• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4264 -
  • ۱۳۹۷ دوشنبه ۳ دي

كتابخانه

ديالوگ در فلسفه و درام

«ديالوگ» مفهومي مهم و چندوجهي است. هم گونه‌اي فلسفي و كهن است و هم از مولفه‌هاي قالب درام و رمان. هم الگويي براي ارتباط نويسنده و خواننده است و هم مدخلي نظري به ماهيت زبان. ديالوگ در تمام اين قالب‌ها با «ادبيات» سر و كار دارد و تجرد و تحجر متن مكتوب را با تعامل سيال گفت‌وگو، بر هم مي‌زند. پيتر ومك، در اين كتاب به‌طور موجز و مشخص به وجوه مختلف ديالوگ مي‌پردازد.

«ديالوگ» نوشته پيتر ومك با ترجمه مژده ثامتي توسط نشر سينا منتشر شده است.

مسلمانان چگونه فكر مي‌كنند؟

«چه كسي از طرف اسلام سخن مي‌گويد؟» نوشته جان ال. اسپوزيتو و داليا مجاهد است. اين كتاب درواقع مي‌خواهد به اين پرسش پاسخ دهد كه يك ميليارد مسلمان واقعا چگونه فكر مي‌كنند؟

اين كتاب حاصل مطالعه تحقيقاتي چند‌ساله موسسه گالوپ است كه بين سال‌هاي 2001 تا 2007 انجام شده است. اين موسسه با انجام مصاحبه‌هايي رودررو با ساكنان كشورهايي كه عمدتا مسلمان هستند يا جمعيت مسلمان قابل‌ملاحظه‌اي دارند پرسش‌هايي مطرح كرده است كه پاسخ آنها به درك بهتر غربي‌ها از اسلام و مسلمانان كمك مي‌كند.

«چه كسي از طرف اسلام سخن مي‌گويد؟» با ترجمه سهيلا ناصري توسط انتشارات هرمس منتشر شده است. از جمله مهم‌ترين مباحث مطرح در اين كتاب مي‌توان به مسلمانان جهان، اعلاميه ايمان، نماز، روزه ماه رمضان، زكات، مذهب و سياست، محرك‌هاي اصلي تندروي و ... اشاره كرد.

درباره داستايفسكي

فئودور داستايفسكي از نويسندگان بزرگ قرن 19 روسيه است. او نه تنها به رمان‌نويسي شكلي جديد و واقع‌گرا بخشيد بلكه در سراسر عمر براي رهايي ملتش از ظلم و ستم و استبداد و براي عدالت و آزادي مبارزه كرد و حتي سالياني طولاني از دوران جواني خود را در زندان و تبعيد گذراند و مابقي را در گروي يك «آزادي مشروط».

داستايفسكي به خاطر شخصيت برجسته و استثنايي‌اش، افسردگي و تضاد خود را با خلق آثار ادبي جبران كرد و شخصيت‌هاي فراموش نشدني رمان‌هاي او نيز از همين تضادها برخوردارند و ميزان شيطان‌صفتي يا فرشته‌واري، شهوت يا پرهيزكاري آنهاست كه كاراكتر قوي و جذاب آنها را به وجود مي‌آورد. «فلسفه داستايفسكي» نوشته سوزان لي اندرسن با ترجمه خشايار ديهيمي توسط انتشارات «نشر نو» منتشر و روانه بازار كتاب شده است.

از مهم‌ترين بخش‌هاي اين كتاب مي‌توان به زندگي داستايفسكي و فلسفه و آثار داستاني اشاره كرد. در اين كتاب همچنين فصل‌هايي به برخي از مهم‌ترين آثار داستايفسكي نظير جنايات و مكافات، ابله، برادران كارامازف و همزاد اشاره كرده است.

تاريخ شكل‌گيري فرقه‌اي ضاله

در مرز نيمه اول و نيمه دوم قرن نوزدهم ميلادي، تحولاتي در انديشه مذهبي و تفكر ايران روي داد كه به نام مكتب شيخيه شهرت دارد. اين تحول كه در آغاز در انديشه مذهبي و عرفاني شكل گرفت، سرانجام در سير تكاملي خود، به جنبش ضاله بابيان فرقه ضاله «بهاييت» منجر شد.محمدرضا فشاهي در سال‌هاي قبل از انقلاب كتاب «واپسين جنبش قرون وسطايي در دوران فئودال» را نوشت كه نتيجه پژوهش‌هاي او در تاريخ شكل‌گيري فرقه‌هاي ضاله بابيان، ازليان و بهاييان بود.

اين كتاب بار ديگر اخيرا توسط انتشارات «بدرقه جاويدان» منتشر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون