• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

با جدي شدن فعاليت شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس

دعواي پيرمردهاي پرسپوليس

علي ولي‌اللهي

 بهروز رهبري‌فرد، بازيكن سابق باشگاه پرسپوليس با انتقاد شديد از نقش علي پروين در شركت «پيشكسوتان كهن پرسپوليس» مدعي شد كه اين شركت در مسير درستي قرار ندارد و اهداف آن در حال فراموشي است.

بهروز رهبري‌فرد ديروز در گفت‌وگو با روزنامه «گل» درباره شركت پيشكسوتان پرسپوليس گفت:«با تشكيل هيات مديره و انتخاب اسپانسر و تزريق اولين پول دوباره كليه اهداف اصلي از يادها رفت و برگشتيم به همان سبك و سياق دهه 60 و اداره تيم در صندوق عقب ماشين سلطان! انگار تمام هدف تشكيل اين شركت شده تيم‌داري! يك مشت پيرمرد كه بايد سر موقع در تمرين با پاي شكسته و لگن در رفته و قلب عمل‌ كرده، حاضر شوند و اگر غيبت كنند جريمه خواهند شد، هجوم 50 پيشكسوت از 35 ساله تا 80 ساله داخل يك زمين و كلي برخورد، درگيري، دلخوري و دعوا مرافعه براي بازي كردن و نشستن پيرمردهاي تن‌خسته دور زمين در سرما آن هم به زور و تعيين حقوق ماهيانه حداكثر يك ميليون تومان آن‌ هم به شرط حضور مستمر و با حضور و غياب كه سراسر توهين‌آميز است.»

 

5 سال چراغ خاموش

در كاتالوگ معرفي شركت پيشكسوتان پرسپوليس آمده است:«شركت پيشكسـوتان كهن پرسپوليس در سال 1391 با هدف حمايت مادي و معنوي از پيشكسـوتان و افتخـارآفرينـان نيم‌قـرن پرسـپوليس و تسهيل ارايه خدمات بـه ايشان در سايه بهره بردن از پتانسيل گرد هم آمدن اين اسطوره‌هاي گران قدر با حمايت وزارت ورزش و جوانان و باشگاه فرهنگي- ورزشي پرسپوليس و ديگر اركان و مسوولان ذي‌ربط تأسيس گرديد.» اين شركت در زمان حضور محمد رويانيان در سمت مديرعاملي باشگاه پرسپوليس بنيانگذاري شد اما تا همين سال گذشته غير از برگزاري يك مراسم تحت عنوان «چهره‌هاي ماندگار پرسپوليس» و يك بازي دوستانه با ستارگان سابق ميلان، شركت عملا فعاليت ديگري نداشت و نامي از آن برده نمي‌شد. اما از سال 1396 با تزريق منابع مادي توسط اسپانسر، فعاليت‌ها و عرض‌اندام شركت بيشتر شد تا جايي كه علي پروين اعلام كرد اين شركت قادر است در مزايده خصوصي‌سازي باشگاه پرسپوليس شركت كند و سهام آن را با هر قيمتي خريداري كند.

 

از علي پروين تا محافظ هاشمي ‌رفسنجاني

مطابق آنچه در سايت شركت پيشكسوتان باشگاه پرسپوليس آمده، اعضاي هيات‌مديره شركت پيشكسوتان باشگاه پرسپوليس شامل علي پروين، سعيد شيريني، محمد جمعه‌اي، بيژن ذوالفقارنسب، حميد استيلي، مهدي محمدنبي و حميد جاسميان مي‌شود. در ميان 7 نفر عضو هيات‌مديره، نام دو نفر بيشتر از بقيه جلب‌توجه مي‌كند: سعيد شيريني و محمد جمعه‌اي.

سعيد شيريني كه در سايت شركت به عنوان معاون اجرايي شركت نامش درج شده، پيش از حضورش در فوتبال، مالك يك عطرفروشي در ميدان هفت‌حوض تهران و در عرصه ليزينگ ماشين و واردات خودروهاي خارجي فعال بود و در زمان حضور رويانيان بدون هيچ‌گونه سابقه ورزشي به عنوان سرپرست باشگاه منصوب شد. شيريني بعد از مدتي فعاليت در تاريخ 5 اسفند 1392 دستگير و روانه بازداشتگاه شد. درباره بازداشت وي حرف‌هاي ضد و نقيض زيادي زده شد اما قوي‌ترين قول مربوط به اتومبيل‌هايي بود كه رويانيان قولش را به پرسپوليسي‌ها داده بود؛ ماجرايي كه پاي خود رويانيان را نيز به اوين باز كرد.

محمد جمعه‌اي ديگر چهره غيرورزشي اعضاي هيات‌مديره به حساب مي‌آيد. روزنامه تماشاگران در 27 اسفند 1395 درباره جمعه‌اي نوشت:« او بي‌شك يكي از نزديك‌ترين‌ها به آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني بوده است. سال‌هاي سال در مقام محافظ، كنار او بوده و بعد از بازنشستگي هم اينقدر نزديك بوده كه در مراسم شست‌وشوي پيكر آيت‌الله حضور داشته». جمعه‌اي درباره ارتباطش با اهالي ورزش در مصاحبه‌ با روزنامه تماشاگران گفته است:«من بعد از اينكه بازنشسته شدم، ملاقات‌هاي ورزشي حاج آقا(آيت‌الله هاشمي) را هماهنگ مي‌كردم. به همين بهانه در جلسات هم حضور داشتم.» از محمد جمعه‌اي اطلاعات بيشتري در دسترس نيست جز اينكه رابطه بسيار نزديكي هم با علي پروين داشته و احتمالا به همين دليل در هيات‌مديره شركت نامش درج شده.

 

پيرمردهايي با اهداف بلندپروازانه

بنابر تعريفي كه شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس از خودش ارايه داده، مي‌توان گفت كه اين شركت يك هلدينگ است كه تلاش دارد صرفا با استفاده از برند پرسپوليس و بدون توليد محصول يا كالايي، شركت‌هاي ديگر خدماتي و توليدي را به نوعي زيرمجموعه و همكار خودش كند. اين شركت براي رسيدن به اهدافش در نظر دارد «شبكه كشوري شركت» را تشكيل دهد و از اين طريق بتواند ابتدا در داخل مرزها سپس در خارج از كشور به فعاليت بپردازد. فعاليتي كه در 10 بخش تقسيم‌بندي شده: 1- كلوب وفاداران پيشكسوتان پرسپوليس 2- طرح اعتبار پرسپوليسي‌ها 3- بيمه پرسپوليسي‌ها 4- استعداديابي فوتبال از طريق پيشكسوتان 5- اسپانسرينگ 6- مسابقات دوستانه تيم پيشكسوتان 7- كانون مربيان تجربي- معنوي 8- فروشگاه‌ها 9- برنامه‌هاي فرهنگي و امور خيريه 10- طرح‌هاي گردشگري. از ميان تمام اهداف مطرح شده، شركت تنها به توضيح كامل شماره 1 بسنده كرده و باقي را صرفا در حد معرفي كوتاه باقي گذاشته.

در سايت شركت در توضيح اولين هدف آمده است:«پيشكسـوتان و دست‌اندركاران شركت به منظور ارج نهادن و جبران بخشي از محبت‌هاي هواداران، تمامي پتانسيل‌ها و برند خود را براي تشكيل «كلوب وفادران» به اشتراك گذاشته‌اند و امروز از طريق ارتباط با شبكه بانكي كشور، مدرن‌ترين و كارآمدترين بستر ممكن بـراي ايـن امـر ايجـاد و فعـال شـده است. نمايندگي‌هاي شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس براي هر دو بخش تشكيل‌دهنده كلوب فعال خواهند شد؛ هم در جذب «پذيرنده» يا همان عرضه‌كنندگان محصولات و خدمات و هم در جذب «عضو» يا همان مشتريان.» در واقع شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس قصد دارد با از بين بردن واسطه‌هاي تبليغاتي، مصرف‌كنندگان پرسپوليسي را به توليدكنندگان يا فروشندگان پرسپوليسي متصل كند و هزينه تبليغات را به عنوان تخفيف، حق معرفي و حق شركت حفظ كند. نكته مهم شباهت شركت با شركت‌هاي بازاريابي شبكه‌اي است. چنانكه در سايت اين شركت آمده است: «هر نماينده از هر عضوي كه در كلوب جذب مي‌نمايد در هر جاي كشور هر خريدي كه از پذيرندگان كلوب انجام {شود} سهم خواهد برد و متقابلا هر عضوي از هر منبعي كه جذب شده باشد، وقتي از پذيرنده طرف قرارداد يك نماينده خريد مي‌نمايد، سهم از تراكنش براي وي منظور و پرداخت خواهد شد.»

همچنين شركت قصد دارد با جذب نمايندگي در شهرستان‌ها فعاليت‌هايش را افزايش دهد. نماينده‌هايي كه قرار است يكي از محورهاي ده‌گانه شركت را انجام دهد و البته براي اين مهم بايد ضمانت‌هاي 240، 120 و 60 ميليوني بسته به جمعيت شهر ميزبان نمايندگي نزد شركت به ضمانت بگذارد.

 

نتيجه فعاليت‌ها

با وجود تمام برنامه‌ريزي‌ها مي‌توان گفت تاكنون بخش بسيار كمي از اهداف اين شركت به نتيجه رسيده است. در واقع همانطور كه رهبري‌فرد در انتقاداتش به شركت مطرح كرده، بيشتر فعاليت شركت در زمينه تيم‌داري خلاصه شده. حتي اپليكيشني كه شركت قول داده بود براي فعاليت‌هاي شركت و شفاف‌سازي مناسبات مالي به نام persoline رونمايي كند فقط در حد حرف باقي مانده است. به نظر مي‌رسد، سايت شركت و تمام اطلاعات داخل آن مدت‌هاست به‌روز نشده و آنچه در بخش اهداف باشگاه درج شده صرفا براي خالي نبودن عريضه مطرح شده است. مثلا ضيا عربشاهي در مصاحبه‌‌اي كه در تير ماه 1396 در سايت بانك ورزش منتشر شده، خودش را يكي از اعضاي هيات‌مديره شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس معرفي كرده است اما در سايت شركت، نام او جزو اعضاي هيات‌مديره درج نشده است. عربشاهي در دهه 1360 بازيكن خط مياني تيم پرسپوليس بود.

اهداف شركت و فعاليت‌هايش آنقدر ناشناخته است كه حتي بيژن ذوالفقارنسب، از ديگر اعضاي هيات‌مديره، در پاسخ به روزنامه اعتماد اعلام كرد اطلاعي از فعاليت‌هاي شركت ندارد و بايد درباره اين موضوع پرس‌وجو كند. ذوالفقارنسب حتي وقتي با اين جمله ما مواجه شد كه «شما يكي از اعضاي هيات‌مديره شركت هستيد» كمي جا خورد!

 

عربشاهي: رهبري‌فرد عددي نيست!

ضيا عربشاهي ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري ايسنا در پاسخ به انتقادات رهبري‌فرد به شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس و شخص علي پروين گفت:«بهروز كوچك‌تر از آن است كه درباره علي پروين صحبت كند.» و عربشاهي در دفاع از نقش مثبت علي پروين همچنين اصل تاسيس شركت پيشكسوتان كهن پرسپوليس گفت:«تا قبل از{تاسيس شركت} فقط موقع مرگ و درگذشت پيشكسوتان دور هم جمع مي‌شديم و همبازي قديمي خودمان را در شيرودي تشييع مي‌كرديم و حتي به بهشت زهرا(س) هم نمي‌رفتيم اما علي پروين كاري كرد كه بازيكنان دهه ۴۰، ۵۰، ۶۰ و ۷۰ دور هم هستند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون