارج از كشور بيشتر از قبل حساب كرد: ‌«در اولين جلسه‌اي كه سه هفته گذشته با انجمن حامي ايران گذاشتيم، توصيه‌ام اين بود كه حتما دنبال بازوي مالي ديگري هم خارج از كشور باشيد و ايرانيان كشورهاي مختلف را تشويق كنيد تا حامي‌هاي ديگري هم در كشورهاي ديگر ايجاد شود تا بتوانيم از اين معضلات فعلي رد شويم و به دوران شكوفايي برسيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون