• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4241 -
  • ۱۳۹۷ سه شنبه ۶ آذر

نتايج عجيب باستان‌شناسي زباله‌هاي تهران:

پولدارها زباله‌هاي كثيف‌تري توليد مي‌كنند

با اتمام پروژه «مطالعات باستان‌شناسي پسماند» كه به سفارش مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران از اسفندماه ۹۶ تا تيرماه سال جاري در دو منطقه 7 و 17 پايتخت انجام شده، علاوه بر بررسي و تحليل بيش از ۸۰۰ نمونه زباله، نتايج اين پژوهش علمي نشان مي‌دهد كه طبقات بالاي اجتماعي نسبت به تفكيك زباله و بهداشت دفع پسماند بسيار بي‌نظم‌تر و بي‌تفاوت‌تر از مناطق فرودست‌ اجتماعي هستند و اين تفاوت در حدي است كه مديران شهري را بر آن داشته تا به فكر برنامه‌ريزي ويژه براي آموزش اين قشر باشند.

علاوه بر اين هرچه به سمت طبقات مرفه‌تر شهري مي‌رويم مصرف شامل اشيايي مي‌شود كه اوليه نيستند و لايه‌هاي ديگري از حوزه زيست را شامل مي‌شوند. براي مثال كيسه حاوي شش عطر فرانسوي در خيابان ميرداماد يا عروسك دويست و پنجاه ‌هزار توماني در خيابان خرمشهر، نشانه مصرف بي‌رويه اشيايي است كه لزوما ارزش زيستي ندارند.

از ديگر يافته‌هاي مطالعات پسماند در اين تحقيق چگونگي وعده‌هاي غذايي، زمان مصرف و اوقات فراغت در محلات مختلف تهران است. همچنين هرچه به شمال شهر برويم ميزان مصرف بالا مي‌رود كه اين مصرف فقط شامل حجم مصرف نمي‌شود، بلكه تنوع مواد مصرفي و مقدار دورريز چيزهاي قابل ‌مصرف هم افزايش مي‌يابد و از مشخص‌ترين اين نمونه‌ها غذاي دورريز است كه متاسفانه گاه به نيمي از كل پسماند
خانواده مي‌رسد.

طبق بررسي‌ها در منطقه ۱۷ هرچه درآمد بيشتر مي‌شود ميزان پسماند شامل پسماند خشك و‌ تر هم بيشتر مي‌شود. خانواده‌هاي فقيرتر كمتر از يك كيلو و خانواده‌هاي متوسط‌تر بالاي يك كيلو پسماند‌‌تر در روز توليد
مي‌كنند. هر چه خانواده فقيرتر باشد تمايل بيشتري به فروش پسماند خشك دارد؛ از اين ‌رو در ميان پسماند خانواده‌هاي فقير زباله خشك شناسايي نشده است. اين زباله‌هاي خشك در مناطق عبدل‌آباد دوباره به فروش مي‌رسد و عملا چرخه معيوبي را به وجود مي‌آورد. مطابق اين پژوهش، تفكيك در ميان خانواده‌هاي مرفه تقريبا معنايي ندارد و تمام پسماند در هم و در يك كيسه بيرون ‌گذاشته مي‌شود. به نظر مي‌رسد فروش زباله خشك در منطقه ۷ بي‌معناتر از منطقه ۱۷ است و عملا صورت نمي‌گيرد. هر چه طبقه اقتصادي ساكنين منطقه بالاتر مي‌رود ميزان به‌هم‌ريختگي ساعت بيرون‌گذاري زباله بيشتر است. بي‌توجهي به بهداشت سطل‌هاي مكانيزه و محل بيرون‌گذاري زباله هم در ساكنين با طبقه اقتصادي بالاتر بيشتر است.

در مناطق فرودست‌تر شايد به دلايل مذهبي و عرفي، پوشك‌ها و نوار بهداشتي معمولا جدا از پسماند مواد غذايي بسته‌بندي مي‌شود اما در مناطق فرادست‌تر اين تفكيك رعايت نمي‌شود از اين‌ رو بسته‌هاي حاوي پسماند به سرعت متعفن مي‌شود. به همين منظور يكي از پيشنهادهاي پژوهش اين بوده كه به مادران و زنان به صورت ويژه در زمينه بسته‌بندي پوشك‌ها و نوار بهداشتي آموزش لازم ارايه شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون