• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

عدد و رقم

۱۷ تا ۱۹.۵ درصد

تورم در ۱۰ دهك درآمدي

مركز آمار به تازگي جزييات تورمي در ماه ‌گذشته را منتشر كرد كه نشان داد، خانوارهاي ايراني به‌طور متوسط حدود ۳۷.۴ درصد بيشتر از آذرماه سال گذشته براي خريد كالا و خدمات هزينه كرده‌اند.

اين در حالي است كه بررسي روند تغييرات تورم در بين ۱۰ دهك‌ها از اختلافي حدود ۲.۵ درصد بين دهك اول تا دهم حكايت دارد.جزييات تورمي در بين دهك‌ها در دو بخش «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» و همچنين «كالاهاي غيرخوراكي و خدمات» قابل بررسي بوده و نشان مي‌دهد كه در بخش خوراكي‌ها دهك اول تا هشتم بين ۴.۶ درصد تورم را در فاصله آبان تا آذرماه داشته‌اند و دو دهك آخر يعني نهم و دهم 5 تا ۵.۱ درصد تورم را تجربه كرده‌اند.

در مورد كالاهاي غيرخوراكي و خدمات نيز متوسط تورم در 6 دهك اول بالاتر بوده و بين ۱.۶ تا ۱.۲ بوده است، اما براي دهك هفتم تا نهم به ۱.۱ درصد رسيده و براي دهك دهم ۱.۲ درصد بوده است.در حالي تورم در دهك‌هاي بالاي درآمدي پايين‌تر است كه در سال‌هاي اخير و در جريان پرداخت يارانه‌هاي نقدي بارها بر حذف يارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ توماني سه دهك اول تاكيد شده و حتي در قانون بودجه از تكاليف دولت بوده است. با اين حال تاكنون با وجود اختلاف درآمدي كه وجود دارد، دولت در اين باره اقدامي نكرده و تمامي ۱۰ دهك درآمدي به‌طور يكسان از يارانه استفاده مي‌كنند.

۳۲۰ هزار حلقه

تعداد چاه‌هاي غيرمجاز كشور

دبير اجرايي طرح احيا و تعادل‌بخشي آب‌هاي زيرزميني با تاكيد بر اينكه از زمان شروع طرح تعادل‌بخشي در سال ۱۳۸۴ تاكنون بيش از ۶۶ هزار حلقه چاه غيرمجاز مسدود شده است، گفت: حدود ۶۷ درصد از چاه‌هاي ياد شده طي چهار سال اخير پر شده است.

‌طي سال‌هاي گذشته، ايران با روند كاهش سطح سفره‌هاي آب زيرزميني و تبعات آن مواجه است. طبق بررسي‌ها، در زمينه آب‌هاي زيرزميني به صورت جمعي رقمي حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ ميليارد مترمكعب از ظرفيت مخازن دشت‌ها برداشته شده است، بنابراين براي تعادل‌بخشي بايد فرصت مناسبي به آن داد تا به مرور زمان با تغذيه درست اين رقم به سفره‌ها بازگردد.بر اساس برنامه‌ريزي
صورت گرفته بايد در برنامه ششم توسعه ۱۱ ميليارد مترمكعب از برداشت سفره‌ها كاسته شده و به منابع آبخوان اضافه شود. بر اين اساس برنامه‌هاي متعددي در قالب اجراي طرح احيا و تعادل‌بخشي براي دستيابي به اين مهم در دستور كار وزارت نيرو قرار گرفت. با توجه به وضعيت بحراني منابع آبي، انتظار مي‌رود دولت نگاه جدي‌تري به اين موضوع داشته باشد تا در سريع‌ترين زمان ممكن وضعيت منابع آب‌هاي زيرزميني سر و سامان يابد.در اين باره عبدالله فاضلي با اشاره به اينكه تعداد چاه‌هاي غيرمجاز كشور به حدود ۳۲۰ هزار حلقه رسيده است، گفت: از زمان شروع طرح تعادل‌بخشي در سال ۱۳۸۴ كه اين برنامه رديف اعتباري دريافت كرده است، تاكنون بيش از ۶۶ هزار حلقه چاه غيرمجاز مسدود شده است كه از اين تعداد حدود ۴۴ هزار حلقه طي چهار سال اخير و با اجراي طرح احيا و تعادل‌بخشي منابع آب زيرزميني كشور پر شده است.

202 ميليون دلار

صادرات از گمرك گلستان

مديركل گمركات گلستان اعلام كرد: از ابتداي امسال تا پايان آذر 295 هزار تن انواع كالا به ارزش 202 ميليون و 151 هزار و 849 دلار از مبادي گمركي اين استان به ديگر كشورها صادر شده است.

سيد ابراهيم حسيني افزود: كالاهاي صادراتي اين استان در همسنجي با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزني
75 درصد و از لحاظ ارزشي 57 درصد افزايش داشته است. وي اضافه كرد: عمده كالاهاي صادراتي گلستان شامل انواع ميلگرد و آهن، فرآورده‌هاي لبني، سيمان، رب گوجه‌فرنگي و پلي‌استايرن بوده كه بيشتر به كشورهاي همسايه از جمله تركمنستان، عراق، ازبكستان، روسيه، تركيه و افغانستان صادر شده است.حسيني گفت: بخشي از صادرات كالاهاي تجار و بازرگانان گلستان به مقدار 27 هزار و 334 تن و به ارزش 13 ميليون و 260 هزار و 122 دلار از طريق خط ريلي اينچه برون صورت گرفته است.وي همچنين در خصوص واردات گمركات گلستان نيز اظهار كرد: در 9 ماه گذشته مقدار 47 هزار و 380 تن انواع كالا به ارزش تقريبي 22 ميليون دلار وارد استان شده كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 5درصد كاهش داشته است.

2150 ميليارد تومان

منابع براي بازآفريني شهري

عضو هيات مديره شركت بازآفريني شهري گفت: به دنبال جذب ۲۱۵۰ ميليارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملي براي اجراي طرح ملي بازآفريني شهري هستيم.

مجيد روستا در مراسم افتتاحيه آموزش فعالان بازآفريني شهري با بيان اينكه مسائل شهري ايران در عين اينكه پيچيده هستند، ولي نياز به ساده‌سازي دارند، اظهار داشت: با اين حال هر بار براي رفع مشكلات شهري، واژه جديدي تعريف مي‌شود و در حد تعريف واژه باقي مي‌ماند.

وي ادامه داد: در حوزه برنامه‌ريزي شهري دو مشكل عمده داريم؛ يكي در بخش كلان و تبيين استراتژي برنامه‌ريزي‌هاي شهري و ديگري در مقياس خرد و برنامه‌ريزي شهر به شهر؛ تا زماني كه در هر دو مقياس كلان و خرد، مشكلات ما حل نشود، معضلات شهري نيز حل نشده باقي خواهد ماند.وي ادامه داد: الزاما همه مشكلات در ايران با پول حل نمي‌شود، اگر نگاه ما به برنامه‌ريزي شهري تغيير يابد، مي‌توانيم بسياري از مشكلات را حل كنيم. بازآفريني شهري صرفا پول نيست؛ گاهي يك فرد، يك ساختمان تاريخي يا يك دستگاه قديمي و مستعمل است.روستا تاكيد كرد: ۸۵ درصد شهرداري‌هاي كشور در پرداخت حقوق كاركنان خود مانده‌اند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون