• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

حواشي استعفاي نمايندگان اصفهان در جلسه ديروز خانه ملت ادامه داشت

از استعفاي نمايندگان اصفهان تا نظارت بر سفرهاي خارجي

تقريبا دو هفته پيش بود كه مجمع نمايندگان اصفهان در اعتراض به مشكلات آب اين استان به صورت دسته‌جمعي استعفا دادند. موضوعي كه سر و صداي زيادي به پا كرد و كار به جايي رسيد كه علي لاريجاني با آنها تماس گرفت تا جلسه‌اي با نمايندگان مستعفي اصفهان داشته باشد. جلسه‌اي كه به گفته حاجي‌دليگاني نماينده شاهين‌شهر برگزار شد و آنها هم مشكلات‌شان را براي آب آشاميدني اصفهان مطرح كردند. هر چند بعد از چند جلسه غيبت، حضور تعدادي از نمايندگان اصفهان در جلسه علني روز چهارشنبه اين تصور را پيش آورد كه موضوع استعفا منتفي شده است اما ماجرا تمام نشده بود چراكه وقتي مسعود پزشكيان در جريان نشست علني 28 آذر اعلام كرد نمايندگان اصفهان استعفاي خود را پس گرفتند اين موضوع با واكنش اصفهاني‌ها رو‌به‌رو شد. درواقع پزشكيان در آن جلسه گفت: «در حال حاضر نمايندگان اصفهان استعفاي خود را پس گرفته‌اند اما اگر دولت خارج از چارچوب قانون تصميم بگيرد، كل مجلس و دولت را با تنش مواجه خواهد كرد.» كه اين صحبت با اعتراض محسن كوهكن نماينده لنجان مواجه شد. او گفت: آقاي مسعود پزشكيان اعلام كرد نمايندگان اصفهان استعفاي‌شان را پس گرفتند كه اين خلاف است چراكه ما 19 نفر استعفاي خود را پس نگرفته‌ايم و تنها به دليل اينكه دو نفر از هيات رييسه از ما درخواست كردند براي به حدنصاب رسيدن جلسه حضور پيدا كنيم، وارد صحن شديم و اين اقدام را براساس مسووليت شرعي كه داريم، انجام داديم تا مجلس تعطيل نشود و جلسه ادامه پيدا كند. بنده خدمت آقاي پزشكيان يادداشت دادم ضمن اينكه اگر قرار است، نسبت به مردم اصفهان حساس باشم نسبت به خوزستان و چهارمحال‌وبختياري نيز حساس هستم. ضمن اينكه يك ماه قبل عكسي را به آقاي ناصري‌نژاد نشان دادم كه از وضعيت اصفهان متاثر شدند. مسووليت ما كشوري است اما براساس آنچه آقاي پزشكيان گفت كه نمايندگان اصفهان امتياز مي‌خواهند بايد بگويم وقتي 19 نفر از نمايندگان استعفا مي‌دهند، يعني كارد به استخوان‌شان رسيده است و اين شتري است كه ممكن است در خانه شما هم بخوابد بنابراين بايد ببينيم كه چطور مي‌توان مشكل را حل كرد.»

درخواست بررسي استعفا و پاسخ مطهري

ديروز اولين روزي بود كه بعد از دو هفته نمايندگان اصفهان در جلسه علني مجلس شركت كردند البته آن‌طور كه فولادگر نماينده مردم اصفهان به تسنيم گفته بود اين تصميم به منظور پرهيز از شبهات شرعي بوده است. او گفته بود: استعفا تصميمي جمعي بوده كه تا برگزاري جلسه جمعي و رسيدن به تصميم جمعي در اين زمينه به قوت خود باقي است و اگر براساس آيين‌نامه مجلس، استعفاي نمايندگان به صورت فردي در صحن علني بررسي شود آنگاه افراد بايد شخصا در اين باره تصميم‌گيري كنند. آنچه مهم است پيگيري نتايج جلسات و مكاتبات است كه با حضور در مجلس بهتر قابل پيگيري است، ضمن اينكه تداوم غيبت نمايندگان شبهه شرعي و قانوني دارد، بنابراين از روز يكشنبه در جلسات مجلس و كميسيون‌ها شركت كرده و وظايف نمايندگي خود را انجام مي‌دهيم.» با وجود اين، حرف و حديث‌ها درباره استعفاي اصفهاني‌ها در جلسه روز گذشته مجلس ادامه پيدا كرد تا جايي كه نماينده مردم بوشهر از هيات رييسه خواست تا به استعفاي اين نمايندگان رسيدگي شود. عبدالحميد خدري در تذكر شفاهي خود درخصوص نقض آيين‌نامه داخلي مجلس توسط هيات رييسه گفت: نمايندگان استان اصفهان استعفاي خود را تقديم هيات رييسه كرده‌اند لذا انتظار مي‌رود كه آيين‌نامه در مورد آنها رعايت شود. بنده براي حل بحران آب در استان اصفهان راه‌حل دارم؛ ذوب‌آهني كه مطالعات آن براي استان بوشهر انجام شده بود ولي الان در اصفهان است؛ چرا صنايعي كه آب‌بر هستند در استاني است كه با مشكل بي‌آبي مواجه است. چرا استان‌هاي خوزستان، بندرعباس، بوشهر بايد جور اين مشكلات را بكشند.او گفت: از هيات رييسه انتظار مي‌رود كه استعفاي نمايندگان استان اصفهان را در دستور كار قرار دهند تا نمايندگان مجلس تصميمات لازم را در اين خصوص اتخاذ كنند.علي مطهري كه رياست جلسه را برعهده داشت در جواب اين تذكر گفت: نمايندگاني كه تقاضاي استعفا دارند، مي‌توانند اعلام كنند كه منتظر اقدام از جانب دولت هستند و در صورت عدم تحرك دولت مي‌توانند استعفاي خود را پيگيري كنند اما درخصوص مشكل آب استان اصفهان نياز به همكاري و تعامل 3 استان است و نيازي به مشاجره بين نمايندگان نيست.

دليل نماينده‌اي كه استعفا نداد

علي بختيار نماينده گلپايگان تنها عضو مجمع نمايندگان استان اصفهان است كه برخلاف 19 نماينده ديگر درخواستي براي استعفا از نمايندگي نداشت. او در جريان نشست علني روز گذشته مجلس پشت تريبون قرار گرفت تا نطق 7 دقيقه‌اي‌اش را ايراد كند؛ نطقي كه موضوعش بي‌ارتباط با ماجراي استعفاي دسته‌جمعي نمايندگان اصفهان نبود. او گفت: «در اين مدت پرسش‌هايي از سوي مردم و افكار عمومي مطرح شده است. اين سوالات، سوالات مهمي است، آيا نمايندگان طبق اصل ۸۴ قانون اساسي در تمامي مسائل كشور اظهارنظر مي‌كنند؟ آيا نمايندگان به وظايف قانوني خود درست عمل مي‌كنند؟ آيا مجلس پاسخگوي نيازهاي كشور و مردم است؟ آيا مجلس هم‌اكنون وارد بازار كارزار انتخابات شده و حركت نمايندگان تحت‌الشعاع است؟ آيا نمايندگان پيش از آنكه خود را در برابر خدا و مردم مسوول و پاسخگو بدانند نگران تاييد يا رد صلاحيت خود هستند؟» او با اشاره به استعفاي نمايندگان اصفهان گفت: «هر چند بنده در جريان استعفاي همكاران مجمع را همراهي نكردم اما به نظر و تصميم آنها احترام گذاشتم.» او دليل عدم همراهي خود را فارغ از مسائل حزبي و سياسي خواند و گفت: معتقدم مشكلات آب كشور مقطعي و منطقه‌اي نيست. بحران آب و محيط‌زيست جدي است و راه آن اصلاح ساختار است و بايد در چنين جرياناتي نگاه ملي و چندگانه داشته باشيم.

نظارت براي سفرهاي خارجي

هر چند ماجراي استعفاي نمايندگان اصفهان يكي از مهم‌ترين حواشي بود كه در جلسه روز گذشته مجلس پررنگ شد اما اين تنها بحثي نبود كه زير سقف هرمي بهارستان به آن پرداخته شد بلكه انتخاب دو عضو مجلس در هيات نظارت بر سفرهاي خارجي كاركنان دولت مساله‌اي بود كه خانه ملتي‌ها درباره آن تصميم گرفتند.

سالانه چندين‌بار چمدان دولتي‌ها و ساكنان بهارستان به منظور سفر به خارج از كشور بسته مي‌شود و هر بار كه تعداد سفرها افزايش پيدا مي‌كند سوالاتي مانند با كدام مجوز، كدام هدف و كدام هزينه نيز به دنبال آن مطرح مي‌شود. سال 83 بود كه سازوكاري براي نظارت بر سفرهاي خارجي تعريف شد كه براساس آن نظارت در اين حوزه به هياتي متشكل از دو نماينده مجلس، نمايندگان وزارت امور خارجه و اطلاعات، به نماينده رييس‌جمهور سپرده شد. حالا نزديك به 14 سال است كه اين روال طي مي‌شود و ديروز هم صحن علني مجلس شاهد انتخاباتي بود تا دو نفر را براي نظارت بر سفرهاي خارجي كاركنان دولت انتخاب كنند كه نام عليرضا رحيمي نماينده تهران و مجتبي ذالنوري نماينده قم از درون گلدان‌ها بيرون آمد. البته چند و چون سفرهاي خارجي مساله‌اي نيست كه تنها دامن پاستورنشينان را گرفته باشد بلكه اين موضوع درباره نمايندگان مجلس هم همواره محل بحث بوده و آن‌طور كه بهروز نعمتي مي‌گويد نظارت بر سفرهاي خارجي نمايندگان به يك هيات 7 نفره كه همگي از نمايندگان مجلس هستند، سپرده شده است. او به ميزان مي‌گويد: گروه‌هايي از نمايندگان كه اقدام به سفر خارجي مي‌كنند موظفند گزارشي را از سفر صورت گرفته به كميته سفرهاي خارجي مجلس ارايه كنند. در ادامه اين كميته گزارش مذكور را جهت ارزيابي به امور بين‌الملل مجلس ارجاع مي‌دهد و دست آخر گزارش نهايي تهيه شده و به رياست مجلس و وزارت امور خارجه ارسال مي‌شود.

مركب استيضاح؛ اين‌بار حجتي

بعد از منتفي شدن طرح استيضاح ظريف براي مدتي خبري جدي درباره استيضاح وزرا به گوش نمي‌رسيد تا اينكه روز چهارشنبه طرح استيضاح محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي از سوي هيات رييسه اعلام وصول شد و حالا با گذشت چهار روز از فرصت 10 روزه وزير، اسدالله عباسي عضو هيات رييسه مجلس روزگذشته از برگزاري جلسه استيضاح در هفته جاري خبر مي‌دهد. او به باشگاه‌ خبرنگاران جوان گفته است: «براساس نامه واصله از وزارت جهاد كشاورزي براي برگزاري جلسه استيضاح حجتي، جلسه استيضاح اين وزير چهارشنبه (۵ دي‌ماه) برگزار مي‌شود.» حجتي كه پيش از اين در اسفند 96 توانسته بود به سلامت از استيضاح مجلس دهمي‌ها با ۱۰۵ راي موافق، ۱۱۷ راي مخالف و ۷ راي ممتنع به سلامت عبور كند بايد ديد اين‌بار هم مي‌تواند همچنان سكاندار وزارتخانه جهاد و كشاورزي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون